//
کدخبر: ۱۶۰۱۲۴ //

بلاروس روسیه را تهدید به از دست دادن متحد کرد

رئیس جمهوری بلاروس که چندی پیش در مورد پیامدهای خودداری روسیه از تسهیلات مالیاتی در صادرات نفت به بلاروس هشدار داده بود، اعلام کرد که روسیه در صورت پافشاری در موضع خود، بلاروس را به عنوان تنها متحد در غرب خود از دست خواهد داد.

بلاروس روسیه را تهدید به از دست دادن متحد کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 الکساندر لوکاشنکو در جلسه دولت بلاروس گفت: روسیه ممکن است تنها دوست خود در غرب را به دلیل عدم توافق درباره جبران پرداخت مالیاتی بلاروس برای خرید نفت از این کشور از دست بدهد.

وی با بیان اینکه نباید زیان مالیاتی بلاروس از خرید نفت روسیه را یک فاجعه خواند، افزود: ما نمی توانیم دولت روسیه را وادار به تغییر رویکرد خود در مورد بلاروس کنیم.

لوکاشنکو خاطرنشان کرد که دولت بلاروس نباید این مساله (خودداری از تسهیلات مالیاتی روسیه در فروش نفت به بلاروس) را بزرگنمایی کند بلکه باید منابع مطمئن دیگری جستجو کنیم که این موارد منفی را جبران کند.

وی این را هم گفت که نباید دولتمردان بلاروسی به فکر قرار دادن بار این مسائل بر دوش ملت باشند چرا که او از چنین اقدامی حمایت نمی کند.

گفتنی است بلاروس نفت مورد نیاز خود را از روسیه با قیمت پایین تر از قیمت نفت در کشورهای اروپایی خریداری می کند و بخش بزرگی از نفت وارداتی بدون پرداخت مالیات به طرف روسی پس از فرآوری در پالایشگاه های نفت بلاروس، با قیمت بالاتر به کشورهای خارجی فروخته می شود.

روس ها معتقدند بلاروس از این راه درآمدهای کلانی کسب می کند که به بیش از یک میلیارد دلار در سال می رسد، بنابراین خواستار پایان دادن به این وضعیت و افزایش بهای نفت صادراتی به بلاروس (بخشی از نفتی که توسط این کشور پس از فرآوری صادر می شود) با اخذ مالیات شده ند.

روسای جمهوری روسیه و بلاروس در یک ماه اخیر دو بار با یکدیگر دیدار کرده و موضوع تسهیلات مالیاتی فروش نفت به بلاروس محور مذاکرات دو طرف را تشکیل می داد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد که سران دو کشور نتوانستند مواضع یکدیگر را در مساله اخذ مالیات از نفت صادراتی (روسیه به بلاروس) نزدیک کنند.

«دمیتری پسکوف» در جمع خبرنگاران گفت: مسکو و مینسک هنوز نتوانسته اند در مساله اخذ مالیات در عرصه نفت به توافق برسند و گروه کاری ویژه به این مساله خواهد پرداخت.

لازم به ذکر است روسیه و بلاروس در چارچوب جامعه همسود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان امنیت جمعی با یکدیگر همکاری می کنند.

دو کشور همچنین در سال 1998 موافقت نامه ای را برای ایجاد دولت اتحادی بین دو کشور امضا کرده اند و در راستای اجرای آن هر سال روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای خارجه و سران مجالس قانونگذاری دو کشور با یکدیگر دیدار و درباره همکاریهای دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر می کنند.

بلاروس نزدیکترین متحد روسیه در جامعه همسود و کشورهای دیگر است.  

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۱۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان