//
کدخبر: ۱۷۱۵۳۲ //
رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه

طرح ناتوی عربی آمریکا اجرا شدنی نیست

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که اختلافات کشورهای عربی به اندازه ای زیاد است که آمریکا نمی تواند طرح ناتوی عربی را به اجرا درآورد.

طرح ناتوی عربی آمریکا اجرا شدنی نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

لئونید ایواشف رئیس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه آمریکا این طرح را برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه دنبال می کند، افزود: آمریکا سعی دارد کشورهای خاورمیانه را علیه ایران متحد کند.

وی ادامه داد: طرح ناتوی عربی برای همین منظور مطرح شده است و جز معدود کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی هیچ کشور منطقه حاضر به مشارکت در ناتوی عربی نیست.

ایواشف خاطرنشان کرد: حتی کشورهای عربی متحد آمریکا نیز اختلافات شدیدی بین خود دارند به عنوان مثال ما شاهد بروز تنش های جدی میان مصر و عربستان سعودی هستیم چرا که هر یک از این کشورها داعیه رهبری جهان عرب را دارند.

**خاورمیانه نیاز به آرامش دارد

رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه با بیان اینکه منطقه خاورمیانه نیاز به آرامش دارد، افزود: طرح های آمریکا و مداخله های این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه وضعیت را ملتهب کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا برای گسترش حضور خود در خاورمیانه به تنش آفرینی در منطقه دامن می زند و مهم ترین ابزار برای رسیدن به این هدف سیاه نمایی از نفوذ ایران در منطقه است.

کارشناس روس گفت: آمریکا برای تحقق اهداف خود برنامه موشکی ایران را تهدید می خواند و از جامعه جهانی می خواهد علیه فعالیت های موشکی ایران جبهه بگیرند.

وی افزود: واقعیت چیز دیگری است، موشک های ایران هیچ کشوری را تهدید نمی کند و برعکس شاهد هستیم آمریکا با استقرار موشک های خود در اروپا، وضعیت این منطقه را پرتنش می کند.

کارشناس امور ژئوپلیتیک روسیه اظهار داشت: خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و احتمالا استقرار موشک های آمریکا در برخی کشورهای اروپایی تهدید واقعی برای امنیت جهانی هستند.

به گفته ایواشف، ایران مانع اصلی سلطه طلبی آمریکا در خاورمیانه است و با حضور آمریکا در این منطقه بویژه کشورهای همسایه خود مخالفت می کند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است هر جا که نیروهای آمریکایی حضور دارند تنش، مناقشه و جنگ رخ می دهد و نمونه آن را می توان در کشورهایی همچون عراق و افغانستان دید.

کارشناس روس معتقد است که آمریکا مسئول وضعیت پیش آمده در کشورهایی همچون یمن و سومالی است و با توجه به وضعیت این کشورها، باید کشورهای عربی نگران افتادن در دام آمریکا باشند.

وی تصریح کرد: اگر ناتوی عربی با مشارکت چند کشور عربی بوجود آید که احتمال آن اندک است، تشنج در خاورمیانه افزایش می یابد و پیامدی جز جنگ های خونین به همراه نخواهد داشت.

کارشناس امور ژئوپلیتیک روسیه با بیان اینکه آمریکا بیش از هر زمان دیگری به چنین وضعی در خاورمیانه نیاز دارد، اظهار داشت: شرایط برای ایجاد ناتوی عربی مساعد نیست و بسیاری از کشورهای منطقه از آن حمایت نمی کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۵۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان