//
کدخبر: ۱۳۹۲۴۴ //

مرکل بر توقف صادرات سلاح از آلمان به عربستان تاکید کرد

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز جمعه بار دیگر وعده داد صادرات سلاح از کشورش به عربستان را تا زمان توضیحات واضح ریاض در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی، متوقف می کند.

مرکل بر توقف صادرات سلاح از آلمان به عربستان تاکید کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

مرکل در جریان کنفرانس مشترک خبری با نخست وزیر جمهوری چک در پراگ گفت: لازم است پیشینه این رویداد هولناک مشخص شود.

صدراعظم آلمان افزود: چنانچه در مورد این مساله روشنگری انجام نشود، ما هیچ محموله تسلیحاتی را به عربستان صادر نخواهیم کرد.

مرکل پیش از این نیز دستور توقف فروش سلاح به عربستان را صادر کرده بود. پارلمان اروپا نیز روز گذشته (پنجشنبه) با صدور قطعنامه ای خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی اتحادیه اروپا شد.

انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از این با بیان این مطلب که هیچ چیز کشته شدن خاشقچی را توجیه نمی کند، اعلام کردند که این جنایت را به شدت محکوم می کنند.

خاشقچی مقیم آمریکا و منتقد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود که سه هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

عربستان در ابتدا از سرنوشت خاشقچی که ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود، اظهار بی اطلاعی کرد، اما سپس خبر داد که وی در جریان درگیری در داخل کنسولگری ریاض در استانبول کشته شده است.

روایات سعودی ها در مورد نحوه قتل خاشقچی ضد و نقیض بوده است. یک مقام سعودی به رویترز گفت که جسد خاشقچی داخل فرشی پیچیده شده و از ساختمان کنسولگری با خودرو به بیرون منتقل و به فردی محلی برای سر به نیست شدن تحویل داده شده است.

از سویی دو مقام سعودی گفتند که خاشقچی خفه شده است. در همین حال، فردی لباس های خاشقچی را بر تن کرده و از کنسولگری خارج شده تا چنین وانمود شود که خاشقچی این ساختمان را ترک کرده است.

در این میان، جمهوریخواهان و دمکرات های آمریکایی تمرکز خود در مورد قتل خاشقچی را متوجه ولیعهد عربستان کرده اند، فردی که رئیس جمهوری آمریکا و داماد وی روابط نزدیکی با او دارند.

واکنش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به قتل خاشقچی نیز متفاوت بوده است. وی زمانی سعی کرد نقش ریاض در این قتل را کم اهمیت جلوه دهد، اما در زمانی دیگر به عربستان در مورد تحریم اقتصادی هشدار داد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۲۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان