//
کدخبر: ۲۱۳۴۲۵ //

امکان افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در نتیجه حمله یمن به عربستان

با توجه به نصف شدن ظرفیت کامل عرضه نفت عربستان سعودی پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، امکان دارد قیمت نفت حتی تا بشکه ای ۱۰۰ دلار افرایش پیدا کند.

امکان افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در نتیجه حمله یمن به عربستان
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از «راشا‌ تودی»، کارشناسان بر این باورند که با توجه به نصف شدن ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت تمام شده نفت خام به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

حمله پهپادهای ارتش و نیروهای مردمی یمن در روز گذشته به تأسیسات نفتی آرامکو در البقیق عربستان به ظرفیت تولید این کشور آسیب جدی وارد کرد.

تحلیلگران باور دارند که علیرغم ابراز اطمینان سازمان آژانس بین المللی انرژی (IEA) مبنی بر تأمین بودن بازارهای جهانی نفت، امکان دارد تا با باز شدن بازار معاملات درعصر روز یکشنبه، این اختلال بزرگ در یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان خود را بیشتر نشان دهد و باعث سریعتر شدن روند افزایش قیمت نفت شود.

در بدترین سناریوی ممکن قیمت نفت خام میتواند حتی سه رقمی شود. اگر این کمبود برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، طبق گفته فوربس و برخی از کارشناسان صنعت، ترس آن میرود که قیمت نفت تا 100 دلار افزایش یابد.

بنا به گفته باب ‌مک‌نالی، مشاور عالی انرژی و اقتصادی جورج بوش حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی «شبیه حمله قلبی گسترده برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است». راجر دیوان ناظر کهنه کار اوپک و مشاور آی‌اچ‌اس هم به همین شکل از بالا رفتن قیمت نفت ابراز نگرانی کرد و در گفتگو با بلمومبرگ اظهار کرد«بقیق قلب سیستم است و (این سیستم اکنون) دچار حمله قلبی شده است.»

اندی لیپو، رییس اتحادیه نفت لیپو در هیوستون آمریکا در گفتگو با «سی‌ان‌بی‌سی» گفت که قیمت نفت در کوتاه مدت بین 5 تا 10 دلار در هر بشکه افزایش نشان خواهد داد و به بیش از 25 دلار خواهد رسید.

در ماه آگوست‌، میزان صادرات نفت عربستان به طور متوسط روزانه 9.85 میلیون بشکه در روز بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۳۴۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان