//
کدخبر: ۱۴۰۳۳۴ //

هند، پیروز مناقشۀ اس۴۰۰

بر اساس ارزیابی چندین مقام دولتی، تحلیلگران دفاعی و سیاست خارجی ، آمریکا بالاخره به هند برای خرید سامانۀ روسیِ دفاع ضد موشکیِ 5.5 میلیارد دلاری 'اس400 تریمف' معافیتی در نظر خواهد گرفت.

 هند، پیروز مناقشۀ اس400
به گزارش فرتاک نیوز،

 'روزنامۀ تایمز آو ایندیا' به نقل از یک تحلیلگر مسائل سیاسی و دفاعی نوشت: ترامپ که از مسئله خرید اس400 کلافه شده است در اظهارنظری محتاطانه اعلام کرد ' هند بزودی از تصمیم او آگاه خواهد شد'.در این موضوع قطعا تصمیم گیرندۀ نهایی ترامپ خواهد بود چرا که با شخصیتی غیر قابل پیش بینی که در او سراغ داریم حتی گاهی حرف مشاوران خود را نیز گوش نمیدهد.

این روزنامۀ هندی نوشت: هم مایک پمپئو وزیر امور خارجه و هم جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا که در ششم سپتامبر (15 شهریور 1397) برای گفتگوهای 2+2 در دهلی بسر میبردند از معافیت هند در برابر قانون مبارزه با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم ها موسوم به کاتسا قویاً دفاع کردند. کاتسا بیشتر با هدف، هدف قرار دادن سلاح های روسی و نفت ایران طراحی شده است.اما فعلا هنوز تصمیمی گرفته نشده است و مشخص نیست ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت. نکتۀ بعدی دیگر این است که هند باید در یک استراتژی، روند کاهش وابستگی خود به سلاح های روسی را مَدنظر قرار دهد و اگر دست به امضای قرارداد بزرگ دیگری همچون خرید زیردریاییِ هسته ایِ 2 میلیارد دلاری بزند ان وقت دیگر خبری از معافیت از تحریم ها نخواهد بود.

در ادامۀ این گزارش آمده است: آلیس جی وِلز مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا وظیفۀ اجرای قانون کاتسا را دارد.هیچ معافیتی خاصی در این قانون در نظر گرفته نشده است و پروندۀ هر کشور بطور خاص بررسی میشود. 'جاشوا تی وایت' استاد دانشگاه جان هاپکینز و مشاور ارشد باراک اوباما در امور جنوب آسیا گفت: آمریکا به روسیه به چشم بازیگری شرور می نگرد و سعی در اعمال محدودیت و فشار بر صنایع نظامی آن کشور را دارد. وقتی که هند خریدی چند میلیارد دلاری از صنایع دفاعیِ روسی میکند برای آمریکا مسئله ای بزرگ محسوب میشود.وایت مثل اغلب تحلیلگران معتقد است تحریم متحدان آمریکا فکر خوبی نیست و قانون کاتسا نقصان و ابهامات بسیاری دارد.

'تایمز آو ایندیا' در پایان مقالۀ تحلیلیِ خود آورده است، قطعا هند آمریکا را توجیه کرده هست که خرید این سامانه موشکیِ پیشرفته نیازی مبرم برای امنیت ملی هند محسوب میشود. همچنین دولت مودی تیمی فنی از نظامیان ارشد را به آمریکا فرستاد تا به دولت ترامپ اطمینان دهند که سیستم های محرمانه عملیاتی سلاح های آمریکایی هرگز توسط هند به دست کشورهای دیگر نخواهد افتاد. در دولت هند هم نسبت به قانون مبهم کاتسا سردرگمی هایی وجود دارد و یکبار وزیر دفاع هند در اظهار نظری اعلام کرد کاتسا قانونی آمریکاییست و نه جهانی و ما خود را ملزم به رعایت آن نمیدانیم. از طرفی دیگر آمریکا در دو دهۀ گذشته معاملات نظامیِ سودمندی جمعا به مبلغ 17 میلیارد دلار با هند داشته است و در دوره هایی حتی از روسیه هم پیشی گرفته است. همچنین آمریکا بدنبال راه اندازیِ خط تولید جنگنده های اف18 و اف 16 است که برای نیروی دریاییِ هند عنصری حیاتی محسوب میشود.

سامانه اس - 400 موشک های رهگیری متفاوتی می تواند شلیک کند. این سیستم چهار نوع مختلف موشک را پشتیبانی می کند: موشک های با برد بسیار بلند که می توانند تا فاصله 400 کیلومتری را پوشش دهند، موشک هایی که تا 250 کیلومتر را پوشش می دهند، موشک های برد متوسط با برد 120 کیلومتر و در نهایت موشک های برد کوتاه که می توانند موشکها و هواپیما های دشمن را از فاصله 40 کیلومتری هدف قرار دهند.

سامانه اس - 400 که هند سرسختانه به دنبال خرید آن از روسیه بود، به یک چالش جدی در روابط دهلی نو با واشنگتن تبدیل شده است.

سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند 231 قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

اما هند امیدوار است که بتواند از این تحریم ها از آمریکا تخفیف دریافت کند. هند نمی تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با روسیه نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه هستند و مسکو در سال های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال تکنولوژی به هند بوده است.

در طول مذاکرات اخیر دهلی نو و واشنگتن موسوم به '2+2' جمیز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که با این تحریم ها قصد ندارند بر کشورهایی مانند هند تاثیر منفی بگذارند.

وی ادعا کرد آمریکا برای اعطای معافیت به همکار خود یعنی هند تلاش خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۰۳۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان