//
کدخبر: ۱۷۸۳۹۲ //

آمریکا تعداد دیپلمات‌هایش در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد

سه تن از مقامات وزارت خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن برای کاهش نیمی از دیپلمات‌های این کشور در عراق و افغانستان تا سال 2020 خبر دادند.

آمریکا تعداد دیپلمات‌هایش در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

سه مقام آگاه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه «فارین پالسی» تأکید کردند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعنوان بخشی از تلاش‌ خود برای رهایی از جنگ 18 ساله افغانستان در صدد است در سال 2020 نیمی از دیپلمات‌های آمریکایی را از «کابل» خارج کند.

طبق گفته این مقامات، احتمال کاهش تعداد دیپلمات‌های آمریکایی سفارت واشنگتن در عراق نیز وجود دارد.

نشریه فارین پالسی می‌گوید که این اقدامات واشنگتن بعنوان بخشی از سیاست‌های دولت ترامپ برای کمرنگ کردن ردپای آمریکا در غرب و جنوب آسیا است تا برای آنچه که عصر «رقابت قدرت بزرگ» با چین و روسیه می‌خواند، آماده شود.

برنامه واشنگتن در خصوص کاهش تعداد دیپلمات‌های این کشور در افغانستان با مذاکرات صلح آمریکا با طالبان و ارزیابی‌ چگونگی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان همزمان شده است.

این نشریه آمریکایی با اینحال گزارش کرده است که دیپلمات‌ها، تنها بخشی از پرسنل سفارت آمریکا را در کابل و بغداد را تشکیل می‌دهند و سفارتخانه واشنگتن در دو کشور فوق شامل مقاماتی از دیگر سازمانهای فدرال، پیمانکاران و کارکنان امنیتی نیز می‌شود.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، «رادیو عمومی ملی» (ان پی آر) در خصوص یک سند داخلی فاش شده از سفارت آمریکا در کابل گزارش کرد که در آن گفته شده بود که سفارتخانه آمریکا بیش از اندازه بزرگ است و خواستار «تجدیدنظر جامع» درباره اندازه آن شده بود.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در خصوص تعداد پرسنل آمریکا در عراق و افغانستان گفت:‌«ما نمی‌توانیم همچنان تمامی پول خود را در عراق و افغانستان متمرکز کنیم».

 فارین پالسی به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش کرد، طبق طرح فوق، تنها 20 تا 30 جایگاه دیپلماتیک در سال جاری میلادی از عراق حذف می‌شود که این تعداد شامل دیپلمات‌های سفارتخانه آمریکا در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل می‌شود و 30 تا 50 درصد هیأت‌های نمایندگی آمریکا در عراق در سال 2020  کاهش می‌یابد.

طبق گزارش ماه فوریه نیویورک‌تایمز، سفارت آمریکا در بغداد حدود 16 هزار کارمند دارد که دو هزار نفر از آنها  دیپلمات هستند.

بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این وزارتخانه به دلایل امنیتی به صورت عمومی درباره تعداد دقیق پرسنل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا سخنی نمی‌گوید.

اواخر 2018، گزارشات متناقضی از درخواست ترامپ از پنتاگون برای کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان از 14 هزار نیرو به 7 هزار نظامی منتشر شد که این طرح‌ها با اعلامیه نابهنگام ترامپ در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همزمان شد که هر دو این تصمیمات موجی از انتقادات شدید نمایندگان کنگره را برانگیخت و به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا منتهی شد.

با اینحال، کاخ سفید مدتی بعد، طرح کاهش نظامیان آمریکایی از افغانستان را انکار کرد و از تصمیم خود درباره سوریه نیز عقب‌نشینی کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۸۳۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان