//
کدخبر: ۱۵۲۸۴۶ //

آماده همکاری با دمشق برای مقابله با ترکیه هستیم

فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه با بیان اینکه روسیه از تهدیدات ارتش ترکیه علیه یگان‌های کرد و آمریکایی‌ها در شمال شرقی سوریه خوشحال است، تاکید کرد که کردها آماده همکاری با دمشق علیه تحرکات ترکیه هستند.

آماده همکاری با دمشق برای مقابله با ترکیه هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 سیبان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد که نیروهای کرد برای همکاری مشترک با دمشق جهت مقابله با آنکارا آماده هستند.

سیبان حمو گفت: ترکیه تمامی تلاش خود را برای از بین بردن دستاوردها و موفقیت‌های کردها انجام می‌دهد و این را اولویت خود قرار داده است تا جایی که نیروهایی را در مرز مستقر کرده و داخل مرزهای سوریه را بمباران می‌کند. مسئولان دستگاه اطلاعات ترکیه نیز با گروه‌های سوری نشست‌هایی برگزار کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند برای اقدام نظامی مشابه آنچه ابتدای سال جاری میلادی در عفرین واقع در حومه حلب انجام شد، آماده باشند.

این فرمانده کرد سوری افزود: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، مرزهای ترکیه ایمن نیستند و می‌خواهد همانند آنچه در عفرین انجام شد، تدابیری را در داخل خاک سوریه اتخاذ کند. ترکیه جاه‌طلبی‌هایی توسعه‌طلبانه دارد که شامل حرکت گام به گام برای اشغال خاک سوریه است، آنها شمال حلب، عفرین و ادلب را گرفتند، حالا نیز می‌خواهند مناطق شرق فرات را بگیرند تا واقعیت جدیدی را به این مناطق و در ادامه به راه‌حل سیاسی تحمیل کنند.

فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در ادامه گفت: همزمان با این لشکرکشی و فشارهای نظامی، ترکیه تهدید کرد به مناطق واقع در حدفاصل کوبانی و راس العین یورش می‌آورد و از این طریق تلاش کرد از راه‌های دیپلماتیک امتیازاتی را به دست آورد و درباره منبج صحبت کند.

وی در پاسخ به سوالی گفت: از نظر ما توافقنامه منبج از هفت ماه قبل اجرا شده و تمامی آنچه از ما انتظار می‌رفت را انجام دادیم، گروه‌های خاصی عقب‌نشینی کردند و شهر به شورای محلی متشکل از اهالی آنجا سپرده شد و اسامی برخی مناطق آن را نیز تغییر دادیم.

واشنگتن و آنکارا در مه سال گذشته نقشه راهی را به امضا رساندند که شامل تسهیل عبور و مرور خودروهای گشتی مشترک در خطوط تماس نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا و نیروهای سپر فرات مورد حمایت ترکیه واقع در حدفاصل منبج و جرابلس بود. آنکارا تسریع در اجرای دیگر بندها از جمله عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق کرد به سمت شرق فرات و تشکیل یک شورای محلی جدید را خواستار شده است.

حمو گفت: همه چیز اجرا شد و شهر توسط ساکنانش مدیریت می‌شود. اینکه ترکیه می‌خواهد شهر را با مزدوران خود به  صورت نیابتی مدیریت کند، قابل قبول نیست.

این فرمانده کرد در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌های موجود میان یگان‌های مدافع خلق کرد و روس‌ها پس از تهدیدات آنکارا، گفت: از ابتدای سال که روس‌ها اجازه حمله به عفرین را دادند و کردها از مسکو ناامید شدند، رایزنی‌های مستقیم میان دو طرف متوقف شد اما تماس‌های غیر مستقیمی از طریق دفاتر ما وجود دارند و مشخص است که روس‌ها از آنچه پیش‌ آمده و موجب ناراحتی آمریکایی‌ها شده‌، خوشحال هستند. گفتیم که تهدیدات و لشکرکشی‌هایی از طرف ترکیه وجود دارند، به نظر می‌رسد که آنها خوشحال هستند و توافق ضمنی میان طرف‌ها (یعنی مسکو، آنکارا، دمشق و تهران) وجود دارد.

وی درباره موضعگیری دمشق نیز به انجام برخی رایزنی‌ها با مسئولانی در دولت سوریه اشاره کرد و گفت: در عفرین از ما خواستند که شهر را پیش از حمله ترکیه تسلیم کنیم اما ما قبول نکردیم، اما الان آنها (در دمشق) تنها نظاره‌گر هستند. هیچ اقدامی از طرف روسیه یا دمشق وجود ندارد.

سیبان حمو درباره موضعگیری آمریکا نیز گفت: آمریکایی‌ها گفتند که تهدیدات ترکیه به عملیات علیه داعش در شرق رودخانه فرات ضربه می‌زند، نباید فراموش کنیم که ترکیه و آمریکا دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، ارتش آمریکا روند ایجاد نقاط کنترل بر مرزهای سوریه با ترکیه را که شامل سه ایست بازرسی در تل ابیض، کوبانی و راس العین هستند، تقویت کرده و به آن سرعت بخشید، همچنین خودروهای گشتی آمریکا فعالیت‌های خود را در نزدیکی مرزها آغاز کردند.

وی در ادامه هشدار داد، هرگونه تعلل و سستی از سوی آمریکا در منبج یا شرق فرات، راستی و اعتبار موضعگیری واشنگتن را به خطر خواهد انداخت، همانگونه که اوایل سال جاری میلادی با عقب‌نشینی مسکو از عفرین در مورد این کشور رخ داد.

حمو در پاسخ به سوالی درباره صحت خبر حضور ۵۰ فرمانده از حزب کارگران کردستان در قالب یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه گفت: اگر اسامی برای فرماندهان غیر سوری وجود داشتند، آنها را به ما اطلاع دهید، هرگز حضور فرمانده غیر سوری را نخواهیم پذیرفت، اقدامات ما با حزب کارگران کردستاندر ارتباط نیست بلکه اقدامی سوری و برای کردهای سوریه است، هیچ تعلقی به حزب پ.ک.ک در موضعگیری ما وجود ندارد.

این فرمانده کرد افزود: همانند قبل از حمله به عفرین، از طرف خودم و حاکمیت شرق کشور به مسئولان دولت سوریه می‌گویم، ما یک گروه سوری هستیم و این مناطق متعلق به سوریه است، دولت باید با تمامی امکانات خود از خاک سوریه دفاع کند، اختلافاتما داخلی و درباره دموکراسی و سیاست هستند نه درمورد خاک سوریه و مرزها، باید در برابر حملات ترکیه موضعگیری اتخاذ شود، متاسفانه دولت همچنان نظاره‌گر است، اگر آنها آماده باشند، ما نیز برای گفتگو و بررسی چگونگی همکاری برای حمایت از مرزها و فعالیت مشترک علیه ترکیه آماده هستیم.

حمو به نقل از برخی مسئولان نیز گفت، در حال حاضر دشمن روسیه آمریکاست نه ترکیه.

از سوی دیگر نمایندگانی از ۱۳ حزب و تشکل کرد سوری فعال در منطقه در نشستی که در مقر روابط دیپلماتیک جنبش "جامعه دموکرات" در شهر قامشلی داشتند و به بررسی تهدیدات ترکیه برای آغاز حملاتی جدید علیه شمال و شرق سوریه اختصاص داشت، نیروهای بین‌المللی را به جلوگیری از حمله به این منطقه دعوت و تاکید کردند، تهدیدات ترکیه مبنی بر حمله به شبه‌نظامیان کرد در شمال و شرق سوریه به سطح اعلام جنگ رسیده است.

پس از این مذاکرات، گروه یاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرد، تهدیدات ترکیه به منزله اعلام جنگ و بخشی از طمع‌ورزی‌های این کشور از ابتدای قرن بیستم  است که همه تشکل‌های منطقه را هدف قرار داده و به دنبال ایجاد یک عثمانی جدید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۲۸۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان