//
کدخبر: ۱۹۹۰۲۱ //

دیپلمات ارشد روس: رفع تحریم‌ها علیه ایران کلید اجرای کامل برجام است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران را برای تنش‌زدایی از منطقه خلیج فارس و اجرای کامل برجام بسیار حیاتی خواند.

دیپلمات ارشد روس: رفع تحریم‌ها علیه ایران کلید اجرای کامل برجام است
به گزارش فرتاک نیوز،

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنج‌شنبه با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر بر ضرورت رفع کامل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران تأکید کرد.

این دیپلمات ارشد روس در توئیتر نوشت: «کلید تنش‌زدایی از منطقه خلیج فارس و همچنین کلید حفظ و اجرای کامل برجام اکنون در دست آمریکاست. تنها کاری که اکنون آمریکایی‌ها باید انجام دهند این است تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را بردارند. این کار در برابر عادی‌سازی و ثبات [در منطقه و جهان] بهای گزافی نیست.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند. با وجود تحریم‌های سنگین آمریکا، ایران تأکید کرده است که هرگز تن به مذاکره مجدد با کشوری که توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند، نخواهد داد.

با توجه به اینکه حتی پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های دیگر این توافق اقدام عملی ملموسی برای حمایت از حقوق مشروع ایران در چهارچوب برجام صورت ندادند، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شد، به طرف‌های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز دوشنبه 27 خرداد در یک نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که با توجه به چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته و تا روز پنج‌شنبه ششم تیرماه از سقف تعیین‌شده در برجام عبور خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر روز دوشنبه 10 تیر تأیید کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز تعیین‌شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) عبور کرده است.

انتشار این خبر باعث واکنش طرف‌های اروپایی برجام شد و مقامات تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن کوتاهی خود در اجرای تعهداتشان در قبال ایران طبق مفاد برجام، ایران را به تضعیف این توافق چندجانبه متهم کردند.

ایران در واکنش به اظهارات طلبکارانه اروپایی‌ها در مورد برجام تأکید کرده است که دیگر نمی‌خواهد، نمی‌تواند و نباید به‌صورت یکجانبه برجام را اجرا کند و تا زمانی که طرف‌های دیگر برجام تعهدات خود را به‌طور کامل اجرا نکنند، ایران نیز به کاهش مرحله به مرحله تعهداتش ادامه خواهد داد.

مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد هفته گذشته در نشست دوره‌ای برجام در شورای امنیت با انتقاد از کوتاهی طرف‌های دیگر برجام در اجرای تعهدات خود افزود: «ایران بسیار بیشتر از سهم خود برای حفظ برجام تلاش کرده است. ما پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه ایران، بیش از یک سال به سه کشور اروپایی فرصت دادیم تا پیامدهای خروج آمریکا از برجام را جبران کنند اما حسن نیت و صبر ایران، نتیجه‌ای جز وعده‌های تکراری از سوی طرف‌های دیگر برجام نداشته است.»

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه 4 تیر در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه پایبندی ایران در برجام پس از خروج آمریکا بر مبنای وعده طرف‌های اروپایی برای تضمین منافع اقتصادی از جمله حل‌وفصل مسائل مربوط به روابط بانکی و فروش نفت بود که متأسفانه هیچ یک از آنها در مقام عمل تحقق پیدا نکرده، خاطرنشان ساخت: «اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره‌مند شود، بر اساس بندهای 26 و 36 برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۹۰۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان