//
کدخبر: ۱۵۴۶۰۷ //

ابوظبی ، ریاض را در یمن به بازی گرفت

نشریه انگلیسی گاردین به قلم «غیث عبدالأحد» نوشت: در سایه انتقاد مجامع بین المللی از عربستان به خاطر کشتار غیرنظامیان یمنی، این امارات بود که توانست نقش گسترده تری در یمن ایفا کند و در واقع برنامه های خود را به پیش ببرد.

 ابوظبی ، ریاض را در یمن به بازی گرفت
به گزارش فرتاک نیوز،

 در ادامه گزارش گاردین به شرح زیر آمده است: عربستانی ها به خاطر شرایط غیر نظامیان، گرسنگی و بیماری ها ناشی از جنگ در یمن بود، مورد انتقاد مجامع بین المللی قرار گرفتند، امری که موجب شد، امارات با تشکیل گروه های شبه نظامی و جدایی طلبان جنوب که به دنبال استقلال از دولت عبدربه منصور هادی هستند، نقش قدرتمندتری بازی کند.

جنگ در یمن تنها درگیری میان دولت هادی به رهبری عربستان از یکسو و حوثی ها نیست، بلکه این جنگ ناشی از حضور ابوظبی است که این کشور را عرصه سیاست های پشت پرده قرار داده است.

همزمان با شکاف جامعه یمن، جنگی میان ساکنان شمال و جنوب این کشور شکل گرفت که از سال 1990 و زمان اتحاد دو یمن، هر از گاهی دوباره شعله ور می شود.

از سوی دیگر جنگ میان زیدی ها و سلفی های سنی هم وجود دارد، از سوی دیگر در درون این جامعه جنگ های کوچکی میان برخی نیروها جریان دارد که در صددند، نفوذ خود را گسترش دهند.

دولت هادی، یک دولت فاسدی است که از همان زمان تشکیل آن در سال 2015 در عربستان، 200 هزار سرباز دارد که بسیاری از آنها حقوق دریافت نکردند و بخش اعظم حقوق ها به جیب فرماندهان نظامی سراریز می شود.

ائتلاف به سرکردگی عربستان رقیب های زیادی در یمن دارد که هریک در حال توطئه چینی علیه یکدیگر هستند،به عنوان مثال در شهر تعز که بیش از سه سال در کنترل حوثی ها (انصارالله) است، گروه های مختلف تروریستی زیادی از جمله القاعده با حمایت مالی امارات هستند که در صدد پیش بردن برنامه های خود هستند و به رقیبی برای سعودی ها تبدیل شده اند.

امارات تنها کشور در جنگ یمن است که راهبرد واضح و روشنی دارد، اماراتی ها از ارتش های ویژه ای استفاده می کنند که خود به وجود آورده اند، آنها را تجهیز می کنند و برای از میان برداشتن احزاب یمنی چون «جمعیت اصلاح» و مخالفانشان، آنها را آموزش داده اند.

اماراتی ها با جنبش جدایی طلبان جنوب که مخالف حوثی ها و دولت هادی هستند، ائتلاف مشترکی تشکیل داده اند، آنها پایگاه ها و مراکز نظامی در یمن ساختند و در واقع یک دولت موازی به همراه نیروهای امنیتی مخالف دولت هادی ایجاد کرده اند.

عربستان که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد و زمینی و دریایی، یمن را محاصره کردند، در سال های اخیر به نقش میانجی میان اماراتی ها و دولت مستعفی یمن تبدیل شده اند.

یک فرمانده نظامی ارتش هادی در شهر بندری عدن در جنوب یمن در این باره گفت: امیدواریم که عربستانی ها برای توقف حماقت های اماراتی ها وارد عمل شوند، اما ریاض در این راه شکست خورد، جنگ براساس خواسته آنها پیش نرفته است، چرا که توجهی به جنوب ندارند، به همین خاطر پرونده این منطقه را به اماراتی ها دادند.

اگرچه براساس گزارش سازمان ملل متحد که طرف های درگیر در یمن را مسئول حبس، کشتار و شکنجه نویسندگان و روزنامه نگاران مخالف معرفی شده است، اما هیچ کشوری در یمن در این خصوص به پای اماراتی ها نمی رسد.

پس از آن که ابوظبی در سال 2016 گروه های شبه نظامی را تشکیل داد، مردانی نقابدار به منازل مسکونی حمله و افراد را از درون خانه هایشان بازداشت و شکنجه کردند.

با این که هدف اولیه این شبه نظامیان جنگ با گروهک القاعده بود، اما نقش آن ها گسترش یافت و تمامی افرادی که مخالف امارات باشند، مورد پیگیرد قرار می گیرند.

بنا به گفته یک وکیل حقوق بشر، مقابله با القاعده تنها بهانه ای برای بازداشت افراد مخالف با اماراتی ها است، آنچه مورد تاسف بیشتر است، شکنجه شدن اهالی جنوب توسط افرادی از همان منطقه با دستور امارات است. در حالی که دولت هادی عاجز و درمانده تنها نظاره گر این اقدامات اماراتی هاست.

گاردین به نقل از یک وکیل یمنی می نویسد: قدرتی نداریم، ما می خواستیم از زندان ها دیدن کنیم، اما جوابی به ما داده نشد، حتی اگر اعضای القاعده در زندان باشند، نباید آنها را با این روش شکنجه و محاکمه کرد، آنها بی گناهان را با تروریست ها در یک بند قرار می دهند و کودکان با بزرگسالان در زندان های انبوه با هم به سر می برند.

این وکیل که به نامش اشاره نشده است، می گوید: زندگی در عدن (بندر جنوبی یمن) ترسناک تر شده است، در دوران جنگ میان ارتش هادی و حوثی ها شرایط بهتر بود، اما اکنون وضعیت به گونه ای است که هیچ کس نمی داند،چرا بازداشت شده است.

پیشتر نیز تارنمای پژوهش های رسانه ای آمریکایی (BuzzFeed) فاش کرد که امارات برای ترور رهبران سیاسی یمن نظامیان زبده و بازنشسته آمریکایی را به خدمت گرفته است.

امارات 15 اردیبهشت 97 نیز جزیره راهبردی 'سقطری' در جنوب شبه جزیره عربستان را اشغال کرد و همین امر موجب تنش شدید میان ابوظبی و دولت منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن و متحد سعودی ها شد.

تک روی های امارات و شکاف شدید با عربستان بهمن ماه 96 برای نخستین بار به صورت علنی روی داد، جایی که نیروهای هادی به عنوان متحد ریاض در چندین نوبت با نیروهای شورای انتقالی در جنوب یمن متحد ابوظبی درگیر شدند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۴۶۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان