//
کدخبر: ۱۴۳۵۳۸ //

آمریکا دیگر به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن سوخت‌رسانی نمی‌کند

ائتلاف سعودی امروز ( شنبه) اعلام کرد،‌ از آمریکا خواسته سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌هایش را در جریان عملیات کنونی در یمن متوقف کند. وزیر دفاع آمریکا نیز از تصمیم عربستان برای توقف درخواست از آمریکا برای سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در یمن حمایت کرد و این تصمیم را با مشورت دولت آمریکا دانست.

آمریکا دیگر به جنگنده‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن سوخت‌رسانی نمی‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

 ائتلاف سعودی بعد از رایزنی‌ها با مقامات واشنگتن از آمریکا خواسته سوخت‌رسانی به جنگنده‌هایش در جریان عملیات جاری در یمن را متوقف کند.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) صبح امروز اعلام کرد، در راستای آغاز تلاش‌های عربستان و کشورهای عضو ائتلاف سعودی در جهت عمل مداوم برای بالا بردن توانمندی‌های نظامی و تقویت خودکفایی عربستان و ائتلاف عربی اخیرا توانسته قابلیت خود در زمینه سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌ها و هواپیماهایش را ارتقا دهد و به طور مستقل عمل کند.

این ائتلاف افزود، در این راستا با هم‌پیمانان خود در آمریکا مشورت کرده و از طرف آمریکایی خواسته در عملیات جاری در یمن دیگر سوخت‌رسانی به جنگنده‌هایش را متوقف کند.

رهبر ائتلاف سعودی همچنین بدون اشاره به جنایت‌های هر روزه این ائتلاف در یمن ابراز امیدواری کرد، مذاکرات آتی به رهبری سازمان ملل به توافقی براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت منجر شود که در توقف حملات انصارالله علیه کشورهای منطقه نقش بسزایی دارد، همچنین خطرات حملات موشک‌های بالستیک و حملات پهپادی انصارالله یمن را می‌کاهد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در عین حمایت از این تصمیم عربستان خاطرنشان کرد، نقش آمریکا در یاری به ائتلاف سعودی و نیروهای مزدور وابسته به دولت مستعفی یمن برای کاهش آنچه تعداد تلفات "غیرنظامیان" و "گسترش دایره تلاش‌های انسانی" دانست، ادامه می‌یابد.

ماتیس در بیانیه‌ای همدستی با ائتلاف سعودی در ارتکاب جنایت‌هایش و حضور در منطقه را این گونه توجیه و ادعا کرد: ‌آمریکا و ائتلاف سعودی برای ایجاد ارتش "قانونی" یمن برای" دفاع از ملت این کشور" و تامین مرزهایش و مشارکت در مقابله با داعش و القاعده در یمن و منطقه همکاری خواهند کرد.

در این راستا روزنامه واشنگتن پست پیشتر نوشته بود، آمریکا عملیات سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی را در یمن متوقف خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، این تحرک حمایت بحث برانگیز آمریکا از عربستان در جنگ بیش از سه ساله یمن را خاتمه خواهد داد.

این گام در وسط انتقادها از عملکرد عربستان در جنگ یمن برداشته شده و قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستار توقف فروش سلاح آمریکا به ریاض و توقف سوخت رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی شدند.

این روزنامه به نقل از منابع مطلع آورده است، کولونل رابرت مانینگ سخنگوی پنتاگون با اشاره به بحث‌های مداوم آمریکا با شرکای‌ش اما این تصمیم را به صراحت اعلام نکرد.

به گفته تحلیل‌گران، این تصمیم از قدرت عربستان در انجام حملات هوایی به عمق خاک یمن می‌کاهد.

همچنین پیشتر دو مسؤول آمریکایی که نامشان را فاش نکرده بودند، تاکید کردند، عربستان و آمریکا مساله توقف سوخت رسانی را بررسی می‌کنند و این تصمیم را نهایتا عربستان می‌گیرد.

این تصمیم همزمان با خشم جهانی به دلیل قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گرفته شده چراکه نمایندگان کنگره تهدید کرده بودند، مساله توقف سوخت رسانی را طی روزهای آینده بررسی خواهند کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو سناتور نوشته بود، باید پیامی صریح به عربستان درباره لزوم توقف جنگ و ورود به مذاکرات داده شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۳۵۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان