//
کدخبر: ۱۸۰۷۰۴ //

گزارشی سری از استفاده گسترده عربستان از سلاح‌های غربی در جنگ یمن

پایگاه اینترنتی اینترسپت آمریکا در گزارشی با استناد به یک سری اسناد اطلاعاتی فرانسوی از ابعاد گسترده استفاده ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان در یمن از سلاحها و پشتیبانی‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به ویژه آمریکا برای اجرای عملیات در یمن پرده برداشته است.

گزارشی سری از استفاده گسترده عربستان از سلاح‌های غربی در جنگ یمن
به گزارش فرتاک نیوز،

پایگاه اینترنتی "اینترسپت" در این گزارش خود ابتدا هشدارهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص روی آوردن عربستانی ها به سلاحهای چینی و روسی در صورت توقف فروش سلاحهای آمریکا به این کشور به تلافی نقض حقوق بشر را غیرمنطقی دانسته و عنوان می‌کند، عربستان چنان اتکای وسیعی در زمینه سلاحهایش به آمریکا و کشورهای غربی دارد که اگر بخواهد آنها را با معادلهای چینی یا روسی جایگزین کند تبعاتی گسترده از جمله در حوزه نگهداری، قطعات یدکی، مهمات و سیستمهای ارتباطی گریبانش را می‌گیرد. ریچل استول، مدیر برنامه دفاعی متعارف در مرکز استیمسون در واشنگتن دی سی عنوان می‌کند: شاید ساخت این نیروی هوایی برای عربستان یک دهه طول کشیده است و جایگزین کردن آن به همین راحتی‌ها نیست.

اینترسپت در ادامه گزارش خود نوشته است: اسناد بسیار محرمانه متعلق به اداره اطلاعات نظامی فرانسه نشان می‌دهند، عربستان و امارات متحده عربی اتکای زیادی به سیستم‌های تسلیحاتی تولید غرب برای جنگ ویرانگری که در یمن راه انداخته‌اند دارند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، طبق این اسناد، کمپین بمباران تحت رهبری عربستان در شمال یمن عمدتاً متکی بر استفاده از سه نوع هواپیمای غربی شامل جنگنده‌های آمریکایی "اف ۱۵"  جنگنده‌های انگلیسی" ای‌اف ۲۰۰۰ تایفون "و جنگنده‌های اروپایی "تورنادو" بوده است. همچنین عربستانی‌ها هلیکوپترهای آمریکایی "آپاچی" و" بلک هاوک" و همچنین هلیکوپترهای فرانسوی" ای اس -۵۳۲ کوگار" را از پایگاه نظامی شان در عربستان به داخل یمن به پرواز درمی‌آورند.

آنها همچنین در مرز عربستان با یمن تعداد زیادی تانک آمریکایی "آبرامز" و تانکهای فرانسوی "ای ام ایکس ۳۰ " را در ضمن پشتیبانی آنها با دست کم پنج نوع سلاح توپخانه‌ای تولید غرب مستقر کرده اند. همچنین طبق این گزارش، ائتلاف تحت رهبری عربستان برای محاصره دریایی یمن از کشتی‌های جنگی فرانسوی، آلمانی و آمریکایی و دو نوع هلیکوپتر دریایی فرانسوی استفاده می‌کند.

اینترسپت خاطر نشان کرد: در این اسناد اطلاعاتی محرمانه که محتوای آنها از سوی یک سازمان خبری تحقیقی فرانسوی به نام سازمان Disclose و پایگاه اینترسپت و چهار رسانه فرانسوی دیگر انتشار یافته، علاوه بر موضوع سیستم‌های تسلیحاتی غربی مورد استفاده این ائتلاف، آنها از حمایتهای اطلاعاتی گسترده‌ غربی‌ها از جمله آمریکا و فرانسه برای حمله به یمن بهره می‌گیرند.

در این سند محرمانه، شدیداً از قابلیت‌های نظامی عربستان در یمن انتقاد شده، عملیات عربستانی‌ها در یمن "غیر مؤثر" خوانده شده و تلاش آنها برای ایجاد امنیت در مرز یمن  "شکست خورده" توصیف شده است.

به نوشته مولفان این گزارش، کمک‌های آمریکا به عربستان برای هدف گیری با سلاح‌هایشان در یمن فراتر از چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

در این اسناد صراحتا عنوان می‌شود که آمریکا با پهپادهایش به شکل عملیاتی به عربستان در زمینه هدف گیری مهماتش در یمن کمک می‌کند.

در این سند اطلاعاتی عنوان شد: اگر نیروی هوایی عربستان از حمایتهای آمریکا به شکل مشاوره‌دهی در حوزه هدف‌گیری استفاده می‌کند به نظر می‌رسد مساله حمایت هوایی نزدیک آمریکا از آنها یک مساله جدید بوده و خدمه‌های آنها اطلاع چندانی از آن ندارند. در ادامه این سند تصریح می‌شود که این مشاوره‌دهی آمریکا شامل هدف گیری با استفاده از پهپادهای آمریکایی است.

در اکتبر ۲۰۱۷ بعد از اعلام ساقط کردن یک پهپاد از سوی حوثی ها در یمن، این گمانه‌زنی مطرح شد که آمریکا از پهپادهایش در یمن برای کمک به عربستانی‌ها در زمینه جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

با این حال فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا این مساله که پهپادهای آمریکایی، نقش عملیاتی برای هدف‌گیری‌های مهمات ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن دارند را رد کرده است. یک سخنگوی این فرماندهی به اینترسپت گفت: ارتش آمریکا این نوع حمایت از ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن را به عمل نمی‌آورد و نقش ما نسبت به این ائتلاف تنها مشورتی است و ما تنها به این ائتلاف اطلاعات داده و درباره بهترین اقدامات، اشراف از زمین تا هوا و قانون درگیری‌های مسلحانه مشاوره می‌دهیم.

این گزارش همچنین عنوان می‌کند، عربستانی‌ها و اماراتی‌ها استفاده بیشتری از تجهیزات نظامی و سلاحهای فرانسوی نسبت به چیزی که قبلاً دولت فرانسه پذیرفته، دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۰۷۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان