//
کدخبر: ۱۵۶۰۶۹ //

نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام ملی هند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از طرح ثبت نام ملی شهروندان هندی در ایالت آسام، هشدار دادند که این طرح به اختلافات اجتماعی در جامعه شکننده این ایالت دامن می زند.

نگرانی سازمان ملل از طرح ثبت نام ملی هند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از نشریه 'مانی کنترل'، پس از اجرایی شدن طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی در ایالت آسام در ماه جولای (مرداد)، بیش از 4 میلیون نفر از اهالی این ایالت به عنوان مهاجران غیر قانونی شناخته شدند.

منتقدان بر این عقیده هستند که این جدیدترین اقدام حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند برای گسترش افکار ملی گرایانه هندو به قیمت آسیب رساندن به اقلیت این کشور است. هند سال آینده انتخابات سراسری خود را برگزار خواهد کرد. طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی از سوی دولت ایالت آسام اجرایی شد که وابسته به حزب حاکم بی جی پی است.

«فرناند دو ورانس» گزارش گر حقوق اقلیت ها، «احمد شهید» گزارش گر آزادی مذهب و «سیونگ فیل هونگ» گزارش گر بازداشت های غیر قانونی سازمان ملل در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که به شدت از شفاف نبودن طرح ثبت نام ملی شهروندان هندی نگران هستیم. افرادی که در این فهرست قرار نگرفته اند، با خطر بی هویتی و همچنین مهاجرت گسترده روبرو هستند.

در همین حال سازمان ثبت احوال هند به افرادی که در این فهرست قرار نگرفته اند فرصت دوباره داده تا شهروندی خود را ثابت کنند. این افراد باید مدارک مورد نیاز را پیش از 31 دسامبر (10 دی) به مراکز مربوطه ارائه دهند. فهرست نهایی شهروندان هند دهم دیماه منتشر خواهد شد.

در مجموع 32 میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان ایالت آسام در طرح ملی ثبت نام شهروندان هند، شرکت کرده اند. این طرح در سال 2010 از سوی سازمان ثبت احوال هند با هدف شناسایی و اخراج مهاجران غیر قانونی در هند به خصوص بنگلادشی ها آغاز شد. به دلایل مختلف این طرح در سال های گذشته آغاز نشد اما در سال 2015 با دستور مستقیم دادگاه عالی هند طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی در دستور کار قرار گرفت.

برای اینکه ثابت شود فردی شهروند هند است، تمام جمعیت ایالت آسام موظف به ارائه مدارک قابل استنادی شدند که نشان دهد آنها و خانواده های آنها پیش از 24 ماه مارس 1971 در هند زندگی می کرده اند.

صدها هزار نفر از مردم بنگلادش در طول جنگ استقلال این کشور از پاکستان در سال های 1970 که از سوی دهلی نو حمایت شد، به هند مهاجرت کردند. اکثر این افراد در ایالت آسام ساکن شدند. این ایالت دارای 270 کیلومتر مرز مشترک با بنگلادش است.

این مهاجران شامل تعداد زیادی از افراد هندو بودند اما دولت مودی اعلام کرده است که هیچ هندویی یا سایر اقلیت ها از پاکستان و بنگلادش حتی اگر بدون مدارک معتبر پیش از سال 2014 وارد هند شده باشند، مهاجر غیر قانونی محسوب نخواهند شد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۶۰۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان