//
کدخبر: ۱۴۵۰۸۴ //

نیویورک تایمز: "دو پلیس بد" عامل صعود و شاید سقوط بن سلمان

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مسئله صعود ولیعهد عربستان در قدرت و چه بسا سقوط وی را مورد بررسی قرار داد و نوشت: دو تن از شخصیت‌های نزدیک به وی در پشت پرده این وقایع‌ هستند که فاقد تجربه و شایستگی‌های لازم‌اند.

نیویورک تایمز: "دو پلیس بد" عامل صعود و شاید سقوط بن سلمان
به گزارش فرتاک نیوز،

نیویورک تایمز نوشته است: " این دو شخص سعود القحطانی(۴۰ ساله) و ترکی آل الشیخ(۳۷ ساله ) از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هستند که اولی شاعری است که با کمپین‌های رسانه‌ای شرارت بار معروف شد و دومی گارد امنیتی سابق است که نهاد ورزشی عربستان را مدیریت می‌کند.

این دو تن نقش‌های محوری در بسیاری از نمایش‌های جسورانه داشتند که موجب به قدرت رسیدن  این شاهزاده جوان و برکناری ولیعهد سابق، بازداشت افرادی از خاندان حاکم و تجار در هتل ریتز کارلتون در ریاض، ربودن سعد الحریری، نخست وزیر لبنان و کشمکش‌های دیپلماتیک با قطر و کانادا داشتند. حتی افرادی از خاندان حاکم عربستان از دو دوست بن سلمان رعب و وحشت دارند.

جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی از سوی مزدوران عربستان توجهات را به نقش این دو در ارتکاب این تجاوز جلب کرد. نه القحطانی و نه آل الشیخ در میان ۱۸ شخصی که عربستان می‌گوید برای تحقیقات در مورد کشته شدن خاشقجی بازداشت کرده نیستند اما عربستان، القحطانی را مورد سرزنش قرار داد و لقب وی به عنوان مشاور پادشاهی را سلب کرد. زیرا وی به گفته یک مسئول عربستانی در انتشار سخنرانی تند و تیز در قبال منتقدان عربستان که موجب کشته شدن خاشقجی شد نقش داشت.

طبق گفته منابع نزدیک به آل الشیخ، وی در آن هنگام برای درمان در نیویورک به سر می‌برد و پس از آن زمان تاکنون از حضور در انظار عمومی اجتناب می‌ورزد.

خاشقجی در سخنانی که پس از کشته شدن وی منتشر شد، گفته بود : ولیعهد  بجز ترکی آل الشیخ و سعود القحطانی مشاوران سیاسی ندارد. آنها بسیار انتقامجو هستند. مردم از آنها می‌ترسند و اگر این دو را به چالش بکشانید، ممکن است  به زندان افکنده شوید."

این دو مرد که رسانه‌های اجتماعی و ورزشی را اداره می‌کنند، در میان جوانان عربستان سعودی محبوب هستند.و هر دوی آنها به دنبال راه اندازی ملیت گرایی قوی هستند که توسط شاهزاده با هزینه کردن در مسابقات علیه رقبا در استادیوم‌ها یا اینترنت تشویق می‌شوند با این وجود هیچ یک از آنها آگاهی یا صلاحیت‌هایی در امور خارجی ندارند اما به دلیل شدت تاثیر گذاریشان نمایندگان خارجی تلاش می‌کنند به آنها نزدیک شوند.

دنیس هوراک، سفیر سابق کانادا در عربستان این دو مرد  یعنی آل الشیخ و القحطانی را به "پلیس بد و بدتر" تشبیه می‌کند .مانند شاهزاده محمد، هیچیک از این دو قبل از اینکه پادشاه سلمان در سال ۲۰۱۵ تاج و تخت سلطنت را به دست آورد، شناخته شده نبودند.

القحطانی که دارای مدرک دانشگاهی در رشته حقوق و شاعر است، بیش از یک دهه در دربار سلطنتی بود و درک عمیقی از اسرار خانواده سلطنتی به دست آورد ، اعضای این خاندان می‌گویند که او بعدها برای کمک به شاهزاده محمد برای صعود و کنار زدن رقبا، از این اطلاعات استفاده کرد.

القحطانی رهبر کمپین‌های  تبلیغاتی بن سلمان شد. وی فهرست  سیاه دشمنان عربستان را تهیه کرد و سپس حملات گروهی  را از طریق رسانه‌های اجتماعی علیه آنها انجام داد و آنها را "مگس‌های الکترونیکی" نامید.

ترکی آل الشیخ، که بادیگارد بن سلمان بود روابط شخصی خوبی با وی ایجاد کرده بود و شاهزاده بودجه بی حدو مرزی را به وی می‌داد تا عربستان را  رقیب بین المللی در تنیس، بوکس، فوتبال و دیگر ورزش ها قرار دهد."

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۵۰۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان