//
کدخبر: ۱۶۳۱۴۲ //

در نشست جاری شورای‌امنیت؛ ونزوئلا: آمریکا جلودار کودتاچیان است

نماینده ونزوئلا در شورای امنیت در نشست جاری این نهاد تصریح کرد: آمریکا پشت‌سر کودتاچیان نیست؛ جلودار آن‌ها است.

در نشست جاری شورای‌امنیت؛
ونزوئلا: آمریکا جلودار کودتاچیان است
به گزارش فرتاک نیوز،

نماینده ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل در نشست کنونی این نهاد که بنا به درخواست آمریکا و به منظور بررسی اوضاع جاری در ونزوئلا در حال برگزاری است در سخنانی تصریح کرد: آمریکا پشت سر کودتا در ونزوئلا نیست؛ بلکه جلودار کودتاچیان است.

وزیر خارجه ونزوئلا به نمایندگی این کشور در این نشست گفت: ونزوئلا تنها نیست؛ چرا که از منشور بین الملل پیروی می کند. واشنگتن علیه دولت قانونی مادور حرکت می کند. پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) و مایک پنس (وزیر دفاع معزول آمریکا) پیشتر به کوتا در ونزولا چراغ سبز نشان دادند. آن ها از عضوی از پارلمان که خود را رئیس جمهوری خوانده است، حمایت کرده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در این باره ادامه داد: بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی ونزوئلا، مشروعیت وی (خوان گوایدو رهبر شورشیان خیابانی در ونزوئلا) از کجاست؟ این موضوع در کجای قوانین بین المللی قرار دارد؟ این کار استفاده ابزاری از نهادهای قانونی و قوانین بین المللی برای تنشزائی در ونزوئلا است.

وی اضافه کرد: باید از خود بپرسیم، تیلرسون (وزیر خارجه معزول آمریکا) نه تنها از تحریم های این کشور علیه ونزوئلا خبر داد که اقداماتی را علیه دولت قانونی ونزوئلا هم اعلام کرد. رئیس جمهوری (ترامپ) که استفاده از نیروی نظامی را علیه ونزوئلا را اعلام می کند، در کجای چندجانبه گرائی بین المللی قرار ارد؟ دولت قانونی ونزوئلا بر اساس قوانین بین المللی در انتخابات برنده شده است.

این مقام دولت ونزوئلا افزود: مکزیک، هائیتی، پاناما، هندوراس، نیکاراگوئه، جمهوری دومنیکن، گواته مالا، کشور کوبا در زمان «کاسترو»، برزیل نمونه ای از کشورهائی هستند که پیشتر مورد تهاجم آمریکا قرار گرفته اند. چند نفر در تهاجم آمریکا به جمهوری دومنیکن کشته شدند تا آمریکا بتواند دولت این کشور را براندازد؟ این است وضعیت کشور آمریکا؛ کشوری که برای براندازی «آلنده» در السالوادور به این کشور هجوم برد.

وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: هیلاری کلینتون (وزیر خارجه اسبق آمریکا) در کتاب خود نوشت که آمریکا برای براندازی رئیس جمهوری هندوراس به این کشور حمله کرد. فقط خواستم نمونه هائی از اقدامات واشنگتن را برای شما بازگو کنم.

وی تأکید کرد: نیروهای ارتش ونزوئلا از قانون اساسی صیانت می کنند و باز هم آمریکا نمی تواند دولت قانونی این کشور را مورد هجمه قرار دهد. وقتی ترامپ اعلام کرد که رئیس جمهوری ونزوئلا را دیکتاتور می داند، برخی نیز از این کشور حمایت کردند. کشورهای ماهواره ای در آمریکای لاتین ادعاهای آمریکا را تکرار کردند؛ اما شورای امنیت باید کسانی را که در پشت این کودتا هستند را مجازات کند. حتی (روزنامه های آمریکائی) وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز هم اعلام کردند که گوایدو (رهبر شورشیان خیابانی در ونزوئلا) با مقامات آمریکا در واشنگتن دیدار داشته است. آسوشیتدپرس نیز امروز به صورتی شفاف در گزارشی اعلام کرد که این عضو پارلمان ونزوئلا سفری محرمانه به واشنگتن داشته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۱۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان