//
کدخبر: ۱۳۱۲۹۲ //

اروپا و آمریکا هیچگاه مانند امروز از یکدیگر دور نبودند

روزنامه ایتالیایی 'لاستمپا' با اشاره به اظهارات متفاوت و تامل برانگیز روسای جمهور آمریکا و فرانسه در سازمان ملل و ایجاد شکاف در غرب نوشت: اروپا و امریکا هیچگاه مانند امروز از یکدیگر دورنبوده اند.

اروپا و آمریکا هیچگاه مانند امروز از یکدیگر دور نبودند
به گزارش فرتاک نیوز،

'لاستمپا' روز جمعه با عنوان 'دو چهره غرب' افزود: سازمان ملل همواره صحنه برخورد بوده است و اظهارات مکرون و ترامپ در اجلاس امسال مجمع عمومی به دو دلیل بسیار تامل برانگیز می باشد: یکی اینکه شکافی عمیق در جهان غرب بوجود آمده و دیگر اینکه چالشی بزرگ بر سر آینده جهان در جریان است.

دو رئیس جمهوری فرانسه و امریکا بر سر این موضوع توافق دارند که نظام موجود دستخوش بحران است و باید اصلاح شود ولی بر سر چگونگی درمان آن، در دو قطب مخالف یکدیگر ایستاده اند. از نظر ترامپ زمان آن فرارسیده که وطن گرایی و حاکمیت گرایی با چند جانبه گرایی و جهانگرایی جایگزین شود. انقلابی که سیاست خارجی امریکا دستخوش آن شده نیز از همین دیدگاه سرچشمه می گیرد.

ترامپ در سخنان آتشین خود به دشمنان، رقیبان، جهان بینی سوسیالیسم، نهادهای بین المللی مانند شورای حقوق بشر و دیوان کیفری بین المللی تاخت. البته با توجه به احیای وجهه مرد موشکی کره شمالی، امسال دشمن اصلی ترامپ، ایران بود.

رئیس جمهوری امریکا بر خلاف تهدیدات سال گذشته خطاب به کره شمالی، ایران را به نابودی تهدید نکرد. اما هشدار داد که واشنگتن تمام تلاش خود را برای منفعل کردن اقتصاد ایران از طریق مسدود کردن شاهرگ حیاتی نفت به کار خواهد گرفت و به کشورهای جهان در مورد پیامدهای کار با ایران اخطار کرد.

ترامپ موجی از انتقادات را نصیب حریفان امریکا یعنی آلمان، چین، ونزوئلا و اوپک کرد و زبان به تحسین دوستان اندک خود یعنی عربستان، اسرائیل، لهستان و کره شمالی گشود.

در جبهه مقابل او، رئیس جمهور فرانسه آشکارأ با ابراز مخالفت با اعمال قانون استیلای زورمندی بر جهان به مصاف ترامپ رفت و از تلفیق همکاری های بین المللی و منطقه ای و چندجانبه گرایی سازمان ملل به عنوان تنها راه حل خروج از بحران های جهانی نام برد.

سخنان مکرون و ترامپ بیانگر مواضع دو بلوک موجود درجهان غرب است که یکی بر چندجانبه گرایی و دیگری بر حاکمیت گرایی تکیه کرده است. این دو بلوک از یک سو یادآوری می کند که اروپا و امریکا هیچگاه مانند امروز از یکدیگر دور نبوده اند و از سوی دیگر از شکافت موجود در بطن اروپا و اختلافات موجود بین کشورهای این قاره حکایت دارد.

تشتت در غرب به نفع حریفانش تمام خواهد شد و روسیه و چین در برابر این صحنه آشفته، لبخند می زنند.

شبس**اروپام**461**1917

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۲۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان