//
کدخبر: ۱۲۷۷۶۳ //

مقدونیه با برگزاری همه پرسی به دنبال عضویت در ناتو است

مقدونیه فرایند عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را پس از برگزاری همه پرسی در ماه جاری که در آن مردم نظرات خود در مورد نام جدید کشورشان اعلام خواهند کرد، آغاز می کند.

مقدونیه با برگزاری همه پرسی به دنبال عضویت در ناتو است
به گزارش فرتاک نیوز،

روند عضویت مقدونیه در ناتو و اتحادیه اروپا به خاطر اختلاف بر سر نام این کشور با یونان راکد ماند و پس از حل و فصل این مساله بین دو کشور از طریق امضای توافق نامه درباره نام جدید مقدونیه، اکنون راه برای ورود این کشور به ناتو هموار شده است.

مقدونیه که با معضلات اقتصادی و بیکاری مواجه است روند بهبودی رفاه مردم را در سطوح مختلف در عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا می بیند و حکومت این کشور امید دارد که مردم در همه پرسی پیش رو به نام جدید کشور (جمهوری مقدونیه شمالی) رای موافق بدهند.

خاطر نشان می شود که مقدونیه شرایط عضویت در ناتو را از سال 2008 میلادی داشته، اما بخاطر مساله با یونان نتوانست موافقت آتن را به عنوان عضو ناتو برای ورود به این سازمان نظامی بدست آورد.

برگزاری همه پرسی در مقدونیه درباره نام جدید این کشور در 30 سپتامبر سال جاری میلادی ( 8 مهر ماه) برگزار خواهد شد. بنا بر گزارش رسانه ها در اسکوپیه این همه پرسی حدود 3.5 میلیون یورو برای دولت هزینه خواهد داشت.

متنی که مردم مقدونیه در روز برگزاری همه پرسی باید به آن رای بدهند به اینصورت است؛« آیا موافق عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو با پذیرش موافقت نامه بین جمهوری مقدونیه و یونان هستید؟»

قابل ذکر است که در هنگام رای گیری در پارلمان مقدونیه برای اعلام زمان بر گزاری همه پرسی از 120 نفر اعضای مجلس این کشور، فقط 68 نفر رای موافق دادند.

نمایندگان احزاب ائتلاف ملی گرای و مرو - دپمنه که بزرگترین حزب ائتلافی مخالف حکومت کنونی در این کشور به شمار می رود در هنگام رای گیری برای تعیین تاریخ برگزاری همه پرسی در مجلس حضور نداشتند.

مقدونیه برای اینکه بتواند وارد ناتو شود ابتدا باید نظر موافق مردم در همه پرسی که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می شود، بدست بیارد و سپس تغییراتی در قانون اساسی این کشور در خصوص نام جدید انجام شود.

در چنین صورتی عضویت مقدونیه در ناتو را به عنوان سی امین عضو این سازمان نظامی پس از ماه ژوئن سال آینده میلادی می توان انتظار داشت.

از طرف دیگر باید اشاره کرد که اختلاف بین احزاب سیاسی در مقدونیه پس از دعوت اسکوپیه برای عضویت در ناتو عمیق تر شده است و بسیاری از مردم با ورود کشورشان به این سازمان نظامی موافق نیستند.

سران ناتو در نشست روز چهارشنبه 11 ژوئیه 2018(20 تیرماه 1397) در بروکسل به صورت رسمی از جمهوری مقدونیه دعوت کردند تا برای عضویت در این سازمان اقدام کند.

این دعوت که حاکی از گسترش ناتو به منطقه بالکان و محرک تنش ها میان روسیه و غرب بر سر گسترش ناتو است، پس از توافق میان یونان و جمهوری مقدونیه بر سر نام این جمهوری یوگسلاوی پیشین انجام شد.

کشورهای آلبانی، کرواسی، مونته نگرو، بلغارستان و رومانی در منطقه بالکان در حال حاضر عضو ناتو هستند.

در صورت پیوستن مقدونیه در منطقه بالکان غربی تنها صربستان و بوسنی و هرزگوین هستند که خارج از ناتو در این منطه خواهند بود.

جمهوری مقدونیه با جمعیت حدود 2 میلیون و 46 هزار نفر و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.

از آنجا که تقریبا یک چهارم جمعیت مقدونیه بیکار هستند، اسکوپیه تلاش دارد با عضویت در اتحادیه اروپا، تا حدودی بر مشکلات خود سرپوش بگذارد.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در 1991 تا امضای توافق نامه با یونان، این کشور به علت شباهت با یکی از استان‌های یونان همواره محل اختلاف با آتن بوده و مانع الحاق مقدونیه به سازمان‌های جمعی همچون ناتو شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۷۷۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان