//
کدخبر: ۱۳۸۲۸۸ //

آمریکا در حال افزایش جایگاه تسلیحات هسته‌ای در دکترین نظامی‌اش است

یک مقام ارشد روسیه هشدار داد واشنگتن در حال افزایش نقش تسلیحات هسته‌ای در برنامه‌ریزی نظامی خود است و این بخشی از کمپین دولت ترامپ برای تضمین برتری نظامی آمریکا بر مابقی جهان است. او همچنین اتهام‌زنی آمریکا مبنی بر اینکه مسکو یک پیمان تسلیحاتی را نقض کرده است، رد کرد.

آمریکا در حال افزایش جایگاه تسلیحات هسته‌ای در دکترین نظامی‌اش است
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندری بلوسوف، معاون اداره عدم اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه در کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، مسکو به شدت نگران "بازنگری در وضعیت هسته‌ای" در دولت ترامپ است.

به گفته بلوسوف، بازنگری در این سیاستگذاری که اواخر فوریه اعلام شد، به منظور ایجاد تسلیحات هسته‌ای کم‌توان است که آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را کاهش می‌دهد. او گفت، این مساله همچنین نشان‌دهنده بازگشت به مفهوم "جنگ هسته‌ای محدود" است.

این مقام ارشد روسیه در جلسه کمیته مذکور درباره تسلیحات هسته‌ای گفت: در اصل، تفکر ارتش آمریکا در زمینه هسته‌ای به نیم قرن پیش باز می‌گردد؛ زمانی که تصور می‌شد یک جنگ هسته‌ای قابل قبول است و می‌توان در آن پیروز شد.

بلوسوف گفت: روسیه مکررا خواستار شرایط مناسب شده است که به ما اجازه دهد تدابیر عملی برای عاری‌سازی جهان از تسلیحات هسته‌ای را اتخاذ کنیم. مسکو اما باید واقعیت‌های استراتژیک موجود را در نظر بگیرد.

معاون اداره عدم اشاعه و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه گفت آمریکا علاوه بر تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خودش در حال ساخت یک دفاع موشکی بالستیک جهانی است. به گفته او، دولت ترامپ همچنین از کنار گذاشتن استقرار بالقوه تسلیحات در فضا اجتناب می‌کند، عدم تعادل عددی و کیفی در تسلیحات متعارف را افزایش می‌دهد و "مفهوم حمله جهانی بی‌درنگ" را توسعه می‌دهد که به وسیله آن می‌تواند تسلیحات متعارف هدفمند را برای حمله به هر نقطه جهان ظرف یک ساعت آماده کند.

بلوسوف تاکید کرد، دولت ترامپ طرح‌هایش را برای "تقویت پتانسیل هسته‌ای تمام عیار خودش" با اشاره به رشد ادعایی نقش تسلیحات هسته‌ای در دکترین نظامی روسیه توجیه می‌کند. این مقام وزارت خارجه روسیه افزود: با این وجود، نه دکترین نظامی و نه اظهارات رهبری سیاسی و نظامی فدراسیون روسیه حاوی چنین مضامینی نیست. در واقع ما نقش تسلیحات هسته‌ای را به حداقل رسانده‌ایم.

او اتهام‌زنی آمریکا مبنی بر اینکه روسیه به پیمان تسلیحات هسته‌ای ۱۹۸۷ پایبند نیست "بی‌پایه و اساس" توصیف کرد و گفت در واقع این آمریکاست که پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد موسوم به آی ان اف را نقض کرده است. با این حال بلوسوف گفت: ما آماده‌ همکاری با آمریکا برای حل تمام مشکلات مرتبط با آی ان اف هستیم و امیدواریم که با اقدام متقابلی روبرو شویم.   

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه اعلام کرد، واشنگتن قصد خروج از آی‌ ان اف را دارد که ایالات متحده در دهه ۸۰ میلادی با اتحاد جماهیر شوروی به امضا رساند. او گفت، روسیه این پیمان را نقض کرده است؛ پیمانی که آمریکا و روسیه را از دستیابی، تولید یا آزمایش موشک‌های بالستیک و کروز هسته‌ای زمین‌پرتاب با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع می‌کند. به گفته بلوسوف، ‌خروج آمریکا از آی ان اف "یک کوته‌فکری دیگر و گام خطرناکی از سوی آمریکا برای صلح بین‌المللی" است.  

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: خروج از این پیمان بار دیگر اثبات می‌کند که مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا اهداف سیاست خارجی خودشان را با وسواس دنبال می‌کنند تا از برتری نظامی آمریکا بر مابقی کشورهای جهان اطمینان حاصل کنند. اما واضح است که آنها اصلا نگران مسائلی نظیر ثبات استراتژیک، صلح بین‌المللی و امنیت جهانی نیستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۲۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان