//
کدخبر: ۱۶۰۹۳۴ //

تعطیلی دولت آمریکا؛ از خودشیفتگی ترامپ تا توجیه پمپئو

تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حالی با شکست رکورد تاریخی ادامه دارد که ترامپ با زورگویی تمام بر دریافت بودجه دیوار مرزی اصرار دارد، اما پمپئو در نشست سفیران واشنگتن در کشورهای خارجی مجبور به توجیه بی پولی کارمندان خود در کشورهای خارجی شده است.

 تعطیلی دولت آمریکا؛ از خودشیفتگی ترامپ تا توجیه پمپئو
به گزارش فرتاک نیوز،

تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا که رکورد طولانی ترین تعطیلی تاریخ این کشور را شکسته، امروز وارد بیست و هفتمین روز خود شد.

این تعطیلی از روز 22 دسامبر سال 2018 (اول دی ماه) با اصرار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تصویب بودجه ساخت دیواری در مرز آمریکا با مکزیک آغاز شد و حدود 800 هزار نفر از کارمندان دولتی آمریکا را بدون حقوق گذاشت.

دولت فدرال آمریکا حدود 380 هزار نفر از کارمندانی را که شغلشان جزو مشاغل ضروری نبود به مرخصی اجباری فرستاد اما حدود 420 هزار نفری را که در مشاغل ضروری خدمت می کردند، مجبور به کار بدون حقوق کرد.

ماجرای تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا از دعوای ترامپ و دمکرات ها بر سر بودجه دیوار مرزی آغاز شد اما خیلی زود دامن بخش های وسیعی از دولت و مردم آمریکا را گرفت.

** خودشیفتگی ترامپ و نقض غرض در تامین امنیت مرزی

ترامپ از زمان رقابت های انتخاباتی سال 2016 شعار تامین امنیت مرزی آمریکا با ساخت دیواری در مرز مکزیک را می داد اما گفته بود که پول ساخت این دیوار را مکزیک می دهد.

با گذشت زمان و آشکار شدن این دروغ ترامپ، وی همه تلاش خود را برای تامین بودجه ساخت این دیوار در قانون بودجه سال 2019 کرد اما به دیوار دمکرات ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات سال 2018 کسب کردند، برخورد.

ترامپ در حالی از حربه تعطیلی دولت برای دریافت بودجه ساخت دیوار مرزی که به گفته وی برای تامین امنیت مرزهای جنوبی آمریکا است استفاده می کند، که ماموران گشت مرزی کشورش و همچنین امنیت مرزی جزو مواردی هستند که از این تعطیلی آسیب دیده اند.

ماموران گشت مرزی آمریکا در مرز با مکزیک نزدیک به یک ماه است حقوقی دریافت نکرده اند و یک موسسه مطالعاتی در دانشگاه سیراکیوز اعلام کرده که از 11 ژانویه تا کنون (7 روز گذشته) نزدیک به 43 هزار مورد از جلسات دادگاه های مربوط به مهاجران به دلیل تعطیلی دولت لغو شده است.

در حالی که این موارد در ایالت های تگزاس، کالیفرنیا و نیویورک روی داده، این موسسه همچنین اعلام کرد در صورتی که تعطیلی دولت تا پایان ماه ژانویه ادامه یابد، بیش از 10 هزار جلسه دادرسی دیگر در هر یک از این ایالت ها لغو می شود.

مورد دیگر نقض غرض ترامپ این است که هزینه تعطیلی دولت در این مدت بیش از 5.7 میلیارد دلار بودجه ای است که وی برای دریافت آن از کنگره آمریکا حاضر به استفاده از این حربه شده است.

رند پال عضو جمهوریخواه سنای آمریکا که هم حزبی ترامپ است در مصاحبه ای گفت تعطیل کردن دولت بیش از باز نگاه داشتن آن هزینه روی دست مالیات دهندگان آمریکایی می گذارد.

ترامپ روز گذشته (چهارشنبه) قانونی را که کنگره برای تضمین پرداخت حقوق معوق کارمندان بی حقوق مانده در طول تعطیلی دولت تصویب کرده بود، امضا کرد و براین اساس کارمندانی که به مرخصی اجباری نیز رفته اند پس از بازگشایی دولت حقوق می گیرند، بدون آنکه کاری کرده باشند.

** بی پولی گارد ساحلی

گارد ساحلی آمریکا که وظیفه گشت ساحلی مسلحانه و آموزش نیروی دریایی متحدان واشنگتن را دارد، برخلاف ارتش این کشور که تحت نظارت وزارت دفاع است، در زیرمجموعه وزارت امنیت داخلی قرار می گیرد.

وزارت امنیت داخلی یکی از دستگاه های دولت آمریکا است که از تعطیلی تحمیلی ترامپ تاثیر گرفته و باعث شده است که 40 هزار نفر از اعضای گارد ساحلی این کشور بدون حقوق بمانند.

«دریاسالار کارل شولتز» فرمانده گارد ساحلی آمریکا گفت که این نخستین بار در تاریخ این کشور است که یکی از شاخه های نیروهای مسلح بدون بودجه و حقوق می ماند.

برخی از اعضای این نیروی مسلح آمریکا از مقام های مافوق خود خواسته اند که اجازه کار کردن در شغل دوم برای آنان صادر شود تا بتوانند هزینه های زندگی خود را بپردازند.

** تعطیلی آموزش های خلبانی و رانندگی برای اوبر

دولت آمریکا کارمندانی را که در شغل های ضروری مشغول به کار هستند به حضور در محل کار فراخوانده است و بیش از 2 هزار کارمند اداره هواپیمایی فدرال نیز از این دسته هستند.

با وجود آنکه این کارمندان برای تامین امنیت خطوط هوایی برای کار بدون حقوق به پشت میزهای خود بازگشته اند، دیگر کارمندانی که مسئول نظارت بر پرواز پهپادها و سازمان های آموزش خلبانی هستند، هنوز در مرخصی اجباری به سر می برند و فعالیت های مربوطه تعطیل مانده است.

تایید پروازهای بدون سرنشین که هزاران مورد در سال را شامل می شود، همچنین بررسی صلاحیت مربیان و دستگاه های شبیه ساز پرواز و موسسه های آموزش خلبانی نیز تعطیل شده است.

در بحبوبه تعطیلی دولت آمریکا و تلاش کارمندان بدون حقوق مانده دولت برای تامین هزینه های زندگی، برخی از این کارمندان به فعالیت در شرکت تاکسیرانی اینترنتی «اوبر» روی آورده اند.

یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ از شنیدن اینکه یکی از باسابقه ترین کارمندانش برای تامین هزینه های زندگی مجبور به کار برای اوبر شده، ابراز شرمندگی کرد.

«کوین هسِت» رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید در گفت و گو با نشریه «پولیتیکو» گفت که برخی فکر می کنند مرخصی اجباری برای کارمندان خوب است اما وی از شنیدن این موضوع احساس شرم کرده است.

** شرمندگی پمپئویلی دولت فدرال این کشور به تور غرب آسیا و شمال آفریقا رفته بود، با شکوه و شکایت کارمندان سفارتخانه های واشنگتن در این کشورها غافلگیر شد.

پمپئو که مجبور بود پررویی رئیس خود را در پافشاری بر بودجه دیوار مرزی توجیه کرده و دل کارمندانش را که بدون حقوق مقدمات سفر وی را به این کشورها مهیا کرده بودند به دست آورد، در همه مقصدهای سفر خود سخنرانی پر اشک و آهی را برای کارکنان نمایندگی های واشنگتن انجام داد.

روزنامه محافظه کار واشنگتن فری بیکن در گزارشی به عنوان نمونه به سفارت آمریکا در دوحه پایتخت قطر اشاره کرد که پمپئو روز یکشنبه دیداری با دیپلمات ها و کارمندان مقیم این سفارتخانه داشته و وقتی فرصت پرسش به کارمندان داده شده، با انبوهی از سوال های آنان درباره تعطیلی دولت و تعویق دریافتی هایشان غافلگیر شد.

هنوز پمپئو گرد این سفر را از لباس خود نتکانده که مجبور است در نشست روز چهارشنبه و پنجشنبه سفیران آمریکا در کشورهای خارجی که به رغم انتقادها با وجود تعطیلی دولت برگزار شده، همان ناله ها و رجزها را برای انبوهی از دیپلمات های آمریکایی سر دهد.

بسیاری از رئسای نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا انتقاد کرده اند که برگزاری چنین نشستی در بحبوحه تعطیلی دولت فدرال، با هزینه هایی که برای پرواز دیپلمات های آمریکایی به واشنگتن روی دست آنان می گذارد، کار معقولی نبوده و ممکن است آن ها را مجبور کند که تعداد کارمندان سفارتخانه ها را باز کاهش دهند.

پمپئو این هفته نامه ای نیز به همه کارمندان وزارت خارجه آمریکا فرستاد و در آن با تشکر از تداوم فعالیت آنان در شرایط کنونی، وعده داد که تلاش هایشان نادیده نمی ماند.

اما وزیر خارجه آمریکا افزون بر توجیه عملکرد رئیسش ترامپ برای دیپلمات های تحت امر خود، با چالش دیگری روبرو است؛ وی به دلیل اینکه در شرایط بحرانی موجود همسرش را در سفر غرب آسیا و شمال آفریقا همراه خود برده بود، هدف انتقادهای شدید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۹۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان