//
کدخبر: ۱۷۱۴۹۵ //
مذاکره آمریکا با طالبان در دوحه؛

برنامه ریزی واشنگتن برای خروج نظامیان از افغانستان

دور جدید مذاکرات نمایندگان کاخ سفید و گروه طالبان در حالی در قطر از سرگرفته شد که این گروه به حملات خود علیه نیروهای خارجی ادامه می دهد و در مقابل پنتاگون طرح خروج 5 ساله از افغانستان را آماده کرده است.

برنامه ریزی واشنگتن برای خروج نظامیان از افغانستان
به گزارش فرتاک نیوز،

 پنجمین دور از مذاکرات مستقیم نمایندگان ایالات متحده و طالبان در دوحه پایتخت قطر در حال برگزاری است. شرایط حکایت از آن دارد با از سر گیری این نشست که در میانه های آن برای چند روز متوقف شده بود، تغییر محسوسی در رویکرد طالبان نسبت به نیروهای آمریکایی در افغانستان ایجاد نشده، با این حال امیدواری رسانه ها و تحلیلگران به آینده بیشتر شده است.

درحالی که گفت وگوی «زلمای خلیلزاد» نماینده ویژه کاخ سفید در امور افغانستان با هیات طالبان در جریان است، این گروه به یک پادگان نظامیان آمریکایی و افغان در جنوب غربی این کشور حمله کرد. این حمله تلفاتی از نیروهای خارجی نداشت اما تعداد زیادی از نظامیان افغان کشته و مجروح شدند.

این اقدام درواقع ادامه رویکردهای پیشن طالبان است که در همه گفت وگوهای خود با ایالات متحده تاکید کرده است که تا خروج کامل نیروهای خارجی از این کشور به مبارزه و حملات خود ادامه می دهد.

این دور از مذاکرات از یک جهت دیگر نیز با دوره های قبل متفاوت بود. «ملا عبدالغنی برادر» از بنیانگذاران طالبان و معاون پیشین رهبر این گروه برای نخستین بار مسوولیت هیات طالبان در مذاکره با آمریکا را برعهده گرفت. گفته می شود وی از سال 2010 تا 2018 در پاکستان زندانی بود و آزادی وی از زندان نتیجه مذاکرات پیشین دو طرف بوده است.

**ادامه اختلافات با وجود انجام مذاکرات

مقام های آمریکایی در دور پیشین مذاکرات مدعی شدند که توافق کلی با طالبان بر سر چارچوب صلح حاصل شده است اما طالبان همان زمان تاکید کرد که هنوز اختلافات اصلی به قوت خود باقی مانده اند.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت همزمان با مذاکرات دوحه، طالبان به حملات خود به پایگاه های نظامی در افغانستان ادامه می دهد. حمله این گروه به پایگاه نیروهای نظای آمریکا ناکام بود اما در حمله دیگر 23 نظامی افغان کشته شدند.

جالب اینجاست طالبان به سرعت مسوولیت این حمله را پذیرفت و بر ادامه حملات تا خروج نیروهای خارجی تاکید کرد.

سازمان ملل متحد به تازگی در گزارشی عنوان داشت در سال گذشته درگیری ها در افغانستان موجب مجروح شدن 4 هزار شهروند عادی گردید. بیشتر این تلفات به علت حملات هوایی نیروهای خارجی، حملات انتحاری و درگیری های جنگی بوده که طالبان به آن مبادرت کرده است.

به نوشته این روزنامه، مقام های آمریکایی پیش بینی می کنند با توجه به مباحثی که قبلا انجام شد در این دور از مذاکرات پیشرفت های خوبی حاصل خواهد شد.

بخش انگلیسی تارنمای «صدای آمریکا» در گزارشی که در مورد از سرگیری دوباره مذاکرات در دوحه منتشر ساخت، آورده است طالبان ابراز امیدواری می کند در مذاکراتی که در جریان است بتواند زمینه را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان آماده سازد و به سال ها دشمنی پایان بدهد.

این گروه تصریح می کند در مذاکرات، موضوع آتش بس نباید بخشی از گفت وگوها باشد.

رهبران طالبان هفته گذشته تصریح کرده بودند که تمرکز آن ها مانند گذشته بر خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان است و در مقابل طالبان تضمین می دهد که از خاک این کشور علیه منافع ایالات متحده مورد استفاده قرار نگیرد.

**خروج از افغانستان در 5 سال

رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند، طالبان از مذاکره مستقیم با دولت کابل سرباز می زند و تاکید می کند این دولت، ابزار واشنگتن است. به همین دلیل طالبان تلاش می کند به صورت مستقیم با ایالات متحده وارد تعامل شود. سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان پیش از آغاز این دور از مذاکرات در دوحه اعلام کرده بود که در دیدار دو طرف چهار موضوع مورد بحث قرار می گیرد؛ مسائلی همچون خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در کار مبارزه با تروریسم به ویژه القاعده و داعش، توافق آتش ‌بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی با دولت مرکزی .

«هارون چخانسوی» از آمادگی دولت کابل برای ارائه طرح صلح به طالبان و مذاکره مستقیم با آن ها خبر داد.

به نظر می رسد در مذاکرات پیشین حداقل در مورد برخی شرایط تصمیم های اولیه گرفته شده است. مذاکرات دو طرف برای دو روز متوقف شده بود. اگرچه برخی فشار پاکستان را به این موضوع مرتبط می دانستند اما گفته می شود هماهنگی های بیشتر به ویژه از سوی هیات طالبان با دفتر مرکزی علت اصلی این امر بود و از روز شنبه این گفت وگوها از سر گرفته می شود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی عنوان داشت که پنتاگون طرحی را پیشنهاد داده است که در آن نیروهای آمریکایی تا 5 سال آینده افغانستان را ترک می کنند. قرار است این طرح در مذاکراتی که اکنون در دوحه در جریان است مورد بررسی قرار گیرد.

براساس این طرح در چند ماه آینده، نیمی از آمریکایی ها افغانستان را ترک می کنند و کمتر از 9 هزار نفر تنها برای عملیات های ضدتروریستی در این کشور باقی می مانند و نیروهای اروپایی و بین المللی هم وظیفه آموزش نیروهای امنیتی در این کشور را برعهده می گیرند. قرار است کلیه نیروهای خارجی در پایان سال پنجم افغانستان را ترک کنند. نیروهای آمریکایی نیز در این دوره تنها وظیفه مقابله با داعش و القاعده با کمک اطلاعاتی سی.آی.ای انجام می دهند.

به نوشته این روزنامه این طرح، دگرگونی شگرف در عملیات ضدتروریستی ایالات متحده به شمار می رود که هدف آن کمک به مذاکرات با طالبان است.

گزارش های گوناگونی در مورد تعداد نیرهای آمریکایی در این کشور وجود دارد اما گفته می شود برنامه ترامپ آن است که در سال جاری هزار نفر از حدود 14 هزار نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج سازد.

نشریه «واشنگتن اگزماینر» آورده است خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده تلاش می کند تا مذاکرات صلح را به سرانجام برساند. برنامه ریزی برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اولویت اصلی طالبان است.

گفته می شود پیش نویس این طرح خروج در دوره های قبلی مذاکرات مورد بحث قرار گرفت. براساس این پیش نویس در مقابل طالبان نیز تعهد می دهد که از ورود و فعالیت داعش و القاعده در افغانستان جلوگیری کند و مانع حملات تروریستی شود.

به نوشته این نشریه با وجود پیشرفت نسبی در مذاکرات، دولت افغانستان به دلیل مقاومت طالبان هنوز در مذاکرات گنجانده نشده است. با این حال نمایندگان آمریکایی تاکید می کنند حضور دولت افغانستان در مذاکرات برای دستیابی هر چه سریعتر به یک توافق صلح ضروری است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان