//
کدخبر: ۲۲۵۵۸۴ //

لاوروف خواستار ازسرگیری مذاکرات بین دمشق و کردها شد

وزیر امور خارجه روسیه بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات بین دمشق و کردهای سوری تاکید کرد و گفت: کردها باید پیگیر این روند باشند.

لاوروف خواستار ازسرگیری مذاکرات بین دمشق و کردها شد
به گزارش فرتاک نیوز،

«سرگئی لاوروف» روز سه‌شنبه در همایش صلح پاریس گفت: کردها در سوریه باید در گفت وگوهای سیاسی مشارکت کنند.

گفتنی است، کردهای سوری نزدیک به یک ماه پیش با دولت سوریه مذاکره کردند اما این گفت‌وگوها که در پایگاه حمیمم روسیه در سوریه برگزار شد، استمرار نیافت.

لاوروف خاطرنشان کرد: در آغاز مناقشه سوریه، کردها در اعلام ایجاد فدراسیون روژاوا (دولت محلی کردها در سوریه) به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با حمایت آمریکا حرکت جدایی‌طلبانه خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: اما ما سعی کردیم که به آنها و دولت سوریه ضرورت آغاز مذاکرات را توضیح دهیم اما کردها علاقه‌ای برای گفت‌وگو از خود نشان ندادند و اطمینان داشتند آمریکا از آنها حمایت می‌کند.

لاوروف با اشاره به اینکه آمریکا مدتی پیش تصمیم خود برای خروج نیروهای این کشور از سوریه را اعلام کرد، اظهار داشت: در آن زمان کردها از ما خواستند تا برای آغاز مذاکرات آنها با دولت سوریه کمک کنیم و ما هم اعلام آمادگی کردیم.

وی افزود: اما زمانی که طرف آمریکایی اعلام کرد که برای کنترل میادین نفت سوریه به این کشور باز می‌گردد، کردها علاقه برای گفت‌وگو را از دست دادند.

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه هیچگاه سیاست خارجی خود را به گونه‌ای تنظیم نکرده که در مساله حل و فصل بحران سوریه به آمریکا ضربه بزند.

وی افزود: روسیه در شرق با همه طرف‌ها مذاکره می‌کند. در مورد سوریه مسکو با دولت و معارضان و البته با طرف آمریکایی نیز در حال مذاکره است.

 اقدامات آمریکا بر کنترل میادین نفتی سوریه تمرکز یافته است

وزیر خارجه روسیه گفت: اقدامات آمریکا در شرق رود فرات در سوریه برای کنترل بیشتر میادین نفتی این منطقه تمرکز یافته است.

به گفته لاوروف، آمریکا به طور کامل ضرورت مدرن سازی زیرساخت‌های سوریه را برای بازگشت مهاجران سوری به این کشور که روسیه تاکید دارد، نادیده می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه از همه متحدان خود و اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه دعوت می‌کند تا در هر طرحی که در مناطق تحت کنترل دولت سوریه قرار دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اما در کرانه شرقی فرات آمریکا همه تلاش خود را برای ایجاد ساختارهای شبیه حکومت بکار می‌گیرد و از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌خواهد در طرح‌های این منطقه سرمایه‌گذاری کنند تا قدرت کردها افزایش بیابد.

حضور روسیه در سوریه قانونی است

لاوروف گفت: حضور روسیه در سوریه قانونی است و برای کمک به مبارزه با تروریست‌ها است.

وی افزود: حضور روسیه در این کشور را نمی‌توان استعمار نوین دانست.  

لاوروف در پاسخ به سوالی در مورد اینکه روسیه چگونه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ آماده می‌شود، گفت: ما این مساله را حل می‌کنیم، نگران نباشید.

روسیه از تلاشهای حریری حمایت میکند

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه از تلاش‌های سعد حریری کفیل نخست وزیر لبنان برای تشکیل دولت این کشور حمایت می‌کند.

وی افزود: اما تا آنجا که اطلاع دارم ایده وی (حریری) و شرکایش شامل این می‌شود که دولت جدید را کاملا تکنوکرات کند من فکر می‌کنم این هدف در لبنان غیرواقعی باشد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۵۵۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان