//
کدخبر: ۱۹۰۳۹۴ //

روسیه با یخ‌شکنی هسته‌ای حضورش را در شمالگان پر رنگ می‌کند

روسیه یک کشتی یخ‌شکن با توان هسته‌ای به آب انداخت که بخشی از یک برنامه بلندپروازانه برای تجدید و گسترش ناوگان کشتی‌های این کشور به منظور بهبود توانایی آن در بهره‌برداری از پتانسیل تجاری قطب شمال است.

روسیه با یخ‌شکنی هسته‌ای حضورش را در شمالگان پر رنگ می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این کشتی با نام "اورال" سال ۲۰۲۲ تکمیل می‌شود و بزرگترین و قدرتمندترین یخ‌شکن در جهان خواهد شد. روسیه در حال ساخت زیر ساخت‌های جدید و ارزیابی مجدد بنادر خود است و برای تردد بیشتر در مسیر به اصطلاح "راه دریایی شمال" که انتظار می‌رود ظرف یک سال قابل کشتیرانی باشد، آماده می‌شود.

کشتی یخ‌شکن اورال سال ۲۰۲۲ تحویل شرکت انرژی هسته‌ای دولتی روس‌اتم می‌شود. مدیر روس‌اتم می‌گوید: کشتی اورال به همراه دو یخ‌شکن دیگر جزو پروژه استراتژیک ما برای مسیر راه دریایی شمال هستند.

راه دریایی شمال که به اختصار NSR نامیده می‌شود، یکی از راه‌های دریایی کشتی‌رانی و حمل و نقل است که به‌طور رسمی توسط قوانین روسیه از دریای کارا به اقیانوس آرام به‌طور خاص در حال اجرا در امتداد ساحل قطبی روسیه از تنگهٔ کارا در امتداد سیبری به تنگه برینگ تعریف شده است. کل مسیر در آب‌های شمالگان و در منطقهٔ انحصاری اقتصادی روسیه (EEZ) نهفته است. پاره‌ای از این مسیر تنها برای دو ماه در سال از یخ خالی است. قبل از آغاز قرن بیستم گذرگاه شمال شرقی نامیده می‌شد و هنوز هم گاهی اوقات به این نام خوانده می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه آوریل گفت روسیه ساخت یخ‌شکن‌ها را افزایش خواهد داد و هدف از آن افزایش چشمگیر حمل و نقل در امتداد ساحل شمالگان است. به گفته پوتین، ناوگان شمالگان روسیه تا سال ۲۰۳۵ دست‌کم ۱۳ یخ‌شکن را عملیاتی می‌کند که ۹ یخ‌شکن مجهز به راکتورهای هسته‌ای خواهند بود.

منابع نفت و گاز شمالگان معادل ۴۱۲ میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود که حدود ۲۲ درصد از نفت و گاز کشف نشده جهان است. یخ‌شکن اورال با وزن ۳۳.۵ هزار تن و طول ۱۷۳.۳ متر قادر به شکستن یخ تا ضخامت ۳ متر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۰۳۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان