//
کدخبر: ۲۲۰۶۲۶ //

وزیر خارجه لبنان: مهار نشدن اعتراض ها منجر به فاجعه خواهد شد

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان با اشاره به اینکه بحران های متعدد در کشور و نارضایتی مردم برایش قابل درک است، گفت: چنانچه این وضعیت مهار نشود چه بسا فاجعه بزرگی روی داده و کشور وارد هرج و مرج و فتنه شود.

وزیر خارجه لبنان: مهار نشدن اعتراض ها منجر به فاجعه خواهد شد
به گزارش فرتاک نیوز،

باسیل با اشاره به اینکه نارضایتی مردم را درک می کند، اظهار داشت: درعین حال نمی توانم مانند آنان اعتراض خود را اعلام و روش و شیوه بیان آن را  درک کنم.

وی گفت: اکنون دو گزینه کاملا روشن وجود دارد، «فروپاشی بزرگ یا نجات جسورانه».

باسیل ادامه داد: آنچه جریان دارد باید موجب تقویت موضع رئیس جمهوری و همه اصلاح طلبان کشور شود.

وی گفت: تظاهرات علیه ما نیست بلکه رئیس جمهوری خواستار اجرای بسته اصلاحی است که باید اجرایی شود و پیش از همه باید به مشکلات برق، فساد و به هدر رفتن اموال عمومی در کشور رسیدگی شود. موضع ما مبتنی بر حل ریشه ای و اصلاحات بودجه و خودداری از اعمال مالیات های جدید حتی اندک بر مردم است.

وی مشکل پناهجویان را یکی از دلایل اصلی بیکاری لبنانی ها دانست و گفت: تصویب قانون بازگرداندن اموال به غارت رفته و برطرف کردن محرمانه بودن فعالیت های بانکی مسئولان یکی از این راه حل ها است.

اما و اگر های استعفای نخست وزیر

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه اگر دولت نمی تواند تا پایان ماه جاری میلادی بودجه را تصویب کند، باید استعفا دهد، افزود: جایگزین دولت کنونی، اقدامی مبهم و بدتر از وضعیت موجود  است، به ویژه اگر دولتی وجود نداشته باشد که در این صورت گزینه جایگزین آن هرج و مرج در خیابان ها و فتنه گری است و باید ستون پنجمی ها را بین مردم در نظر داشته باشیم.

این در حالی است که «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» (نیروهای لبنانی) که به نظر می رسد در صحنه سیاسی لبنان به حاشیه رفته، امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای ، «سعد حریری» را به استعفا فرا خواند و گفت: بهترین کاری که وی می تواند در این لحظات دشوار انجام دهد، استعفای دولت به منظور فراهم شدن زمینه تشکیل دولت جدید و کاملا متفاوت است که بتواند وضعیت اقتصادی مطلوبی را برای کشور محقق سازد.

وی با ابراز تاسف از آنچه که در لبنان جریان دارد، گفت: بیشتر ما در ماه های اخیر در خصوص بروز چنین وضعیتی هشدار داده بودیم و بارها تشکیل دولت جدید کاملا متفاوت و متشکل از متخصصان که بتوانند تصویری متمایز از لبنان ارائه داده و اعتماد را به مردم بازگردانند خواستار شده بودیم .

درهمین حال، «ریا حسن» وزیر کشور لبنان اعلام کرده که استعفای نخست وزیر راه حل نیست.

وی تظاهرات کنندگان را به خودداری از تخریب اموال عمومی فرا خواند و گفت: آزادی بیان و اعتراض، حق مقدس و قانونی است اما از تظاهرات کنندگان می خواهم به دارایی های عمومی خسارتی وارد نکنند و راههایی که مسدود کرده اند باز کنند زیرا این اقدامات کاملا با اخلاق و مشی لبنانی ها  در تعارض است .

هزاران لبنانی شامگاه پنجشنبه در اعتراض به اوضاع اقتصادی و اعمال مالیات های جدید در  خیابان های بیروت دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در سایر شهرها از جمله طرابلس در شمال، صور و نبطیه در جنوب و بعلبک در شرق نیز جریان دارد.

حجم بدهی های لبنان حدود ۸۰ میلیارد دلار اعلام شده که برای این کشور کوچک و کم جمعیت رقم بسیار بالایی است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۶۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان