//
کدخبر: ۱۷۵۶۶۳ //

اردوغان:موضوع جولان را به سازمان ملل می بریم

«رجیب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه یکشنبه شب گفت: آنکارا موضوع جولان (اشغالی) را به سازمان ملل متحد خواهد برد.

 اردوغان:موضوع جولان را به سازمان ملل می بریم
به گزارش فرتاک نیوز،

اردوغان به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده است.

رئیس جمهوری ترکیه درباره برنامه ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس 400» از روسیه هم گفت: با همه تهدیدهای واشنگتن، آنکارا از خرید این سامانه صرف نظر نخواهد کرد.

این سخنان در حالی است که ژنرال «کرتیس اسکاپاروتی» (Curtis Scaparrotti) رئیس فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا (EUCOM) دو هفته پیش با تکرار دوباره شرط مقام های آمریکایی برای فروش تسلیحات شان به آنکارا اعلام کرده بود، در صورتی که ترکیه به اس-400 مجهز شود، واشنگتن نباید جنگنده های اف-35 به آنکارا بفروشد.

سخنان اردوغان درباره جولان پس از آن مطرح می شود که رسانه های صهیونیستی ساعاتی پیش اعلام کردند که قرار است «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بصورت رسمی فردا دوشنبه الحاق جولان تحت حاکمیت صهیونیست ها را به رسمیت بشناسد.

ترامپ سه شنبه شب گذشته اعلام کرد که اینک زمان آن فرا رسیده است که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.

کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در سال 1981 میلادی این منطقه را جزء مناطق اسرائیل اعلام کرد، هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

اقدام آمریکا درحمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ در گزارش اخیر خود در خصوص حقوق بشر، اصطلاح «اشغالی» توسط اسرائیل را از بلندی های جولان سوریه، کرانه باختری و نوار غزه حذف و عبارت «اسرائیل کنترل آن را در دست دارد» جایگزین کرد.

دولت ترامپ 24 اردیبهشت 97 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

این اقدام که با مخالفت و تحریم بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا همراه بود، موجی از خشم و انزجار را در کشورهای مختلف اسلامی و عربی ایجاد کرد.

انتقال سفارت آمریکا به قدس همچنین موجب برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت در طول نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی شده است که تاکنون در جریان آن ده ها فلسطینی کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.

از دیگر حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی، می توان به قطع کمک های دولت ترامپ به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن و مسدود کردن حساب وی اشاره کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۵۶۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان