//
کدخبر: ۱۴۶۱۰۶ //

مقام سازمان ملل متحد: غزه بخش جدایی ناپذیر فلسطین است

نماینده هماهنگ کننده دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه غزه را بخش جدایی ناپذیر سرزمین فلسطین دانست و از دولت خودگردان خواست تعامل خود را با این منطقه افزایش دهد.

 مقام سازمان ملل متحد: غزه بخش جدایی ناپذیر فلسطین است
به گزارش فرتاک نیوز،

نیکلای ملادینف روز دوشنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه و فلسطین برگزار شد، افزود: بار دیگر در روزهای اخیر شاهد شدت خشونت در غزه بوده ایم که خطر بروز جنگ های مسلحانه را با پیامدهای فاجعه بار برای دو میلیون فلسطینی فقیر که تحت کنترل حماس زندگی می کنند و سه جنگ را تحمل کرده اند، افزایش داده است.

وی ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داد که یک جنگ جدید در غزه، فاجعه تحمل ناپذیر دیگری را به همراه خواهد آورد و از همه طرف ها خواست تا حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند.

نماینده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه با بیان اینکه در دوره 11 تا 13 نوامبر یکی از شدیدترین تبادل آتش ها از زمان درگیری های غزه در سال 2014 را شاهد بودیم، اظهار کرد: این مساله ناشی از عملیات نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در نوار غزه بود که در آن یک فرمانده محلی از تیپ حماس القسام و 6 فلسطینی دیگر کشته شدند و در مقابل هم یکی از افسران ارتش اسرائیل کشته و یک نفر هم زخمی شدند.

ملادینف اضافه کرد: در دو روز بعد، از غزه، 450 راکت و خمپاره به اسرائیل شلیک شد و در مقابل هم ارتش اسرائیل 160 هدف شبه نظامی از جمله یک ایستگاه تلویزیونی وابسته به حماس و یک هتل را با حملات هوایی هدف گرفت که در نتیجه آن هفت فلسطینی کشته شدند.

اگرچه ملادینف سعی کرد کشته شدگان فلسطینی را به استناد اظهارات صهیونیست ها نیروهای شبه نظامی معرفی کند اما فرد کشته شده در سرزمین های اشغالی را یک شهروند فلسطینی و فرد زخمی شده را هم شهروند اسرائیل معرفی کرد که به نظر می رسد تلاش کرد حملات صهیونیست ها را توجیه کند.

وی با اشاره به نظارت سازمان ملل متحد بر تحویل سوخت نیروگاه غزه، از دولت قطر برای تامین مالی شایسته برای این هدف که افزایش تولید برق را برای ساکنان این منطقه دربر داشته است، تشکر کرد.

این مقام سازمان ملل تاثیر فوری این اقدام را این گونه برشمرد که تامین آب افزایش و خطر سرریز فاضلاب کاهش یافته است؛ بیمارستان ها کمتر به ژنراتورهای مضر وابسته هستند؛ چراغ های خیابانی دوباره روشن می شوند؛ کودکان می توانند تحصیل و بازی کنند و خانواده ها پول بیشتری در دست دارند تا نیازهای روزانه خود را برآورده کنند.

ملادینف در عین حال گفت: این پیشرفت ها موقت است. آن ها کمک های بسیار ضروری را فراهم می کنند اما می توانند بر حل مشکلات طولانی مدت و ساختاری که بر روی غزه که از سال ها محاصره و کنترل حماس متاثر است، تاثیر اندکی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای دیگر اقدامات بشردوستانه در غزه نیز باید به طور سریع انجام شود، از تلاش خود با همکاری دولت فلسطین برای یافتن راه حل پایدار در رفع مشکلات برق و بهداشت غزه، افزایش عرضه آب آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و درمان خبر داد.

نماینده دبیرکل در امور صلح خاورمیانه با بیان اینکه «در کنار این تلاش ها، نجات اقتصاد از طریق پول برای کار و دیگر اقدامات اضطراری باید انجام شود»، تصریح کرد: جامعه بین المللی به تنهایی نمی تواند بار مسئولیت رسیدگی به مشکلات غزه را بر دوش بکشد و مسئولیت اصلی را باید طرف های این قضیه بر عهده بگیرند. زمان برای گفت وگوهای آشتی درون فلسطینی رو به پایان است.

ملادینف افزود: من از تمام طرف ها خواسته ام زمان را از دست ندهند و در 6 ماه پیش رو، تلاش خود را برای رسیدن به پیشرفت قابل توجه افزایش دهند. این به نفع مردم فلسطین و صلح است. موفقیت تلاش های بین المللی در غزه بستگی به تمایل طرف ها برای مقابله با موانع اجتناب ناپذیر، مقاومت در برابر پیامدهای سیاسی داخلی و متعهد شدن به روند آشتی داخلی در بلند مدت است. اگر یک طرف شکست بخورد، همه طرف ها شکست می خورند.

وی ادامه داد: حماس و دیگر گروه های شبه نظامی باید تمام تحریکات و حملات را متوقف کنند؛ اسرائیل باید به طور قابل توجهی حرکت مردم و دسترسی کالاها به غزه را به عنوان یک گام در جهت برداشتن کامل محاصره، مطابق با قطعنامه 1860 شورای امنیت سازمان ملل متحد بردارد؛ تشکیلات خودگردان فلسطین هم باید تعامل خود را در غزه تقویت کند که بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو فلسطین است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۱۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان