//
کدخبر: ۱۹۵۱۹۱ //

سامانه اس‌۴۰۰ ترکیه می‌تواند برای کشورهای ناتو هزینه داشته باشد

یک شبکه خبری آلمانی درباره برنامه ترکیه مبنی بر خرید سامانه اس400 از روسیه نوشت که اگر چه آمریکا سعی می‌کند تا در این مورد از موضع‌قدرت با ترکیه برخورد کند اما این اقدام ترکیه در نهایت برای همه کشورهای ناتو هزینه در بر خواهد داشت.

سامانه اس‌400 ترکیه می‌تواند برای کشورهای ناتو هزینه داشته باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

َ شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی، موضوع تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاعی از روسیه و آینده این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش با عنوان «آیا آینده ناتو به دلیل اقدامات ترکیه در معرض خطر قرار گرفته» آمده است که هیچکس مخالف حق ترکیه برای خرید سامانه دفاعی از هر جایی که آنکارا مایل باشد، نیست اما هزینه خرید سامانه اس‌۴۰۰ از روسیه ممکن است که بیشتر از آن چیزی باشد که تصور می‌‌شود و امکان دارد برای همه کشورهای عضو ناتو هزینه در بر داشته باشد.

دویچه‌وله نوشت که ترکیه هم‌اکنون نیروهای نظامی در روسیه دارد که در حال آموزش درباره به کارگیری  سامانه موشکی هستند که گفته می‌شود ماه آینده به ترکیه تحویل داده خواهند شد. از طرفی در آمریکا هم خلبانان ترکیه‌ای برای پرواز با جنگنده‌های F-۳۵ که دولت این کشور سفارش خرید آنها را به شرکت «لاکهید مارتین» داده، آموزش می‌بینند.

در ادامه این گزارش آمده است که این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که واشنگتن به وضوح به آنکارا اعلام کرده است که اگر همچنان به برنامه خرید اس ۴۰۰ پافشاری داشته باشد در این صورت، خلبانان ترکیه‌ای باید آمریکا را ترک کنند و جنگنده‌ای هم به آنکارا فروخته نخواهد شد.

تاکنون دولت ترکیه به این موضوع بی‌تفاوت نبوده است و «مولود چاووش  اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه بارها در این زمینه موضع‌گیری کرده است و در آخرین مورد روز جمعه گفت که توافق پابرجاست. وی در این مورد گفت: «ما با هیچکس دشمنی نداریم اما در شرایط مطلوب زندگی نمی‌کنیم.» وی همچنین گفت که کشورش به تهدید‌های آمریکا قطعا پاسخ خواهد داد.

این شبکه خبری نوشت که «داگ لوته» سفیر پیشین آمریکا در ناتو درباره پیامدهای آتی در این زمینه به شبکه خبری «دویچه‌وله» گفت: «پیامدها هم نظامی و هم سیاسی هستند. ترکیه بیشتر از هرکدام از کشورهای عضو در حال فاصله گرفتن از ارزش‌های اصلی سازمان ناتو است که شامل دموکراسی، آزادی فردی و قانون‌مداری است. ما شاهد این هستیم که وقتی کشورها از ارزش‌های اصلی فاصله بگیرند، مسیر برای نفوذ روسیه باز می‌شود.»                   

در ادامه این گزارش آمده است که البته درباره ترکیه، این مسیر از آغاز هم باز بود. چاووش‌اوغلو در جریان هفتادمین سالگرد سازمان ناتو که آوریل گذشته در واشنگتن برگزار شد به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ترکیه مجبور نیست بین روسیه و یا کشور دیگری انتخاب کند.» ما به رابطه با روسیه به عنوان جایگزین برای رابطه با دیگران نگاه نمی‌کنیم و هیچکسی نه غرب و نه روسیه نباید و نه می‌تواند از ما بخواهد که میان اینها انتخاب کنیم.»

دویچه‌وله نوشت که برخی از ناظران معتقدند که دولت ترکیه هم اکنون موضع خود را روشن کرده و به برخی پرسش‌ها در این زمینه پاسخ داده است. «جیم فیلیپ» پژوهشگر ارشد امور غرب آسیا در اندیشکده «هریتیج» معتقد است که آمریکا بر موضع خود باقی خواهد ماند و در زمینه امنیتش با ترکیه مصالحه نخواهد کرد. البته در مجموع برای ناتو هم بهتر است که ترکیه دارای جنگنده‌های F-۳۵ داشته باشد.

دویچه‌وله نوشت که آمریکا هم‌اکنون ترکیه را از نشست‌های چند جانبه درباره F-۳۵ حذف کرده است. با این حال، پس از تماس تلفنی روز پنجشنبه وزرای دفاع ترکیه و آمریکا مشخص شد که این دو در جریان نشست وزرای دفاع ناتو که قرار است اواخر ماه ژوئن برگزار شود، با هم دیدار خواهند داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۱۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان