//
کدخبر: ۲۱۶۸۵۱ //

چین در هفتادمین سال تاسیس در کجای جهان قرار دارد

چین با فرا رسیدن اول اکتبر (۹ مهر ۱۳۹۸) روز ملی این کشور مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس چین نو، علاوه بر اینکه اقتدار نظامی، اقتصادی و فنی خود را به نمایش می گذارد همزمان برای افزایش نفوذ خود و تبدیل به یک قدرت برتر در جهان هم تلاش می کند.

چین در هفتادمین سال تاسیس در کجای جهان قرار دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

این کشور در رژه بزرگ نظامی روز ملی خود خود که از سال ۱۹۴۹ میلادی به این طرف بی سابقه است می خواهد توان رزمی، نظامی و پیشرفته ترین تسلیحات از واحدهای موشکی گرفته تا توپخانه و تجهیزات اتمی را به نمایش بگذارد.

یکی از تسلیحات نظامی که قرار است چین فردا در رژه روز ملی نمایش دهد رونمایی از موشک هسته ای است که می تواند در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه به آمریکا برسد این موشک دارای کلاهک هسته ای «دانگ فنگ ۴۱ » یکی از سری سلاح های جدید ارتش چین است.

در کنار موشک، چین برخی دیگر از تسلیحات جدید خود از جمله یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت و یک زیردریایی رباتیک را به نمایش خواهد گذاشت.

اینها در حالی است که در ۴۰ سال گذشته پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، چین دومین قدرت اقتصادی دنیا شده و توانسته است رشد سالانه بین ۹ تا ۱۲ درصد داشته باشد و از سال ۲۰۱۸ میلادی این رشد بین ۶ تا ۷ درصد متغییر بوده است.

ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور حالا به ۱۳ هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار رسیده است سرانه تولید ناخالص داخلی که در سال ۱۹۷۹ میلادی ۲۰۰ دلار بود اکنون ۱۰ هزار دلار است و طبقه متوسط شرایط بهتری پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی چین توانست با پیشی گرفتن از ژاپن به دومین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل شود و میانگین عمر در کشور هم از ۶۶ سال در سال ۱۹۷۹ میلادی به ۷۶ سال افزایش یافته است.

چین هم اکنون در عرصه صادرات، ذخیره ارزی، تلفن هوشمند، کاربری اینترنت و فروش خودرو در راس دنیا ایستاده است چین در یک دهه گذشته اصلی ترین موتور رشد و محرک اقتصادی دنیا نیز بوده است.

چین در حال حاضر به دنبال افزایش نفوذ در دنیاست در حال اجرای طرح بزرگ راه ابریشم است و در کشورهای آسیایی،  آفریقایی و آمریکای لاتین طرح های بزرگ زیربنایی اجرا می کند.

البته چین هنوز چالش های زیادی پیش رو دارد این کشور در سرانه رشد ناخالص داخلی نرخ ۱۰ هزار دلاری را ثبت کرده در حالی که این رقم در آمریکا بالای ۶۲ هزار دلار است این رقم تفاوت بسیاری با میانگین نرخ ۴۸ هزار دلاری اقتصادهای توسعه یافته دنیا دارد.

با این حساب هنوز کشورهایی مانند چین و هند با وجود پیشرفت های چشمگیر می توانند درس های زیادی از کشورهایی نظیر سوییس و لوکزامبورگ بیاموزند که قدرت اقتصادی بالایی به نسبت اندازه کشور دارند.

چین در عرصه صادرات و تولید سرآمد دنیا است اما در بخش نظامی اختلاف فاحشی با آمریکا دارد لذا اگر به دنبال افزایش نفوذ جهانی است لازم می بیند که در این عرصه پیشرفت های شایانی بدست آورد.

در زمینه های علوم،  آموزش و پرورش و تحقیقات علمی، چین هنوز با بسیاری از کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد البته در توسعه نسل پنجم اینترنت و یا فنآوری هوش مصنوعی در یک دهه گذشته گام های قابل توجهی برداشته اما هنوز به فناوری های غرب نیاز دارد.

در زمینه علمی تفاوت زیاد است اروپایی ها تاکنون برنده ۴۸۱ جایزه نوبل شده اند و سهم آمریکا ۳۷۵ جایزه بوده است سهم چین فقط سه جایزه علوم و ادبیات و صلح نوبل است.

«میایو یو» وزیر سابق علوم و فنون چین می گوید ما در عرصه های علمی پس از آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا، استرالیا و ایتالیا قرار داریم.

وی می افزاید که اگر می خواهیم مقتدر باشیم و یک اقتصاد بسیار توسعه یافته داشته باشیم باید بتوانیم این ضعف ها را برطرف کنیم.

قلمروهای فراوان دیگری هم برای رشد وجود دارد چین بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن دنیاست در رده ۷۲ جهانی شدن و رتبه ۷۹ فساد، رده ۸۷ برابری جنسیتی، رتبه ۹۰ توسعه انسانی، رتبه یکصدم طول عمر و رده ۱۳۳ توسعه پایدار و زیست محیطی قرار دارد.

در شاخص آزادی انسانی چین در میان ۱۶۲ کشور در رده ۱۳۵ است ضمن آنکه درگیر مسایل سیاسی بزرگی مانند هنگ کنگ و تایوان است در بخش تجاری هم این کشور با آمریکا در حال مناقشه است.  

با این حساب چین نو در هفتادمین سالگرد تاسیس خود در بسیاری زمینه ها در بهترین شرایط و در برخی موارد هم در شرایط نه چندان مناسبی قرار دارد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۶۸۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان