//
کدخبر: ۱۹۳۸۹۰ //

آسمان طرابلس لیبی میدانی برای عرض اندام پهپادهای ترکیه

حضور پهپادهای ساخت ترکیه در آسمان طرابلس، پایتخت لیبی به منزله فصل جدیدی از داستان بلندی است که پیش از این در یمن و سوریه نیز تکرار شده بود.

آسمان طرابلس لیبی میدانی برای عرض اندام پهپادهای ترکیه
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، همانگونه که در یمن و سوریه از درگیری‌های مسلحانه خاورمیانه همچون میدانی برای آزمون اسلحه‌ها و تجهیزات جنگی جدید کشورهای حامی یکی از دو طرف استفاده شد، لیبی نیز از این ماجرا مستثنی نبود و این کشور از اواخر سال ۲۰۱۴ شاهد حضور تعداد زیادی از سامانه‌های جنگی بود که پیش از سال ۲۰۱۱ در تسلیحات و تجهیزات جنگی ارتش این کشور دیده نشده بودند.

پهپادهای ترکیه اواخر سال ۲۰۱۴ وارد یگان نیروی هوایی این کشور شدند و اوکراین و قطر نیز آن را خریداری کردند.

ارتش ترکیه از این پهپادها در چندین عملیات علیه نیروهای حزب کارگران کردستان در سوریه و عراق استفاده کرد.

سال گذشته میلادی اولین فروند از این پهپادها در نزدیکی شهر عفرین در شمال سوریه سرنگون شد.

با انتشار فیلمی از آمادگی این پهپادها برای فرود در پایگاه هوایی معیتیقه در طرابلس و تصاویری از دو ایستگاه ویژه کنترل این پهپادها پس از انتقال آنها به طرابلس در ماه گذشته وجود آنها در لیبی تایید شد.

ارتش "ملی" لیبی در چند هفته گذشته از سرنگونی و انهدام دستکم سه فروند از این نوع پهپادها دو مورد از آنها در ماه جاری میلادی طی دو حمله هوایی جداگانه علیه پایگاه معیتیقه و یکی از آنها در ماه گذشته در نزدیکی پایگاه الجفره جنوبی در مرکز لیبی خبر داد.

بر اساس این اطلاعات می‌توان اطمینان یافت که جنگنده‌های ساخت ترکیه‌ وارد لیبی شده‌اند.

این پهپادها در قالب بار سلاح، مهمات و خودروهای زرهی که اواخر مارس گذشته از بندر سامسون ترکیه با یک فروند کشتی باری که پرچم مولداوی بر فراز آن بود، به عنوان بخشی از حمایت نظامی ترکیه از نیروهای دولت وفاق ملی در طرابلس وارد بندر طرابلس شدند.

از جمله مهم‌ترین بار این کشتی در کنار سلاح‌های سبک و نیم سنگین و موشک‌های ضد خودروهای زرهی می‌توان از خودروهای زرهی شاسی بلند و ضد مین ترکیه یاد کرد.

این خودروهای زرهی که ساخت یک شرکت ترکیه‌ای است را کشورهای ترکمنستان، قطر و تونس نیز دارند.

ارتش ترکیه از این خودروهای زرهی در عملیات استقرار نیروهای خود در مناطق کاهش تنش در شمال سوریه استفاده کرده است.

تعداد این خودروها که به لیبی منتقل شده‌اند، مشخص نیست اما برآوردها در حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه هستند.

این اولین تسلیحاتی نیست که ترکیه برای دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس ارسال می‌کند بلکه مسؤولان یونان در سپتامبر ۲۰۱۵ یک فروند کشتی باری را در شمال شرق جزیره کرت با بار اسلحه توقیف کردند، آن کشتی از بندر اسکندرون ترکیه به سمت بندر طرابلس در حرکت بود. همچنین مسؤولان یونان در ژانویه ۲۰۱۸ در نزدیکی جزیره کرت یک کشتی دیگر را با پرچم تانزانیا و بار مواد منفجره توقیف کردند، این کشتی در بنادر ترکیه بارگیری شده و به سوی لیبی به حرکت درآمده بود. علاوه بر اینها مسؤولان لیبیایی در دسامبر ۲۰۱۸ نیز در بندر الخمس یک بار اسلحه سبک و مهمات را که با یک فروند کشتی در بندر مرسین ترکیه بارگیری شده بود، کشف و مصادره کردند.

به تازگی در فوریه گذشته چندین کانتینر حاوی نفربرها و خودروهای زرهی ساخت ترکیه و نیز خودروهای شاسی بلند تویوتا با یک فروند کشتی باری از ترکیه وارد بندر الخمس لیبی شدند.

ارتش "ملی" لیبی وابسته به دولت موقت این کشور که پارلمان آن در طبرق قرار دارد، در طول چند سال گذشته حمایت‌های مستمری از سوی برخی کشورهای عربی از جمله مصر، امارات و اردن دریافت کرده و به همین دلیل انواع خودروهای زرهی در تجهیزات آن دیده می‌شود.

این ارتش از ابتدای عملیاتش علیه طرابلس از اردن چندین دستگاه خودروی زرهی ساخت مرکز عبدالله دوم را دریافت کرده است.

همچنین یک مدل خودروی زرهی دیگر اردن به تسلیحات ارتش لیبی افزوه شد و به نظر می‌رسد از این خودروهای زرهی اساسا به صورت آزمایشی در عملیات‌های طرابلس استفاده شده است. البته این مساله در مورد تجهیزات جنگی که ترکیه در اختیار نیروهای دولت وفاق ملی لیبی قرار داده هم صدق می‌کند. در واقع هر دو طرف نتایج درگیری‌ها و تاثیرات آنها بر سیستم‌های جنگی و نیز تاثیر آب و هوا و جغرافیا بر آنها را بررسی می‌کنند.

علاوه بر اینها، اردن نیز خمپاره‌های ضد خودروهای زرهی را در اختیار یگان‌های ارتش لیبی قرار داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۸۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان