//
کدخبر: ۱۲۷۸۷۰ //
حقوقدان کانادایی:

تهدید آمریکا علیه دادگاه لاهه حمله به قوانین بین المللی است

یک حقوقدان کانادایی هجوم کاخ سفید به دادگاه کیفری بین المللی را در راستای تخریب قوانین و نهادهای بین المللی دانست و گفت چنین سیاست هایی حمله به قانون بین المللی است و به اعتبار آمریکا بیش از پیش آسیب می رساند.

تهدید آمریکا علیه دادگاه لاهه حمله به قوانین بین المللی است
به گزارش فرتاک نیوز،

«ادوارد کوریگن» درباره حمله مشاور امنیت ملی کاخ سفید به دادگاه کیفری بین المللی و تهدید آن به اعمال تحریم افزود: سخنان جان بولتون بسیار حماقت آمیز است. ایالات متحده به طور قانونی نمی تواند از فعالیت دادگاه بین المللی جنایات جنگی جلوگیری و اراده خود را بر این نهاد بین المللی تحمیل کند.

وی ادامه داد: سخنان این مقام آمریکایی کاملا بی معناست. این دادگاه هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته که مورد تحریم یا مقام های آن تحت تعقیب دولت آمریکا قرار گیرند.

این وکیل کانادایی اضافه کرد: دولت ایالات متحده می تواند بگوید که ما صلاحیت دادگاه بین المللی جنایات جنگی را به رسمیت نمی شناسیم، ولی سخنان فراتر از آن، بی معناست. بولتون همچون ترامپ به دنبال ارعاب و تهدید است.

کوریگن تصریح کرد: به باور من نتیجه اینگونه سخنان، آسیب بیش از پیش به اعتبار ایالات متحده است. همانگونه که دیدید، واکنش دادگاه بین المللی جنایات جنگی و قضات آن این بوده است که ما به کار خود ادامه خواهیم داد. مقام های آمریکایی می دانند که اگر این محاکمه به جریان افتاد، آبروریزی بزرگی می تواند در پیش باشد.

خبرنگار پرسید آیا پیام سخنان تهدید آمیز بولتون علیه دادگاه بین المللی جنایات جنگی این نیست که آمریکا هرکاری دوست داشته باشد می تواند انجام دهد؟

این حقوقدان کانادایی پاسخ داد: عملا این کاری است که ایالات متحده از سال 1945 و پایان جنگ دوم جهانی به این سو انجام داده است. در دوره اوباما سطح همکاری این کشور با دادگاه بین المللی جنایات جنگی افزایش یافت. البته آمریکایی ها خوشحال بوده اند که برخی از کسانی که دوست نداشتند، همچون رهبران یوگسلاوی سابق در این دادگاه محاکمه و محکوم شدند اما این دادگاه هیچگاه علیه یک کشور غربی وارد عمل نشده است. حتی شامل اسرائیل هم نبوده است.

کوریگن با تاکید بر اینکه سیاست خصمانه آمریکا علیه دادگاه بین المللی جنایات جنگی مرتبط به احتمال محاکمه مقام های اسرائیلی در این دادگاه است، افزود: اکنون فلسطینی ها که به عضویت کامل سازمان ملل در آمده اند، به دنبال کشاندن اسرائیل به دادگاه بین المللی جنایات جنگی هستند.

وی ادامه داد: جنایت هایی که خود آمریکا در عراق یا افغانستان مرتکب شده اند، از جمله شکنجه افراد در زندان های تحت کنترل آمریکا، نقض قانون بین المللی بوده است. آمریکا در سوریه از گروه های افراطی همچون القاعده و داعش پشتیبانی کرده است. این موارد می تواند در دادگاه بین المللی جنایات جنگی مساله ساز شود.

این وکیل کانادایی افزود: اینکه این دادگاه به بررسی موضوع جنایت های جنگی آمریکا در افغانستان ادامه بدهد، مقام های آمریکایی را نگران کرده است.

**تلاش آمریکا برای انحراف در شورای امنیت

کوریگن همچنین درباره تلاش دولت ترامپ برای در شورای امنیت را سوال برانگیز دانست و گفت: قعطنامه 2231 از سوی همه اعضای شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته است و برای همین اجرای آن الزام آور است اما ایالات متحده این قطعنامه را آشکارا زیر پا گذاشته است.

وی افزود: اکنون که دولت ترامپ به دنبال طرح موضوع ایران در جلسه ماه سپتامبر شورای امنیت است، در واقع می خواهد اذهان را از نقض قطعنامه شورای امنیت و موضوعات دیگر منحرف کند.

این حقوقدان کانادایی تصریح کرد: با توجه به مواضع روسیه و چین، خروجی این نشست برای دولت ترامپ با تردید های بسیاری همراه است. شاید کارکرد این جلسه، چیزی جز انحراف افکاری عمومی نباشد.

کوریگن با اشاره به اینکه آمریکا برای فشار وارد کردن به سازمان ملل متحد از ابراز مالی بهره برداری می کند، افزود: این کاری است که اخیرا با «آنروا» (آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی) انجام داده و کمک های مالی به آن را قطع کرده است. به نظر می رسد، کشورهای دیگر با افزایش کمک های خود، این مساله را می توانند جبران کنند و عملا تاثیر این سیاست ها، بد نامی برای ایالات متحده خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۸۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان