//
کدخبر: ۹۱۴۱۳ //

تشدید بحران در یمن با ورود نظامیان آمریکایی

در حالیکه برخی کشورهای منطقه راه حل پایان بحران و جنگ در یمن را گفت و گوهای سیاسی می دانند، برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، با پیاده کردن نیروی نظامی، درصدد تشدید و استمرار جنگ در این کشور فقیر خاورمیانه هستند.

 تشدید بحران در یمن با ورود نظامیان آمریکایی
به گزارش فرتاک نیوز،

جنگ علیه مردم و نیروی مقاومت یمن از سحرگاه ششم فروردین سال 1394 با بمباران بخش های از 'صنعا' پایتخت و دیگر نقاط این کشور توسط جنگندهای پیشرفته ائتلاف عربی - غربی با اعلام حمایت های آمریکا، بطور رسمی آغاز شد.

آمریکا که همواره ید طولایی در حمایت از شیطنت های کشورهای همپیمان منطقه ای خود از جمله عربستان داشته و دارد، در جنگ افروزی ائتلاف به رهبری سعودی سنگ تمام گذاشت و در چارچوب 'قاعده مالوف کاخ سفید' یعنی 'دوشیدن و دوشیده شدن'، افزون بر تایید این اقدام، با واگذاری میلیاردها دلار تسلیحات نظامی پیشرفته به عربستان، سهم خود را در خلق به گفته مقامات سازمان ملل متحد 'بدترین بحران انسانی در سطح جهان' به خوبی عیان ساخت.

گرچه واشنگتن طی چهار سال گذشته، به تایید تجاوز نظامی به یمن و فروش تسلیحات و تهیه آذوقه جنگ و پشتیبانی های لجستیکی از ائتلاف بسنده کرده، اما شکست عربستان و اضمحلال ائتلاف تحت رهبری این کشور و استیصال کشورهای متجاوز در ناکامی در تحقق اهداف، سبب شده، پای نظامیان آمریکایی به جنگ یمن باز شود.

روزنامه 'نیویورک تایمز' اوایل سال جاری میلادی در گزارشی از حضور مخفیانه نیروهای ویژه آمریکا معروف به 'گرین برت' - کلاه سبزها - در مرز عربستان و یمن و با هدف کمک آنها به نظامیان سعودی، خبر داد.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود بدون اشاره به زمین گیر شدن عربستان و ائتلاف عربی - غربی به خاطر پرتاب موشک های دفاعی مقاومت یمن تصریح کرد: اواخر سال گذشته میلادی، یک گروه چند نفری از نیروی 'گرین برت' به مرز عربستان با یمن منتقل شدند. تقریبا بدون هیچ بحث و گفت و گویی علنی کماندوهای ارتش به مکان یابی و تخریب انبارهای موشک حوثی ها (انصارالله) در یمن که برای حمله به ریاض و دیگر شهرهای عربستان از آنها استفاده می شود، کمک می کنند.

نیویورک تایمز در بخشی دیگری از گزارش خود به افشای دروغ پردازی آمریکا در رد ادعای همکاری 'پنتاگون' با ائتلاف تحت رهبری عربستان در حمله نظامی به یمن پرداخته و افزود: به نظر این جزییات با بیانیه های وزارت دفاع آمریکا در مورد همکاری آمریکا با کمپین تحت رهبری عربستان متناقض است.

بیانیه های پنتاگون اعلام کرد که کمک ارتش آمریکا به ائتلاف تحت رهبری سعودیها در یمن محدود به سوختگیری جنگنده ها، تدارکات و تبادل اطلاعات جاسوسی است.

این روزنامه همچنین اعزام نیروهای زمینی آمریکا به مرز عربستان و یمن را نشان دهنده افزایش کمک های غرب برای حمله به انصارالله در یمن عنوان کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در تایید افزایش کمک غرب برای حمله به یمن، به جلسه سناتورهای آمریکایی با مقامات پنتاگون اشاره کرده و به نقل از ژنرال 'جوزف وتل' رییس فرماندهی مرکزی آمریکا در کمیته نیروهای مسلح سنا نوشت: ما مجاز به کمک به سعودی‌ها برای دفاع از مرز آنها هستیم. ما این کار را با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و از طریق پشتیبانی تدارکاتی انجام می‌دهیم و همچنین به آنها مشاوره نظامی می‌دهیم.

در پیوند با گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تارنمای خبری 'الشعب' نیز زوایایی دیگر از همکاری مستقیم نظامیان آمریکایی با عربستان را در جنگ یمن آشکار ساخت.

این رسانه مصری در گزارشی عنوان کرد: آمریکایی ها به سعودی ها برای یافتن محل نگهداری موشک های یمن و همچنین کشف مناطقی که از آنجا موشک ها شلیک می شود، کمک می کنند.

به نوشته الشعب، نیروهای نظامی سعودی در مورد تسلیحات یمنی ها دو راه دارند، نخست محموله های اسلحه برای نیروهای یمنی را در سواحل غربی یمن به ویژه بندر 'الحدیده'، شناسایی کنند و مانع رسیدن آن به انصارالله شوند که این کار دشواری است، اما گزینه دوم این است که محل های شلیک موشک ها را پیدا کنند که نیروهای آمریکایی ها به سعودی ها کمک می کنند، سکوهای پرتاب موشک را بیابند.

در عین حال آشکار شدن ورود نظامیان آمریکایی در جنگ علیه مردم فقیر یمن، با واکنش رییس 'کمیته عالی انقلاب یمن' همراه شد و در توئیتی، از آمریکا به شریک اصلی در تجاوز به یمن و کشتار ملت این کشور یاد کرد.

'محمدعلی الحوثی' در این توئیت تصریح کرد: اعلام پنتاگون مبنی بر حضور نظامیان آمریکایی در مرزهای عربستان با یمن نشان می دهد که این آمریکا است که ملت یمن را می کشد.

وی افزود: به ملت یمن می گوییم که آمریکا در طول تاریخ از هیچ موضوع حقی حمایت نکرد و همواره در مقابل ملت ها و اراده آن ها ایستاده است.

به هر روی، ورود رسمی نیروهای ویژه آمریکایی به جنگ یمن را باید از چند منظر تحلیل کرد.

نخست اینکه، جنگ یمن قرار نیست به این زودی ها تمام شود، زیرا حضور رسمی نظامیان آمریکایی در ماجرا جز پیچیده کردن بحران در این کشور فقیر نتیجه ای ندارد، نکته ای که در تحلیل 'عبدالباری العطوان' نیز به آن اشاره شده است.

این تحلیلگر سیاسی با انتشار گزارشی در روزنامه 'رای الیوم' نوشت: ورود آمریکا به جنگ مستقیم علیه یمن موید این موضوع است که راه ‌حل نظامی برای این بحران همچنان بر راه‌ حل سیاسی مقدم است.

دوم اینکه، این اقدام را اعترافی صریح به ضعف و زبونی نیروهای سعودی و ائتلاف تحت رهبری آنها در مقابل مقاومت مردمی یمن باید دانست.

نیروهای ائتلاف طی چهار سال گذشته، با وجود در اختیار داشتن سلاح های پیشرفته نظامی، نتوانسته اند به اهداف خود در یمن دست یابند و به رغم بمباران های مکرر، در برابر پرتاب موشک های نیروهای مقاومت مردمی دچار استیصال و نگرانی شده اند و برای فرار از کابوس ویرانگر موشک ها، پناه به نظامیان آمریکایی برده اند.

و آخر اینکه بحران یمن که بعد از سوریه، چهار بهار است، دامان منطقه را گرفته، 'فرصت طلایی' را برای واشنگتن ایجاد کرده است.

استمرار جنگ و بحران یمن، به بازار گرمی فروش سلاح های آمریکایی به برخی کشورهای عربی کمک شایانی می کند و کاخ سفید هرگز علاقه خود را برای دریافت دلارهای آنها پنهان نکرده است.

آمریکا از رهگذر جنگ یمن تا کنون میلیاردها دلار اسلحه و تسلیحات نظامی به عربستان فروخته و نمونه متاخر آن، انعقاد قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به این کشور است و استمرار این بحران، مجوزی به معامله گران کاخ سفید برای دوشیدن دوباره و چند باره سعودی ها به نفع شرکت های سازنده تسلیحات نظامی آمریکایی صادر می کند.

اما مقامات آمریکایی گرچه از دوشیدن سعودی ها سودهای کلانی کسب کرده اند، اما از ضرر همپالکی با کشوری که به خاطر کشتن بیش از پنج هزار کودک یمنی به رژیم 'کودک کش' شهره شده، مصون نخواهند ماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۱۴۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان