//
کدخبر: ۱۲۹۹۵۹ //

خریدهای بحث برانگیز نظامی چین از روسیه و نگرانی آمریکا

دولت آمریکا می گوید نیروهای مسلح چین را تنها به دلیل خرید تسلیحات موشکی و هواپیماهای جنگنده روسی تحریم کرده است اما به نظر می رسد فهرست خرید بسیار غنی تر از آن چیزی است که واشنگتن اعلام کرده است.

 خریدهای بحث برانگیز نظامی چین از روسیه و نگرانی آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 این مجموعه تسلیحاتی را چین در سال 2017 میلادی به ارزش 15 میلیارد دلار از روسیه خریداری کرده است کارشناسان می گویند فهرست خرید بسیار پربار است و همین موضوع باعث نگرانی فزاینده آمریکا شده است.

خبرگزاری روسبون اکسپورت در یکی از گزارش های خود آورده که روسیه در سال 2016 میلادی نیز این میزان تسلیحات را به چین فروخته است و این نشان می دهد دو کشور دارای مبادلات تسلیحاتی قابل توجهی هستند.

خرید موشک های اس 400 پیشرفته از روسیه و همچنین جنگنده های سوخو ـ 35 از جمله تجهیزات نظامی است که بشدت نگرانی های آمریکا را به دنبال داشته است.

آمار مرکز تحقیقات بین المللی صلح استکهلم نشان می دهد که روسیه پس از آمریکا دومین صادر کننده بزرگ اسلحه در دنیا است و نزدیک به نیمی از صادرات تسلیحاتی جهان را این دو کشور برعهده دارند.

حدود 6 درصد از کل فروش تسلیحات جنگی هم به چین مربوط می شود این کشور در کنار هند، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از عمده وارد کنندگان اسلحه در جهان محسوب می شود.

** چین چه تجهیزات و تسلیحاتی از روسیه خرید

یکی از مهمترین خریدهای چین از روسیه 10 فروند سوخو ـ 35 است این اولین بار است که یک کشور در جهان این تعداد جنگنده را که نوع پیشرفته تر از سوخو ـ 27 است خریداری می کند.

این جنگنده با موتورهای بسیار پیشرفته مدل آ ال 117 اس به سامانه های راداری مجهز است که به این هواپیما امکان می دهد 30 هدف را در آن واحد ردیابی کند.

چین در ماه می امسال با به پرواز دراوردن هواپیماهای سوخو ـ 35 خریداری شده از روسیه به همراه بمب افکن های اچ - 6 خود برفراز تنگه تایوان قدرت نمایی بی سابقه ای کرد.

سامانه های اس 400 موشکی که چین از روسیه خریداری کرده است و به این کشور درآینده تحویل داده می شود در واقع بخشی از خرید نظامی سال 2014 میلادی است.

این سامانه یکی از پیشرفته ترین و بهترین سامانه های موشکی دفاعی دنیا با برد متغیر از 40 تا 400 کیلومتر است و می تواند اهدافش را از فواصل زمینی 10 متری تا 30 کیلومتری در چند لایه دفاعی هدف قرار دهد.

این سامانه مجهز به تجهیزاتی است که به آن امکان می دهد هواپیماهای رادارگریز را ردیابی کرده و حتی بتواند از هک شدن خود توسط سامانه های الکترونیکی جلوگیری کند.

این سامانه دارای 72 سکوی پرتاب با 384 فروند موشک است و قادر است 300 هدف را در آن واحد ردیابی کرده و به سمت 36 هدف همزمان موشک پرتاب کند.

گفته می شود این سامانه موشکی روسی می تواند موشک هایش را با سرعت حداکثر 4 هزار و 800 متر در ثانیه پرتاب کند فروش آن به ترکیه نیز باعث شده است تا ناتو بشدت به روسیه اعتراض کند.

چین در سال 2016 میلادی هفت فروند بالگرد کاموف مدل کی آ - 32 از روسیه خریداری کرد و در سال 2017 میلادی هم دو فروند دیگر از این کشور خرید ، قرارداد این خرید شامل آموزش خلبانان نیز می شود.

آتش نشانی، نجات و امداد، گشت زنی و حمل بار در مواقع، مراحل و شرایط خطرناک از قابلیت این بالگردهای روسی است که خرید آن از سوی چین بشدت باعث نگرانی آمریکا شده است.

چین همچنین تا سال 2017 میلادی 150 موتور پرسرعت توربوفان آ ال ـ 31 اف را از روسیه خریداری کرده و تاکنون توانسته است 100 موتور را تحویل بگیرد گفته می شود که این موتورها را چین روی جنگنده های جی 10 ، جی 15 و جی 20 خود نصب کرده است.

خرید دیگر چین از روسیه موتورهای پرقدرت توربوفان دی 30 است که بر روی بمب افکن های اچ - 6 چین نصب شده است که از سال 2009 میلادی ارتش چین به خدمت گرفته است.

اهمیت و ارزش این خریدهای تسلیحاتی باعث شد تا آمریکا چند فرد و نهاد نظامی چین را تحریم کند، اما چین نیز ساکت ننشسته و به تحریم های آمریکا واکنش نشان داد به طوری که اعلام کرد دومین دور گفت و گوهای نظامی با آمریکا را لغو کرده است.

'هوانگ خه پینگ' جانشین کمیسیون نظامی مرکزی چین (CMC) از تحریم های اعمال شده ایالات متحده علیه ارتش این کشور انتقاد کرد و گفت: این گفت و گوها قرار بود از فردا دوشنبه تا روز چهارشنبه در پکن برگزار شود که لغو شده است.

او گفت: چین بلافاصله 'شن جین لانگ' فرمانده نیروی دریایی این کشور را که به منظور شرکت در بیست و سومین سمپوزیوم بین المللی نیروی دریایی به آمریکا سفر کرده است نیز به پکن فراخوانده است.

او گفت که همکاری نظامی میان چین و روسیه یک همکاری عادی بین دولت های مستقل است که با قوانین بین المللی مطابقت دارد.

'هوانگ' حرکت غیر منطقی ایالات متحده را 'نقض آشکار قوانین بین الملل' و 'نشانه ای شدید از هژمونیسم' نامید که به شدت به روابط چین و ایالات متحده و همچنین نیروهای دو کشور آسیب رسانده است.

'ژنگ زیگوانگ' معاون وزیر امور خارجه چین نیز امروز یکشنبه اعلام کرد «تری براستاد» سفیر آمریکا در پکن را به دلیل اعتراض به تحریم های واشنگتن علیه ارتش چین به بهانه خرید تسلیحات از روسیه احضار کرده است.

پیش از آن نیز «ووچیان» سخنگوی وزارت دفاع چین نیز در واکنش به تحریم آمریکا علیه شماری از نهادها و مقام‎های نظامی چینی، ضمن اعتراض جدی به این اقدام، خواستار تصحیح این اشتباه واشنگتن و لغو این تحریم ها شد.

آمریکا روز پنجشنبه گذشته در اوج جنگ تجاری با چین جبهه تازه ای علیه این کشور آسیایی گشود و بخشی از ارتش اژدهای زرد را به دلیل خرید تسلیحاتی از روس ها تحریم کرد.

«هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کشورش «بخش توسعه تجهیزات -EDD » در وزارت دفاع چین را به دلیل خرید جنگنده های سوخوی Su-35 و سامانه دفاع موشکی S-400 از روسیه تحریم کرده است.

آمریکا گفته، «لی شانگفو» مدیر بخش توسعه تجهیزات را هم به دلیل خرید از شرکت تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه تحریم می کند، این شرکت قبلا به دلیل حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در فهرست کاتسا قرار گرفته بود.

براساس این تحریم ها، تمام دارایی های بخش توسعه تجهیزات و دارایی های 'لی' در آمریکا توقیف می شود و دسترسی نهاد تحت امر او به بازارهای مالی جهانی نیز محدود خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان