//
کدخبر: ۱۶۳۴۱۳ //

ترامپ موفقیت ناتو در تحقق هدف مالی را مدیون تلاش خود دانست

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در توییتی با تمجید ازعملکرد خود، اعلام کرد که به خاطر وجود شخص وی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موفق به کسب وجوهات مالی بیشتری از کشورهای عضو شده است.

ترامپ موفقیت ناتو در تحقق هدف مالی را مدیون تلاش خود دانست
به گزارش فرتاک نیوز،

 ترامپ در توییت خود نوشت: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که به خاطر من، ناتو موفق به جمع آوری پول خیلی بیشتر از قبل از اعضایش پس از سال های بسیاری امتناع از این کار شده است.
ترامپ در ادامه این توییت آورد: این امر، تقسیم بار مسئولیت و همچنین اتحاد بیشتر، خوانده می شود. دمکرات ها و اخبار جعلی خواستار ترسیم خلاف این مساله هستند. 
دبیر کل ناتو روز یکشنبه در سخنانی به ترامپ با ترغیب کشورهای دیگر برای اختصاص مبالغ مالی بیشتر در بخش دفاعی، اعتبار بخشید و نگرانی منتقدان مبنی بر لفاظی های رئیس جمهوری آمریکا و تمهیدات تضعیف کننده این ائتلاف را کم اهمیت جلوه داد. 
استولتنبرگ گفت: پرزیدنت ترامپ موضعی روشن داشته است. وی به ناتو متعهد است، اما در عین حال، به صراحت گفته است که متحدان ناتو باید سرمایه گذاری بیشتری در این ائتلاف داشته باشند. 
دبیر کل ناتو با اعلام اینکه کشورهای عضو این سازمان با افزایش هزینه های دفاعی خود موافقت کرده اند، این توافق را زمینه ساز تحکیم ائتلاف ناتو دانست. 
ترامپ از منتقدان صریح الحن ناتو بوده و سهم آمریکا برای تامین مالی ناتو و حمایت از دیگر کشورهای عضو این سازمان را نامتناسب برشمرده است. 
کشورهای عضو ناتو، مستقیما به این سازمان پول پرداخت نمی کنند، بلکه بخشی از بودجه های خود را به هزینه های دفاعی این ائتلاف اختصاص می دهند. 
کشورهای عضو ناتو در سال 2014 توافق کردند که دو درصد از تولید ناخالص داخلی شان را تا سال 2024 صرف هزینه های دفاعی این سازمان کنند. 
اما تنها چهار کشور از 29 کشور عضو این ائتلاف، به این هدف تحقق بخشیدند. 
در این میان، روزنامه نیویورک تایمز پیشتر در ماه جاری در گزارشی نوشت که ترامپ بارها در خفا گفته است که قصد دارد آمریکا را از ائتلاف ناتو خارج کند. 
کاخ سفید، گزارش نیویورک تایمز را رد کرده و به سخنانی قبلی ترامپ مبنی بر تعهد محکم آمریکا به ناتو استناد ورزیده است. 
مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته با اکثریت مطلق، قانونی دو حزبی را در حمایت از ناتو تصویب کرد.
دمکرات ها و بسیاری از جمهوریخواهان نگرانند که لفاظی های ترامپ در مورد ناتو، به روسیه و دیگر رقبای این ائتلاف جسارت بخشد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۴۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان