//
کدخبر: ۱۴۹۲۶۳ //

موشک‌های جدید روسیه امنیت اروپا را هدف قرار می‌دهند

دبیرکل ناتو در یادداشتی نوشت: موشک‌های جدید روسیه امنیت اروپا را زیر سوال می‌برد.

موشک‌های جدید روسیه امنیت اروپا را هدف قرار می‌دهند
به گزارش فرتاک نیوز،

ینس استولتنبرگ،  دبیر کل ناتو در یادداشتی در ال پائیس نوشت: "من به نسلی تعلق دارم که در آن زمان مباحثی درباره تسلیحات هسته‌ای میان برد در اروپا در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ مطرح بود. قدرت تخریب کننده SS۲۰ و موشک‌های کروز و پرشینگ (موشک‌های بالستیک سطح به سطح کوتاه برد آمریکا) نگرانی عمیقی را در میان سیاستمداران و مردم ایجاد کرده بود. این سلاح‌ها به خصوص برای نابودی قاره اروپا طراحی شده بود و زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کرد. زمانی که پیمان منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای میان برد امضا شد کل قاره حتی کل جهان نفس راحتی کشیدند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ توسط رونالد ریگان و میخائیل گورباچف رئیس جمهوری وقت آمریکا و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی امضا شد.

این پیمان نه تنها باعث کاهش تعداد موشک‌های هسته‌ای شد بلکه تولید آن را نیز متوقف کرد و جهان ما ایمن‌تر شد اما در سال‌های گذشته روسیه به توسعه، تولید، آزمایش و استقرار موشک‌های میان برد جدید که به نام "SSC-۸" پرداخته است. این تسلیحات قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و می‌توانند پایتخت‌های اروپایی را مورد هدف قرار دهند.  

اقدامات روسیه، پیمان منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای میان برد را زیر سوال برده و خطر جدی ایجاد کرده است. این‌ در حالی است که آمریکا  تعهدات خود را تحت این پیمان به طور کامل اجرا می‌کند. موشک‌های جدید آمریکایی در اروپا مستقر  نیست اما موشک‌های جدید روسیه موجود هستند.

این پیمان تنها با اجرای کامل یک طرف نمی‌تواند موثر باشد و امنیت را برای ما ایجاد کند. اگر این پیمان از سوی دو طرف اجرا نشود، دیگر کاغذ پاره‌ای بیش نخواهد بود.

اولین بار متحدان ناتو نگرانی خود را در این باره پنج سال گذشته در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا اعلام کردند. روسیه بعد از چندین سال انکار اعتراف کرد که سیستم موشکی جدید موجود است.

متحدان ناتو بارها از روسیه خواسته‌اند که نگرانی‌های ما را در یک روند شفاف و مهم بر طرف کرده و گفت‌وگوی سازنده‌ای با آمریکا در این زمینه  داشته باشند. ما این درخواست را در اجلاس‌مان در ماه ژوئیه تکرار کردیم حتی این مساله در شورای روسیه- ناتو در مقر ناتو در ماه اکتبر نیز بار دیگر مطرح شد.

متاسفانه روسیه این درخواست‌های ما را مورد توجه قرار نمی‌دهد. عدم مسؤولیت پذیری مسکو تنها این تلقی را قوی‌تر می‌کند که سیستم‌های موشکی جدید خطر جدی برای ثبات استراتژیک اروپا دارد. بنابراین من بار دیگر از روسیه می‌خواهم که تعهدات خود را تحت پیمان "منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای میان برد" به طور کامل با شفافیت و بدون هیچ تاخیری اجرا کند.

ناتو هیچ قصد و نیتی برای استقرار موشک‌های جدید هسته‌ای در اروپا ندارد اما به عنوان یک ائتلاف ما متعهد به تامین امنیت و ایمنی همه کشورهای عضو هستیم.

ما نباید اجازه دهیم که معاهدات کنترل تسلیحات بدون هر گونه مجازاتی لغو شود زیرا لغو این معاهدات اعتماد به کنترل تسلیحات را زیر سوال می‌برد.

این وظیفه روسیه است. ناتو نمی‌خواهد که جنگ جدید سرد و یا مسابقه تسلیحاتی جدید ایجاد شود. ما هر آنچه لازم باشد برای جلوگیری از این امر انجام می‌دهیم اما روسیه باید نقش خود را بازی کند. ما آماده هستیم که با روسیه گفت‌وگو کرده و برای آینده ایمن‌تر و بهتر با هم کار کنیم.

به‌ هر حال ناتو باید منصفانه رفتار کرده و آینده را پیش‌بینی کند. اگر ما می‌خواهیم از اشاعه تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنیم نیاز داریم که مطمئن شویم بازدارندگی و توان دفاعی ما قدرتمند است. بر همین اساس در پاسخ به الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و رفتارهای خصمانه این کشور متحدان ناتو در حال‌ تقویت توان جنگی خود بوده و بر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه دفاعی و مدرنیزه کردن نیروهای مسلح این ائتلاف توافق کرده‌ایم.

قرار است در نشست وزرای خارجه ناتو در اوایل ماه دسامبر ما اقدامات روسیه درباره پیمان منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای  میان برد را مورد بررسی قرار دهیم. آمریکای شمالی و اروپا به ایستادن در کنار یکدیگر در ناتو برای حفظ صلح و امنیت ادامه‌ خواهند داد."

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۹۲۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان