//
کدخبر: ۲۱۲۴۲۵ //

انتقاد هند از بیانیه مشترک چین و پاکستان در خصوص کشمیر

وزارت خارجه هند ضمن انتقاد از اشاره پاکستان و چین به کشمیر در بیانیه مشترک خود اعلام کرد که جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند بوده و این موضوع یک مساله داخلی این کشور است.

انتقاد هند از بیانیه مشترک چین و پاکستان در خصوص کشمیر
به گزارش فرتاک نیوز،

نشریه " تایمز او ایندیا" روز چهارشنبه نوشت: در بیانیه مشترک چین و پاکستان که در طول سفر اخیر وانگ یی وزیر امور خارجه چین به اسلام آباد منتشر شد، پکن اعلام کرد که از موضع پاکستان در مورد مساله کشمیر حمایت می کند و با هرگونه اقدام یک جانبه که شرایط منطقه را پیچیده تر کند، مخالف است.

دولت هند با رد این بیانیه اعلام کرد که دهلی نو به طور مکرر در خصوص پروژه های مختلف در راهرو اقتصادی چین و پاکستان اخطار داده است. این پروژه از بخشی از خاک هند عبور می کند که از سال ۱۹۴۷ به صورت غیر قانونی توسط پاکستان اشغال شده است.

وزارت خارجه هند در بیانیه خود افزود: هند به صورت دائم با هرگونه اقدام سایر کشورها که وضعیت کشمیر "تحت اشغال پاکستان" را تغییر دهد مخالف  بوده است. ما از تمام طرف ها می خواهیم که اینگونه اقدامات را متوقف کنند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه به پاکستان سفر کرده بود. وی در این سفر با عمران خان نخست وزیر پاکستان، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و سایر مقامات پاکستانی دیدار و گفت و گو کرد.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر افزایش یافت.

نخست وزیر هند 5 اوت(14 مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

پاکستان برخلاف هند با ورود سایر کشورها برای حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

براساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالفت کرده است.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان(از هند) در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' به عنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.

هند ،اما با این طرح مخالف است زیرا طرح مذکور شامل  کریدور اقتصادی چین و پاکستان می شود. این کریدور از منطقه مورد اختلاف کشمیر می گذرد و هند معتقد است چین با اجرایی کردن این پروژه حاکمیت ارضی آن را نقض کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۴۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان