//
کدخبر: ۲۰۱۶۳۵ //

روابط بسیار خوبی با اردوغان دارم اما اف -۳۵ به ترکیه نمی‌فروشیم

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد، کشورش ناگزیر است جنگنده‌های اف - 35 را به دلیل در اختیار داشتن سامانه‌های موشکی اس- 400 روسیه، به ترکیه نفروشد.

روابط بسیار خوبی با اردوغان دارم اما اف -۳۵ به ترکیه نمی‌فروشیم
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از پایگاه خبری هیل، این خبر پس از تصمیم دولت ترکیه در تحویل گرفتن سیستم‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی منتشر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان نشست کابینه گفت: ما اکنون به ترکیه می‌گوییم که قصد فروش اف -۳۵ به آن را نداریم.

ترامپ پیشنهادی درباره اینکه آیا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ترکیه بابت این تصمیمش اعمال کند یا خیر، مطرح نکرد و ادامه داد: موقعیت بسیار دشواری است که آمریکا در آن قرار گرفته است. از همان ابتدای امر می‌شد گفت که ما روی این مساله کار می کردیم. خب ببینید چه اتفاق افتاد، این واقعاً عادلانه نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: من روابط بسیار خوبی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دارم و وضعیت بسیار پیچیده است ترکیه‌ای‌ها نیاز به سامانه‌های پاتریوت برای اهداف نظامی داشتند اما دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا آن را رد کرد.

ترامپ ادامه داد: ترکیه در چنین شرایطی ناگزیر به خرید سامانه‌های اس -۴۰۰ روسیه شد؛ موضوعی که واشنگتن آن را رد می‌کند زیرا آنکارا عضو ناتو است.

وی افزود: اما به دلیل در اختیار داشتن موشک‌های تولید روسیه، ترکیه‌ای‌ها از خرید بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده منع می‌شوند. البته ما روابط خوبی با ترکیه داریم اما ناگزیرم به آنها بگویم ما هرگز به شمال جنگنده‌های اف -۳۵ را نمی‌فروشیم زیرا شما ناگزیر شدید سامانه‌های موشکی دیگری خریداری کنید.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: این وضعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم بسیار دشوار است اما ما برای حل آن تلاش می‌کنیم و خواهید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

از سوی دیگر، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد، ترامپ و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا راهکارهای مطرح درباره واکنش ممکن به خرید سامانه‌های اس- ۴۰۰ از سوی ترکیه را بررسی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تدابیری که در آن بازنگری می‌شوند در چارچوب "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌هاست" که ترامپ دوم اوت ۲۰۱۷ تصویب کرد و آن ایران، کره‌شمالی و روسیه را هدف قرار می‌دهد.

دولت آمریکا که مدت‌های زیادی ترکیه را به عدم فروش جنگنده‌های اف -۳۵ تهدیدی کرده، از روز جمعه درباره برنامه‌هایش سکوت اختیار کرد و این زمانی بود که ترکیه نخستین محموله سیستم‌های روسیه را دریافت کرد.

مارک اسپر، کاندیدای سمت وزارت دفاع آمریکا روز جمعه اعلام کرد، پنتاگون درباره تحویل گرفتن سامانه‌های اس -۴۰۰ توسط ترکیه آگاه بود و موضعش درباره جنگنده‌های اف -۳۵ تغییر نکرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان