//
کدخبر: ۱۴۹۵۰۹ //

دولت فرانسه احتمالا وضعیت فوق العاده دراین کشوراعلام می کند

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت فرانسه در پی اعتراض های اخیر به افزایش قیمت سوخت در این کشور اعمال وضعیت فوق العاده را مد نظر دارد.

 دولت فرانسه احتمالا وضعیت فوق العاده دراین کشوراعلام می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 این خبرگزاری از مبدا پاریس افزود:سخنگوی دولت فرانسه نا آرامی های چند روز گذشته را در یک دهه اخیر بی سابقه و از احتمال اعمال وضعیت فوق العاده توسط دولت خبر داد.

بنابراین گزارش، 'بنژمن گریوو' گفت:(دولت) فرانسه به منظور جلوگیری از تکرار دوباره ناآرامی ها که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه و وخیم بود درصدد اعمال وضعیت فوق العاده بوده و از معترضان مسالمت آمیز می خواهد تا به میز مذاکره (با دولت) بیایند.

رویترز به نقل از گفت وگوی سخنگوی دولت فرانسه با رادیو 'اروپا -1' افزود: ما سرگرم بررسی اعمال اقداماتی هستیم تا اینگونه حوادث بار دیگر روی ندهد.

زمانی که دراین برنامه از گریوو پرسیده شد که آیا ممکن است وضعیت فوق العاده اعلام شود در پاسخ گفت: شخص رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر کشور فرانسه در جلسه روز یکشنبه (امروز) تمامی گزینه های قابل دسترس را مورد بحث قرار می دهند.

فرانسه برای سومین شنبه پیاپی صحنه اعتراض های گسترده مردمی به افزایش هزینه های زندگی بود، به طوری که شمار زیادی از معترضان (جلیقه زردها)اطراف خیابان شانزه لیزه در پاریس تجمع کردند و ضمن درگیری با پلیس، خواستار استعفای رئیس جمهوری این کشور شدند.

پلیس در واکنش به تجمع معترضان، به طرف آنها گاز اشک آور و نارنجک های بیهوش کننده شلیک و برای متفرق کردن از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

براساس برخی گزارش ها بیش از 200نفر در جریان درگیری ها بازداشت شده اند و این نگرانی وجود دارد که راست های افراطی و چپ های افراطی در جنبش خودجوش «جلیقه زردها» نفوذ کرده باشند.

جلیقه زردها به مدت بیش از دو هفته خیابانهای سراسر فرانسه را بندآورده و یکی از بزرگترین و پایدارترین چالش ها را برای«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور را در دوره زمامداری 18 ماهه اش رقم زده اند.

معترضان نقاب دار در جریان درگیری با پلیس، موانع برپا شده در مقابل حرکت راهپیمایان را از میان برداشتند و به گفته پلیس، 65 نفر تاکنون در درگیری های فرانسه زخمی شده اند که حدود 20 نفرشان، نیروهای امنیتی و پلیس هستند.

همچنین چند صد معترض جلیقه زرد در اطراف مقبره سرباز گمنام فرانسه در زیر طاق پیروزی تجمع کرده و خواستار استعفای مکرون شدند.

پس ازچند ساعت زد و خورد در صبح روز گذشته(شنبه)، پلیس اطراف طاق پیروزی فرانسه را از حضور معترضان پاکسازی کرد، اما معترضان دوباره به این مکان بازگشتند.

درگیری در خیابان های همجوار شانزه لیزه نیز بالا گرفت که در جریان آن، شیشه خودروها شکسته و دست کم دو خودرو به آتش کشیده شد.

مکرون هفته گذشته با اشاره به اینکه خشم معترضان به دلیل افزایش قیمت سوخت را درک می کند، تاکید کرد که سیاست خود را به واسطه مطالبات گروهی که وی از آنها به عنوان اراذل یاد کرد، تغییر نخواهد داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۹۵۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان