//
کدخبر: ۱۶۷۸۷۰ //

روسیه سیگنالی برای نجات معاهده INF نفرستاده است

دبیرکل ناتو گفت: روسیه روز جمعه هیچ سیگنال جدیدی در مورد نجات یک توافق مهم کنترل موشکی مربوط به جنگ سرد نفرستاده است.

روسیه سیگنالی برای نجات معاهده INF نفرستاده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشستی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شرکت کرد که به گفته او این نشست هیچ تحولی به دنبال نداشته و نشانی از چشم پوشی مسکو از یک سیستم موشکی جدید، نداشته است.

ناتو می‌گوید این سیستم موشکی روسیه موجب نقض معاهده مشهور به معاهده موشکی هسته‌ای میانبرد (INF) شده است.

فروپاشی قریب‌الوقوع این توافق مربوط به سال ۱۹۸۷ که یکی از محورهای مهم کنترل تسلیحات در جهان بوده باعث تشدید تردیدها در مورد آینده مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: برای نجات این معاهده مذاکرات فوری میان روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی لازم است.

اوایل ماه جاری میلادی آمریکا از آغاز خروجش از این معاهده در پاسخ به استقرار سیستم موشکی جدید روسیه از مدل 9M729 خبر داد و متعاقب آن روسیه نیز آغاز خروج خود را اعلام کرد.

ناتو از روسیه خواست با چشم پوشی از این سیستم موشکی معاهده INF را نجات دهد. مقام‌ها می‌گویند این سیستم موشکی جدید روسیه می‌تواند پایتخت‌های اروپایی و حتی لندن را هدف قرار دهد.

استولتنبرگ بعد از مذاکراتش با لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ خاطر نشان کرد: طرف روس هیچ سیگنال جدیدی نفرستاده است.

ناتو تدابیر برای فروپاشی این معاهده را آغاز کرده اما گفته که اقدامات روسیه را تکرار نخواهد کرد و در عین حال اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان نیز گفت: اقدامات تلافی جویانه در کار نخواهد بود.

این در حالی است که آلمان مشغول سازماندهی یک کنفرانس بین‌المللی برای ماه آینده میلادی در برلین به منظور آغاز مذاکرات درباره ایجاد یک نظام کنترل تسلیحاتی جایگزین برای نظام کنترلی قبلی ایجاد شده در دوران دو قطبی جنگ سرد است.

روسیه تاکید کرده که این سیستم موشکی با فاکتورهای این معاهده تطابق دارد و چندی پیش نیز در مراسمی این سیستم موشکی خود در محوطه‌ای در خارج از مسکو در معرض دید اصحاب رسانه قرار داد. با این حال مقام‌های آمریکا می‌گویند که نمایش بی‌حرکت این سیستم موشکی به هیچ وجه پاسخگوی نگرانی‌ها در مورد آن نیست و استولتنبرگ مسکو را متهم به "بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بازرسی لحاظ شده در این معاهده" کرد.

او تاکید کرد: یک کمیته بررسی ویژه همراه با خط مشی ویژه و قوانینی در مورد نحوه بازرسی وجود دارد بنابراین این به نمایش گذاشتن بی حرکت این سیستم موشکی مطابق معاهده فرآیند بازرسی و بررسی محسوب نمی‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۷۸۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان