//
کدخبر: ۲۱۰۳۶۹ //

مجادله مستقیم مقامات پاکستان و هند درباره کشمیر

تقریبا با سپری شدن یکماه از تصمیم دهلی نو برای سلب خودمختاری منطقه جامو و کشمیر، هند و پاکستان با صدور بیانیه و یا احضار دیپلمات ها، به مواضع یکدیگر پاسخ داده بودند اما از زمان تشدید بحران کشمیر مقامات دو کشور برای اولین بار رو در روی هم قرار گرفتند.

مجادله مستقیم مقامات پاکستان و هند درباره کشمیر
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روز دوشنبه رسانه های پاکستانی، شهر 'ماله' پایتخت مالدیو از روز گذشته میزبان چهارمین نشست منطقه ای روسای مجلس با عنوان دستیابی به توسعه پایدار در جنوب آسیا است، جایی که نائب رئیس مجلس ملی پاکستان طی سخنرانی و طرح مناقشه کشمیر باعث شد تا هیات هندی به شدت به آن اعتراض کند.

براساس این گزارش، رئیس نشست تلاش می کند تا مجادله پیش آمده میان هیات های پاکستان و هند را کنترل کند با این حال رئیس هیات هندی ضمن اعتراض شدید به اقدام طرف پاکستانی طرا طرح موضوع کشمیر گفت: مسئله کشمیر یک موضوع داخلی مربوط به هند است و این نشست نباید جای طرح مسائل بی ربط است.

منابع خبری نوشتند: با وجود اعتراض شدید هیات هندی، «قاسم خان سوری» نائب رئیس مجلس ملی پاکستان به سخنرانی خود ادامه داد و با انتقاد شدید نسبت به آنچه را که وی اقدامات تهاجمی هند در کشمیر می خواند، افزود: باید با بی عدالتی ها مبارزه کرد، خواه در فلسطین باشد و یا خواه مربوط به مسلمانان روهینگیا و یا مربوط به کشمیر.

وی تاکید کرد: اگر ملت های آسیایی به دنبال توسعه پایدار و رفاه هستند حل مسائل فلسطین، مسلمانان روهینگیا و کشمیر اجتناب ناپذیر است.

قاسم خان سوری از جامعه جهانی خواست تا با اجتناب از سکوت در قبال کشمیر، به رفع بی عدالتی ها علیه مردم مسلمان این منطقه کمک کند.

تشدید تنش ها دیپلماتیک میان پاکستان و هند بر سر کشمیر به اواسط ماه گذشته برمی گردد. دولت دهلی نو در آن روز از لغو اصل امتیازات ویژه کشمیر تحت کنترل هند که در قانون اساسی این کشور برای این منطقه در نظر گرفته شده بود، خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، منطقه جامو و کشمیر به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در مسایل داخلی از خودمختاری برخوردار بودند.

پاکستان و هند، کشمیر دارای اکثریت مسلمان ‌نشین را بخشی از قلمرو خودشان می‌ دانند. این دو کشور در گذشته دو بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگ کردند.

پس از لغو اختیارات ویژه منطقه کشمیر از سوی هند، پاکستان مبادلات تجاری و فرهنگی با هند را قطع، سفیر هند را اخراج کرد و سطح تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور را کاهش داد.

رسانه‌های پاکستان امروز گزارش دادند؛ حکومت نظامی و ایجاد محدودیتهای شدید در جامو و کشمیر وارد بیست و نهمین روز خود شده و اوضاع برای مسلمانان کشمیر دشوارتر شده است.

دولت اسلام آباد در هفته های اخیر اعلام کرد: پاکستان در اعتراض به وضع بحرانی کشمیر، به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۳۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان