//
کدخبر: ۲۱۸۰۸۷ //

تهدید به خشونت و جنگ داخلی، سلاح ترامپ علیه استیضاح

ناظران سیاسی در آمریکا می گویند "دونالد ترامپ" به طور بی سابقه‌ای سطح تهدید به خشونت و تنش را با رقیبانش بالا برده است تا به دموکرات ها و جمهوریخواهانی که با وی زاویه دارند، هشدار دهد که حذف وی می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

تهدید به خشونت و جنگ داخلی، سلاح ترامپ علیه استیضاح
به گزارش فرتاک نیوز،

رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه در پیامی توئیتری تلاش‌های دموکرات‌های کنگره این کشور برای استیضاح خود را «کودتا علیه قدرت مردم» دانست.

ترامپ در این پیام نوشت: همان‌طور که هر روز بیشتر و بیشتر باخبر می‌شوم، به این نتیجه می‌رسم آنچه در حال روی دادن است استیضاح نیست، بلکه کودتا است که هدف آن گرفتن قدرت، رای و آزادی های مردم، متمم دوم قانون اساسی، مذهب، ارتش، دیوار مرزی و حقوق خدادادی مردم آمریکا است.

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها پس از افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین، به صورت رسمی تحقیقات اولیه برای استیضاح ترامپ را آغاز کرده است.

به باور تحلیلگران، کاربرد واژه "کودتا" درباره یک روند قانونی در مجلس، نه تنها تهدیدی علیه نمایندگان پیگیر استیضاح در کنگره است، بلکه پیامی برای طرفداران اوست که "دولت پنهان" در حال دسیسه چینی غیرقانونی برای سرنگون کردن رئیس جمهور "قانونی" است.

در تازه ترین حمله شدید به رقیبان دموکرات، رئیس جمهور آمریکا "آدام شف" رئیس کمیته اطلاعات مجلس را که نقش کلیدی در روند تحقیقات اوکراین و استیضاح دارد، به "خیانت" متهم کرد و خواستار دستگیری وی شد.

ترامپ اکنون تا به آنجا پیش رفته که صراحتا از "جنگ داخلی" در صورت برکناری از سوی کنگره، سخن می گوید.

طرفداران افراطی ترامپ

این در حالی است که ترکیب طرفداران تندروی ترامپ، جنجال زیادی در محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا ایجاد کرده‌اند.

این گروه از طرفداران او گرایش های نژادپرستانه و باور به برتری سفیدپوستان دارند و بارها از سیاست‌های ضد مهاجرتی و ضد مسلمانان ترامپ اعلام طرفداری کرده‌اند.

همین مجموعه طرفدار جدی متمم دوم قانون اساسی آمریکاست که مجوز حمل اسلحه را به مردم می‌دهد. آنها بارها در شهرهای آمریکا دست به راهپیمایی با سلاح گرم زده و قدرت خود را به رخ مخالفان حمل اسلحه کشیده اند.

در چنین فضایی، اشاره ترامپ به جنگ داخلی معنای خاصی دارد و پیامی جدی درباره پیامدهای خشونت بار برکناری خود به مخالفان می فرستد.

راهبرد ارعاب

تحلیلگران در آمریکا می گویند زبان تهدید آمیز ترامپ که با تکیه بر پشتیبانی طرفداران دو آتشه وی صورت می گیرد، راهبرد ارعاب برای افشاندن بذر تردید در میان مخالفانش و ادامه حضور در سمت ریاست جمهوری است.

در این خصوص، "دنیس جت" دیپلمات پیشین آمریکایی و استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا به خبرنگار ایرنا گفت: زبان تهدید آمیز ترامپ تا به آنجا بوده که گفته است می تواند در خیابان‌های منهتن یک نفر را در روز روشن بکشد و کاری کند که همه بگویند، او خودکشی کرده است.

به باور این چهره نزدیک به دموکرات‌ها، سخن ترامپ تهدیدی غیر مستقیم برای رقیبانش است.

برخی ناظران سیاسی می‌گویند تهدیدهای ترامپ و طرفداران متعصب وی، موفقیت آمیز بوده و توانسته است رقیبانش را مرعوب کند.

در این خصوص، گزارش نهایی بازرس ویژه "رابرت مولر" درباره هم‌دستی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه مورد توجه قرار دارد. با وجود اینکه برای ماه‌های پیاپی گفته می‌شد این گزارش نکات بسیار حساسی درباره هم‌دستی ترامپ و روسیه دارد، مولر در شهادت خود در کنگره هیچ نکته خاصی که نشان دهنده تبانی ترامپ و تیم انتخاباتی وی با دولت خارجی داشته باشد، رو نکرد.

به باور برخی تحلیلگران، مولر نگران بوده است که در صورت افشای این جزئیات و برکناری احتمالی ترامپ از ریاست جمهوری، طرفداران وی در سطحی وسیع دست به خشونت بزنند و بحرانی بزرگ در کشور به وجود آید.

جدی بودن جنگ داخلی

محافل سیاسی در آمریکا نگران هستند که سیاست تهدید و هراس افکنی ترامپ، شکاف‌های خشونت بار اجتماعی در این کشور را عمیق و فعال کند و هزینه اجتماعی بزرگی در پی داشته باشد.

حتی برخی طرفداران جمهوریخواه همچون "جیمز جورج جترس" مشاور سابق این حزب در سنای آمریکا از احتمال جدی رخداد "جنگ داخلی" در این کشور سخن می گویند.

جترس با تاکید بر اینکه برکناری ترامپ با شورش طرفدارنش همراه خواهد شد، به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت ما شبیه به دوران پیش از جنگ داخلی یوگوسلاوی است. در کشور ما، تضاد بر سر سوالات اساسی که چه کسی آمریکایی است و چه کسی نیست، به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به اینکه آیا تهدید به خیابان آمدن طرفداران ترامپ را جدی می گیرد، گفت: بله، به باور من جدی است. اگر ترامپ به دنبال استیضاح برکنار شود، طرفدارانش این کار را می کنند.

جترس با اشاره به ضدیت شدید دموکرات‌ها با ترامپ، ادامه می‌دهد: مساله جنگ داخلی بیش از اینکه به دلیل طرفداران ترامپ باشد، به خاطر نقش رقیبان چپگرا و تمامیت خواه وی خواهد بود.

تهدید به جنگ داخلی چه تو خالی یا جدی، نشانه‌ای از فضای قطبی کم سابقه در جامعه آمریکایی دوران ترامپ است.

در چنین فضایی، معادلات نهادی لزوما تعیین کننده روندهای سیاسی نیست. بلکه پوپولیسم ترامپی و فشار تهدیدآمیز از سوی لایه‌های اجتماعی به فضای سیاسی این کشور شکل می‌دهد.

به نظر می‌رسد این نکته‌ای است که ترامپ به خوبی دریافته و با بی اعتبار کردن نهادهای دولتی و سنت‌های حزبی، به دنبال تثبیت خود به عنوان نیرویی حذف ناشدنی از معادلات سیاسی آمریکاست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۸۰۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان