//
کدخبر: ۱۵۱۲۹۸ //

سایه اختلافات و دشمنی ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس

برگزاری سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس توجه بسیاری از رسانه های عربی را به خود جلب کرده است و شماری از آنها با بدبینی به این نشست و نتایج آن می نگرنند. برخی دیگر این نشست را راهی برای برای تکمیل روند این شورا و فرونشاندن بحران های داخلی میان اعضای آن می دانند.

 سایه اختلافات و دشمنی ها بر نشست شورای همکاری خلیج فارس
به گزارش فرتاک نیوز،

 قرار است سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس امروز (18 آذر ) در عربستان 'گشایش یابد. این نشست در شرایطی برگزار می شود که عربستان، بحرین، امارات و مصر از 15 خرداد سال 1396 با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود را با قطر قطع کرده و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی دوحه بسته اند.

نشست پیشین این شورا در آذر ماه سال گذشته در کویت برگزار شد اما سران عربستان، امارات و بحرین به دلیل حضور امیر قطر این نشست را تحریم کردند.

پادشاه عربستان چند روز پیش با اعزام «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به دوحه از امیر قطر برای حضور در نشست سران شورای همکاری دعوت به عمل آورد. هنوز مشخص نیست که قطر به دعوت پادشاه عربستان پاسخ خواهد داد یا نه و اگر نظر مثبتی به این دعوت داشته باشد با چه سطحی از مقام‌های دیپلماتیک در آن حاضر می‌شود.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر اخیرا در نشست شورای روابط خارجی آمریکا گفت شورای همکاری نقش و تاثیرگذاری گذشته خود را از دست داده است و نمی توان چشم اندازی برای تغییر و بهبود این شرایط تصور کرد و این ناراحت کننده است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «بشیر البکر» نوشت: شهر ریاض یکشنبه میزبان نشست دوره ای شورای همکاری خلیج (فارس) است. این نشست در شرایطی برگزار می شود که آثار جنایت قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و ادامه محاصره قطر از سوی عربستان و متحدانش بر این نشست سایه انداخته است. با وجود اینکه عربستان سعودی از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دعوت به عمل آورده است تا اینگونه وانمود کند این نشست در شرایط عادی برگزار می شود، اما همه شاخص ها نشان می دهد این نشست در شرایط سخت و پیچیده ای برگزار می شود و این شرایط هر روز به سوی وخامت بیشتر پیش می رود.

'در شرایطی که سازمان شورای همکاری خلیج فارس به دلیل سیاست های نسنجیده عربستان و امارات از خلاهای بزرگی رنج می برد انتظار نمی رود که پیشرفت بزرگی در این نشست رخ دهد. ابوظبی و ریاض با تحریم و محاصره قطر در سال گذشته ضربه ای را به قوانین و منشورهای این سازمان وارد کرده اند. آنها همه سازوکارها را برای تسلیم سازی سیاسی و اقتصادی دوحه به کار گرفتند. اما دوحه توانست این دسیسه ها را خنثی سازد. پیامدهای ناشی از این تصمیم به طور آشکار در نشست شورای همکاری خلیج فارس که سال گذشته در کویت برگزار شد، دیده شد. تا زمانی که محاصره قطر ادامه داشته باشد نمی توان امیدوار بود که اوضاع شورای همکاری خلیج فارس بسامان شود. ریاض و ابوظبی به سیاست محاصره و حمله رسانه ای علیه قطر ادامه می دهند.'

روزنامه «العربی الجدید» افزود: ماجرای قتل خاشقجی نشان داد که رویکرد ریاض و ابوظبی برای سراسر منطقه خطرناک است. شاخص ها به طور آشکار نشان می دهد که عربستان سعودی با برگزاری این نشست در ریاض تلاش می کند بر روی رسوایی های «محمد بن سلمان» ولیعهد این عربستان پس از قتل خاشقچی سرپوش نهد. پادشاه عربستان با برگزاری این نشست تلاش می کند حمایت هایی را برای فرزند خود که روزهای سختی در انتظار وی هستند فراهم کند. همچنین سعودی ها با برگزاری این نشست می خواهند این پیام را به خارج برسانند که هنوز هم کنترل شورای همکاری خلیج فارس را در اختیار دارند. این در حالی است که آنان در توهم به سر می برند و نقش عربستان به دلیل سیاست های نسنجیده ولیعهد این کشور در منطقه و جهان کم رنگ شده است.

روزنامه «اخبار الخلیج» امارات نیز در گزارشی به قلم «عبدالله الایوبی» با عنوان «نشست شورای همکاری در میان سندان سعودی و چکش قطر» نوشت: عرستان در حالی یکشنبه میزبان نشست شورای همکاری خلیج فارس است که اوضاع منطقه و بین المللی بسیار سخت و پیچیده است. منطقه از جمله کشورهای عربی طی یک دهه با بی ثباتی روبرو هستند و تحولات امنیتی دهه های گذشته از جمله حمله عراق به کویت و جنگ آزادسازی کویت و حمله آمریکا به عراق آثار ناگواری بر اوضاع کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس بر جای گذاشته اند.

'طی دهه های گذشته روند شورای همکاری خلیج فارس از چالش ها و موانع به دور نبوده است اما خطرات داخلی شورای همکاری خلیج فارس و اختلاف کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر موضوعاتی است که روند این شورا را با تهدید روبرو می کنند. این دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس پس از بحران قطر است. این در حالی است که در نشست سال گذشته که در کویت برگزار شد اعضای آن نتوانستند این بحران را حل یا شدت آن را کاهش دهند. اکنون هم افق روشنی برای حل این بحران دیده نمی شود و می توان گفت این بزرگترین چالشی است که پیامدهای منفی در روند شورای همکاری خلیج فارس به دنبال خواهد داشت. اگرچه تشکیل شورای همکاری خلیج فارس بارقه امیدی برای شهروندان کشورهای عربی با هدف ایجاد رژیمی برای پاسخگویی به آرمان های آنان در همگرایی بیشتر بود اما حرکت این سازمان بسیار کند بود و در بیشتر زمان ها در جا زده است. این سازمان نتوانسته است سازوکار کارامدی را برای حل اختلاف میان اعضا به وجود آورد.'

تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر هم دراین خصوص نوشت: به باور مردم قطر، کشورشان نیاز به عضویت در این سازمان را ندارند و خارج شدن قطر زیانی به این کشور نخواهد رساند. اظهارات چندی پیش شیخ «تمیم بن حمد ال ثانی» امیر قطر که در آن گفته بود ادامه بحران در روابط عربستان و متحدان آن با قطر نشان داد که شورای همکاری خلیج فارس در تحقق اهداف و آرمان های مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با شکست روبرو شده نشان می دهد که قطر در سطح رسمی و مردمی از این سازمان ناخرسند است. این سازمان پیش از آنکه به 40 سالگی برسد به پیری رسیده است. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر هم پیش از این گفته بود شورای همکاری خلیج فارس قدرت تاثیر گذاری خود را از دست داده و دور از ذهن است که این سازمان در وضعیت کنونی بتواند در آینده نقشی را بازی کند.

تارنمای الجزیره اضافه کرد: ناظران معتقدند که اظهارات مقامات قطری نشان می دهد آنها این پیام را به جهانیان ارسال کرده اند که آینده شورای همکاری خلیج فارس مبهم است. «ماجد الانصاری» استاد جامعه شناسی سیاسی معتقد است که نشست شورای همکاری خلیج فارس تنها پروتکلی سالانه است که به شکل دوره ای برگزار می شود و عربستان از این شورا بیشترین سود را برده است. او معتقد است که این نشست تغییر واقعی در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به وجود نخواهد آورد و میان این کشورها بی اعتمادی وجود دارد که تحرک عربستان و امارات در مرزهای عمان و یمن این بی اعتمادی را تقویت کرده است.

'الانصاری معتقد است که مسوولیت سامان دهی شورای همکاری خلیج فارس به طور اساسی بر عهده عربستان است، اما این کشور به دلیل انزوای ناشی از ماجرای قتل خاشقچی در این زمینه ناتوان است و پیش بینی می شود مشکلات عربستان در ماه آینده با شکل گیری کنگره جدید در آمریکا وخیم تر شود. او احتمال فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس را داد و گفت در شرایطی که مشکلات در میان اعضای این سازمان به طور بی سابقه ای افزایش یافته و این اختلاف در میان مردم این کشورها هم سرایت کرده است پیش بینی می شود این سازمان از هم فروپاشد. مخالفت اعضای این سازمان با هرگونه گفت و گو هم اوضاع را بدتر کرده و سبب شده است که این مجلس به رژیمی پوچ و بی ارزش تبدیل شود.'

روزنامه «البیان» امارات در گزارشی به قلم «لیلی بن عدنه» نوشت: رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در ریاض گردهم می آیند تا مسیر 39 سال کار مشترک را تکمیل کنند. این کار مشترک شامل همکاری در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی و رویارویی با چالش های منطقه ای و بین المللی و تضمین امنیت، صلح و ثبات و فراهم کردن رفاه برای شهروندان است. عمق روابط دینی و فرهنگی از ویژگی برجسته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به ادعای البیان، تحلیلگران معتقدند که سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس اقدامی مهم در تکامل این شورا است و همکاری راهبردی میان کشورهای شورای همکاری را تقویت خواهد کرد.

تارنمای «الرویة» امارات هم در گزارشی از قول «فاطمه سعید الشامسی» مدیر دانشگاه سوربون در ابوظبی عنوان داشت: نشست شورای همکاری خلیج فارس فرصتی برای همسو کردن تلاش ها با هدف ایجاد راه حل برای چالش هایی است که منطقه را هدف قرار گرفته و امنیت، سلامت و دستاوردها را تهدید می کند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امیدوارند که این نشست فرصتی برای همگرایی کشورها باشد و خواسته ها و اهداف منطقه را در اولویت قرار دهد. این نشست با چالش های بسیاری روبرو است اما مردم منطقه معتقدند که رهبران مقدار زیان هایی که در نتیجه غرور، لجباری و خود بزرگ بینی متوجه منطقه می شود درک می کنند.

نشریه «البلاد» عربستان هم بدون هیچ گونه اشاره ای به دخالت های ریاض در امور داخلی کشورهای منطقه مدعی شد: عربستان با جایگاه منطقه ای و بین المللی خود عمق راهبردی دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به شمار می رود و برای تحقق اهداف شورای همکاری خلیج فارس نقش کارآمدی دارد. این کشور در عرصه داخلی و خارجی برای تقویت همکاری مشترک با هدف خدمت و رویارویی با چالش هایی که اعضای شورای همکاری خلیج فارس با آن دست و پنجه نرم می کنند، تلاش کرده است. موضع گیری های حمایتی عربستان از روند شورای همکاری خلیج فارس از تمایل شدید این کشور به کشورهای عضو شورای همکاری و مردم این کشورها ناشی می شود. عربستان با رهبری خود برای عمق بخشی به همکاری ها در شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۱۲۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان