//
کدخبر: ۱۹۳۶۵۳ //

راز بزرگ "طرح داماد"؛ خبری از کشور فلسطین نیست

"معامله قرن" طرحی از جانب دولت آمریکاست که قرار است به جدال ۷۰ ساله میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان پایان دهد. محور مرکزی این طرح "صلح برای رفاه" است. اسرائیلی‌ها با این طرح موافقند و فلسطینیان مخالف.

راز بزرگ "طرح داماد"؛ خبری از کشور فلسطین نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

عنوان "معامله قرن" را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا برای طرح داماد خود، جارد کوشنر، انتخاب کرده است.

ترامپ که در وهله نخست یک بازرگان موفق است تلاش می‌کند معامله‌هایی را انجام دهد که "عظیم" باشند و نام او را در تاریخ ثبت کنند. به همین دلیل هم با "معامله" هسته‌ای با ایران مخالف است و می‌خواهد با ایران توافق گسترده‌تری انجام دهد و پیشتر هم گفته بود که قصد دارد با کره شمالی "بزرگ‌ترین توافق" را منعقد کند.

اکنون "معامله قرن"، احتمالاً به خواست رئیس جمهوری، به یک راز "بزرگ" مبدل شده و بازار شایعه را داغ کرده است. کسی نمی‌داند که در دو سوی فرمول "صلح برای رفاه" دقیقاً چه چیزی قرار دارد و چه زمانی جزئیات این طرح به اطلاع عموم خواهد رسید.

"خداحافظی فلسطینی‌ها با ایده یک کشور مستقل"

اشپیگل آنلاین مقاله‌ای با عنوان "طرح داماد" منتشر کرد. در بخش آغازین این مقاله که توسط دومینیک پترز و کریستف زودو تهیه شده، آمده است: «در سال ۱۹۹۳ رهبر وقت جنبش آزادی‌بخش فلسطین، یاسر عرفات، به طور رسمی پذیرفت که دولت اسرائیل از بین نخواهد رفت. اکنون جانشین او، محمود عباس، باید بپذیرد که کشوری به نام فلسطین ایجاد نخواهد شد.»

در ادامه مقاله به نقل از دولت آمریکا تاکید شده است که در طرح داماد ترامپ و دو همکار او، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، چیزی به نام کشور مستقل فلسطین در نظر گرفته نشده است.

کوشنر پیشتر در این باره گفته بود: «وقتی ما از دو کشور مستقل حرف می‌زنیم برای دو طرف به یک معنا نیست و هر کدامشان تصورات خود را دارند.»

از دید فلسطینی‌ها، آمریکا با چنین طرحی بیش از پیش اعتبار خود را از دست می‌دهد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح کوشنر را "معامله بی‌شرمی" خوانده و گفته است که این طرح "به درک واصل خواهد شد". حماس و "جهاد اسلامی فلسطین" نیز با "معامله قرن" مخالفند.

برخی از کشورهای منطقه، از جمله ایران و اردن هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، جارد کوشنر را "جوانک بی‌تجربه"‌ای خوانده که "در حال خلق ماجراجویی در منطقه است".

نخستین گام، نشستی در بحرین

در ادامه گزارش اشپیگل آنلاین آمده است که اواخر ژوئن سال جاری ایالات متحده و چند کشور عرب حاشیه خلیج فارس یک "کارگاه آموزشی اقتصادی" با عنوان "صلح برای رفاه" در بحرین برگزار می‌کنند.

در این "کارگاه" قرار است به فلسطینیان نشان داده شود که برای آنان چه توانایی اقتصادی بالقوه‌ای در طرح نهفته است؛ منافع اقتصادی‌ای که از جانب کشورهای عربی در اختیار آنان گذاشته می‌شود. معلوم نیست که این کشورها در ازای کمک اقتصادی به فلسطینیان چه امتیازاتی دریافت می‌کنند.

نویسندگان مقاله اشپیگل تاکید می‌کنند که طرح امتیازهای اقتصادی برای فلسطینیان در ازای امتیازهای جغرافیایی برای اسرائیل، از مدت‌ها پیش ایده بنیامین نتانیاهو بوده است. نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است که چنین طرحی می‌تواند زمینه‌های تفاهم با فلسطینیان را فراهم کند اما خودش تاکنون در این زمینه اقدام نکرده است.

نتانیاهو در "کارگاه آموزشی" بحرین شرکت نخواهد کرد و هنوز معلوم نیست چه کسی او را در آنجا نمایندگی می‌کند.

در مقاله اشپیگل آنلاین ضمن اشاره به شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن که متعلق به فلسطینیان است، تصریح شده که دولت اسرائیل حاضر به بازپس‌دادن این مناطق نخواهد شد. در این مناطق صدها هزار یهودی خانه ساخته‌اند و اگر قرار باشد وادار به ترک خانه‌هایشان شوند، اسرائیل در معرض خطر جنگ داخلی قرار خواهد گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۳۶۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان