//
کدخبر: ۲۲۰۲۱۰ //

باز شدن زخم اختلافات کُردها و ترک‌ها در جامعه آلمان به دنبال حمله ترکیه به سوریه

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها در جامعه آلمان پیامد حمله ترکیه به شمال سوریه خبر داده است.

 باز شدن زخم اختلافات کُردها و ترک‌ها در جامعه آلمان به دنبال حمله ترکیه به سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

روزنامه "دی ولت" آلمان در مطلبی به شروع مجدد درگیری های بین کُردها و ترک ها در جامعه آلمان در سایه حملات ترکیه به سوریه در روزهای اخیر اشاره کرده و نوشت: کُردها تقریبا به صورت روزانه در آلمان علیه حمله ترکیه به شمال سوریه اعتراض می کنند. گروه های افراطی هم از این شرایط برای تشدید اختلافات بین کُردها و ترک ها در جامعه آلمان سوء استفاده می کنند. این نفرت و خشونت همچنین متوجه نیروهای پلیس آلمان هم شده است.

در جریان این درگیری ها 3 نیروی پلیس در شرق برلین که در حال تردد با اتومبیل خود بودند هدف حمله قرار گرفته و شیشه جلوی اتومبیل آن ها خرد شد. در این حمله یکی از نیروهای پلیس مجروح و 3 نفر دیگر شوکه شدند.

اتحادیه پلیس آلمان این حمله را اقدامی از طرف افراط گرایان ارزیابی کرده و اعلام کرده که آن ها آشکارا تلاش می کنند در کنار وقایع سیاست داخلی همچنین از هرج و مرج در سوریه هم برای رسیدن به اهداف شخصی خود سوء استفاده کنند.

به نوشته این روزنامه آلمانی از آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه در آلمان اقدامات خشونت بار این چنینی زیاد اتفاق افتاده است. در آلمان روزانه فعالان کُرد و آلمانی علیه حمله نظامیان ترک به کُردها اعتراض می کنند. البته اکثر این اعتراضات به صورت صلح آمیز برگزار می شود، اما در این میان هر از چند گاهی گروه های افراطی تلاش می کنند خود را به این معترضان پیوند داده و ناآرامی هایی را ایجاد کنند. آن ها به نیروهای پلیس و نهادهای ترکیه حمله کرده و با اقدامات انتقام جویانه در شبکه های مجازی مخالفان خود را تهدید می کنند. انجمن ها و اتحادیه های مختلف درباره این گونه اقدامات هشدار داده‌اند.

 عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» که از بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی با اعلام رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه آغاز شده، مخالفت‌های زیادی را در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی به‌دنبال داشته است.

"بنیامین یندرو"، سخنگوی اتحادیه پلیس آلمان در این باره گفته است که همکاران ما در روزهای گذشته چندین بار هدف حملاتی قرار گرفته‌اند.

وی تاکید کرد که بخصوص در این درگیری ها نهادها و موسسات هدف حمله قرار می گیرند و ما حالا یک مخلوط قابل انفجار در پایتخت داریم. وی تاکید کرد که با وجود اینکه بسیاری معترضان به صورت صلح آمیز اعتراض می کنند اما متاسفانه خشونت های زیادی شکل می گیرد.

در دیگر شهرهای آلمان هم حملات و درگیری هایی گزارش شده است. از جمله در شهر هامبورگ یک فرد ناآشنا با اسید به مطب یک پزشک که رئیس سابق انجمن شورای مساجد بود حمله کرده و تعداد زیادی را مجروح کرد. سازمان اطلاعات داخلی آلمان تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده و انگیزه های سیاسی در ارتکاب چنین جنایتی رد نمی شود.

در شهر هرن ایالت نورد راین وست فالن آلمان هم اعتراضات کردها علیه حمله هوایی ترکیه به شمال سوریه به آشوب و خشونت کشیده شد. در این درگیری ها معترضان به یک کافه و کیوسک ترک حمله کردند که طی آن 5 نفر مجروح شدند.

"گوکای سوفوقلو"، رئیس انجمن ترک ها در آلمان بر این عقیده است که شرایط به صورت روزافزون در حال تشدید است. به گفته وی بسیاری از نهادها و تاسیسات ترک به وی اطلاع داده اند که حملاتی به آن ها صورت گرفته است. بعد از برگزاری اعتراضاتی در اشتوتگارت هم صاحب یک رستوران با صندلی هدف حمله قرار گرفته است.

به گفته وی اکثر کردها و ترک ها از خشونت فاصله می گیرند، اما متاسفانه افراط گرایانی وجود دارند که از درگیری ها در سیاست جهانی برای اهداف تجاوزکارانه و خشونت طلبانه خود سوء استفاده می کنند.

"علی ارتان توپراک"، رئیس انجمن کردها در جامعه آلمان هم درباره وقوع این آشوب ها و درگیری ها هشدار داده است. وی در این باره گفته است که کردها مطمئنا در روزهای آینده با ابزار دموکراتیک اعتراضتی را برگزار می کنند. اما ما نمی دانیم که در روزهای آینده چه جنایت هایی اتفاق می افتد.

با این همه تحولات روزهای اخیر هنوز به ارزیابی جدید شرایط امنیتی از طرف نهادهای آلمانی منجر نشده است. وزارت کشور آلمان البته درباره افزایش اعتراضات در جامعه آلمان با گسترش دامنه حملات ترکیه به شمال سوریه هشدار داده است. این وزارتخانه خشونت و درگیری ها در حاشیه چنین اعتراضاتی را بعید ندانسته است.

در چنین شرایط بسیاری از کارشناسان فراکسیون های پارلمان آلمان همه گروه ها را به حفظ تعادل فراخوانده‌اند.

سخنگوی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی پارلمان آلمان در این باره گفته است که برای همه انسان ها در آلمان باید آشکار شود که ما هیچ گونه درگیری های خشونت بار و انتقال مناقشات خارجی به داخل  را بر نمی تابیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۲۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان