//
کدخبر: ۱۹۲۷۹۹ //

لاوروف: اقدامات آمریکا منجر به خلق القاعده و داعش شد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو و واشنگتن منافع مشترکی در زمینه مبارزه با تروریسم دارند.

لاوروف: اقدامات آمریکا منجر به خلق القاعده و داعش شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درمصاحبه‌ای با RBC، گفت‌: البته کشورهای ما (آمریکا و روسیه) منافع مشترکی در زمینه مبارزه با تروریسم دارند. این امر کاملا آشکار است. منافع ما در این حوزه یکسان هستند البته اگر همچون سابق از تروریست‌ها برای مقاصد سیاسی استفاده نشود.

لاوروف در ادامه‌ گفت‌ که اقدامات آزمایشی که آمریکا در این زمینه  صورت داد، منجر به خلق گروه‌های تروریستی مثل القاعده در افغانستان و داعش در عراق شد. وی تاکید کرد: در حال‌ حاضر جبهه النصره که شاخه‌ای از القاعده است در سوریه سر بر آورده و همچنان خودش را با شرایط وفق می‌دهد. بنابراین گفت‌وگو در این زمینه  ضروری است.

لاوروف درباره تحریم‌های روسیه نیز گفت: دلیل اصلی تحریم‌های ضد روسی در درجه اول مجازات ما به خاطر سیاست‌ خارجی مستقل است. همان طور که ولادیمیر پوتین ، رییس جمهور روسیه گفته است طبقه حاکم در آمریکا به این  نتیجه‌ رسیده است که دوران دهه ۱۹۹۰ یک دوران خلاف قاعده بوده و سنت‌های متعلق به تمدن، تاریخ چند فرهنگی، خودکفایی و چند قومی بودن روسیه غلبه پیدا کرده است.  کد ژنتیکی مردم ما از بین نرفته است.

به گفته این دیپلمات ارشد روسی سیاستمداران آمریکایی از جمله کسانی که به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نزدیک هستند به این واقعیت پی نبردند و نمی‌گذارند ترامپ به قولش برای عادی سازی روابط آمریکا و روسیه عمل کند.

لاوروف استدلال کرد که رقابت غیر عادلانه و تلاش برای تقویت جایگاه رقابتی از طریق فشار تحریم‌ها دومین دلیل پشت تحریم‌های غربی‌ها علیه روسیه است.

این دیپلمات در عین حال تاکید کرد که سومین دلیل غربی‌ها مربوط به تلاش آنها برای کند کردن روند تشکیل یک جهان چند قطبی است.

وزیر امور خارجه روسیه، در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد  که آمریکا دیگر کشورهای کم و بیش مهم و همچنین چین را نیز هدف تحریم قرار داده است.

وی همچنین به ارتباط مسکو با دولت ونزوئلا اشاره کرد و در این رابطه، گفت‌: مسکو ارتباطش را با مخالفان دولت ونزوئلا قطع نکرده است.

لاوروف در ادامه‌  تاکید کرد : ما همکاری با مخالفان دولت ونزوئلا را متوقف نکرده‌ایم. همان طور که من گفتم ما در ونزوئلا چند بار به درخواست‌ آنها برای تماس پاسخ دادیم این تماس‌ها اتفاق افتاده‌اند. ما در جریان گفت‌وگوهایمان در موضع خود به نفع حمایت از یک گفت‌وگوی ملی تاکید کرده و مخالفتمان با اقدام خوآن گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در رد درخواست مطرح شده از سوی "مکانیزم مونته‌ویدئو برای آغاز گفت‌وگوی ملی" را ابراز کردیم در حالی که نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا با آن موافقت کرده بود.

لاوروف در ادامه‌، بیان‌ کرد که روسیه خواهان حفظ روابط اقتصادی با ونزوئلا است و دوست دارد که رهبران ونزوئلا نیز کاملا وظایفشان را در قبال مسکو در حین بحران‌های سیاسی و اقتصادی در این کشور  حفظ کنند. وی اظهار داشت: ما در رابطه با ونزوئلا همچنان در این کشور منافع اقتصادی داریم. منافع ما در این کشور به بزرگی منافع با چین نیست، اما این منافع نیز نسبتا چشمگیر هستند. شرکت‌های ما  از جمله در حوزه انرژی و دیگر حوزه‌ها در آن جا فعال هستند. ما قراردادهایی با ونزوئلا در زمینه همکاری در صنعت دفاعی داریم  و بر اساس این قراردادها ما به تامین خدمات مربوط به نگهداری و تامین تسلیحات می پردازیم و این از نظر اوایل ۲۰۰۰ تاکنون به ونزوئلا صادر شده است. ما البته علاقمند به حفظ روابط اقتصادی کشورهایمان و حفظ وظایف آنها و رهبران ونزوئلا در قبال خودمان هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهاراتش گفت‌ که کشورهای قابل احترام اروپایی دریافته‌اند که سیاست‌های روس هراسی زیان بار هستند و  این که آنها نمی‌خواهند صرفا دنباله روی یک اقلیت "روس هراس" باشند و این روند در تصمیم اخیر مجمع پارلمانی شورای اروپا در قبال نمایندگان پارلمان روسیه نمود پیدا کرد.

به گفته  لاوروف "روس هراس‌" ها یک اقلیت در اتحادیه اروپا هستند و تاکنون نیز  آنها تعریف کننده سیاست‌های این بلوک و ناتو در قبال روسیه با سوءاستفاده از اصول همبستگی و اتفاق نظر بودند.

روز دوشنبه یک کمیته‌ مجمع پارلمانی شورای اروپا پیش نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در آن پیشنهاد دعوت از یک هیات پارلمانی روسیه را داد در حالی که قبلا این هیات از حق رای خود در قبال بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین محروم شد.

وزیر امور خارجه روسیه، گفت‌: علاقمند به بحث با آمریکا در خصوص توافقات بین‌المللی در مورد خلع سلاح هسته‌ای ، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و همچنین سامانه‌های دفاع موشکی واشنگتن هستیم. روسیه آماده است به درخواست واشنگتن برای از سرگیری گفت‌وگو در این حوزه‌ها پاسخ دهد. ما مسائل زیادی داریم که می‌توانند موجب همکاری‌های مشترک سودمند شوند که در درجه اول موضوع ثبات راهبردی است که مشکلات مربوط به این حوزه در نتیجه‌ توسعه سامانه‌های موشکی آمریکا است. همچنین این ثبات راهبردی اخیرا تحت تاثیر تصمیم آمریکا برای از بین بردن معاهده ممنوعیت موشک‌های هسته ای میانبرد قرار گرفت. ما همچنین مشکلاتی را در رابطه با  معاهده " کاهش تسلیحات موسوم به استارت جدید " که در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، داریم.

لاوروف در ادامه به نگرانی روسیه اشاره کرد و گفت‌: روسیه نگران تصمیم آمریکا برای عدم تصویب معاهده "ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای ۱۹۹۶ " است.  معاهده‌ای که آن را امضا کرده اما آن را به تصویب نرسانده است. ما آماده بحث درباره این عناوین هستیم. ما می‌خواهیم با آمریکا درباره همه این مسائل بحث کنیم. ما همواره متمایل هستیم به درخواست آنها برای از سر گیری گفت‌وگو پاسخ دهیم. اما اگر واشنگتن تصمیم بگیرد که علاقه‌ای به این گفت‌وگو ندارد، این تصمیم مربوط به خود آنها است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت‌: مسکو هیچ پیشنهاد مشخصی از جانب آمریکا برای نشست احتمالی بعدی روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس گروه "۲۰" در شهر اوساکای ژاپن دریافت نکرده است .

وی در پایان و در ‌عین ‌حال خاطر نشان کرد: ما تاکنون در این ارتباط پیشنهاد مشخصی دریافت نکرده‌ایم. با این حال زمان در حال‌ پایان یافتن است و من فکر می‌کنم که اگر چنین تمایلی از سوی آمریکا رسما تایید شود ما به آن پاسخ خواهیم داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۷۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان