//
کدخبر: ۱۲۴۴۲۴ //
تشکیل ائتلاف المالکی - العامری؛

استقبال گسترده از تشکیل ائتلاف بزرگ ملی در عراق

تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی از مجموعه ای از جریان ها و رهبران سیاسی عراقی که اولویت خود را مقاومت در برابر دخالت آمریکا در امور داخلی عراق قرار داده، بازتاب وسیع رسانه ای در عراق به دنبال داشته است.

استقبال گسترده از تشکیل ائتلاف بزرگ ملی در عراق
به گزارش فرتاک نیوز،

با فروافتادن همه نقاب های حجب و حیای سیاسی آمریکا در خصوص تشکیل دولت آینده عراق، مجموعه ای از جریان ها و رهبران سیاسی عراق از دیشب (یکشنبه) برخلاف میل و فشار آمریکا، از تشکیل فراکسیونی خبر دادند که می خواهد استقلال و حاکمیت ملی عراق را در برابر واشنگتن حفظ کند.

فراکسیون 'البناء' (سازندگی) با محور الفتح (نزدیک به الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی در عراق) و دولت قانون (نوری المالکی) و جمعی از گروه های دیگر عرب سنی و کرد نیمه شب گذشته (یکشنبه) در بغداد با امضای 145 نماینده اعلام موجودیت کرد.

با توجه به اینکه این فراکسیون تنها ساعات اندکی بعد از فراکسیون قبلی با محور سائرون (مقتدا صدر)، النصر (حیدر العبادی) و حکمت (عمار حکیم) در بغداد اعلام موجودیت کرد اما اهتمام رسانه ای گسترده ای را در بغداد به دنبال داشت.

به اعتقاد کارشناسان این اهتمام از آنجا ناشی می شود که فراکسیون محور سائرون – النصر به طور ویژه آمریکا، در شکل گیری و انسجام آن نقش داشته و دیگر گروه های سیاسی پیروز انتخابات عراق را در طول بیش از یکماه گذشته تحت فشار گذاشته تا به این فراکسیون بپیوندند.

همه گزارش ها حاکیست که 'برت مک گورک' فرستاده ویژه رییس جمهور امریکا در ائتلاف نظامی تحت امر واشنگتن موسوم به مبارزه با تروریسم و 'دوگلاس سیلیمان' سفیر امریکا در بغداد در طول حدود دو ماه گذشته برای شکل گیری این فراکسیون با هدف نخست وزیری مجدد برای حیدر العبادی تلاش کرده اند.

برخی از فعالان رسانه ای عراق بر این فراکسیون نام 'فراکسیون سفارت آمریکا' نهاده اند و به دلیل دخالت آشکار و فشار مستقیم آمریکا در تشکیل و حمایت سیاسی و تبلیغاتی از این فراکسیون، برخی از جریان ها و رهبران سیاسی در ضدیت با دخالت آمریکا، فراکسیون 'مقاومت در برابر آمریکا' را با محور الفتح – دولت قانون ایجاد کردند.

رسانه های محور مقاومت از جمله 'الاتجاه'، 'المسار'، 'النجبا'، 'العهد'، 'الغدیر' و 'افاق' به طور گسترده به اعلام موجودیت این فراکسیون به دلیل مقابله با دخالت آمریکا در امور داخلی عراق، پوشش خبری گسترده ای داده اند.

رسانه های وابسته به احزاب سیاسی در عراق نیز به رغم این که برخی از آنها وابسته به احزاب عضو فراکسیون مورد حمایت آمریکا هستند اما شکل گیری این فراکسیون بزرگ با بیش از 145 نماینده برایشان جالب توجه بود و آن را بازتاب دادند.

رسانه های مستقل نیز همانند السومریه و الرشید و حتی رسانه های منتسب به همگرایی به حزب منحله بعث و نزدیک به محور سعودی همانند الشرقیه و التغییر نتوانستند به سادگی از کنار این تحول بزرگ بگذرند.

رسانه های عراقی فراکسیون جدید محور الفتح – دولت قانون را ضد استکبار آمریکا و عربستان سعودی دانستند و همین امر برای بسیاری از احزاب عضو فراکسیون مورد حمایت آمریکا ایجاد نوعی مضیقه سیاسی کرده به خصوص برخی از جریان ها در طول سنوات گذشته شعار ضد آمریکایی را سر داده بودند.

فضای دو قطبی سیاسی در عراق که از دیشب بین دو فراکسیون که افکار عمومی و رسانه های عراقی یکی را مورد حمایت آمریکا و دیگری را ضد آمریکا دانسته اند، ایجاد شده، امروز به اولین جلسه پارلمان عراق نیز کشیده شده است.

رسانه های آمریکا و منطقه ای همسو با آمریکا، از بامداد امروز همچنان مدعی اند که فراکسیون بزرگ، از سوی محور صدر - حکیم تشکیل شده است و در مقابل رسانه های مقاومت می گویند که حضور نمایندگان فراکسیون ضد آمریکا در جلسه امروز بیشتر است.

با این حال و به باور ناظران مسائل عراق، آنچه تاکنون رخ داده است نشانگر مقاومت و ایستادگی جریان ها و احزاب سیاسی عراق در برابر فشارها و تهدیدات آمریکا و مداخلات آشکار آن در روند سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید آن است.

براساس اعلام رییس سنی (کهنسال ترین نماینده پارلمان) از 329 نماینده تاکنون 297 نماینده در جلسه اول حضور یافته و اکنون همه رسانه ها در انتظار اعلام فراکسیون بزرگ هستند تا متولی تشکیل دولت جدید شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان پیروزی احتمالی فراکسیون مورد حمایت آمریکا در فضای فشار و تهدید واشنگتن، به دلیل وجود یک جریان قوی ضد آمریکایی در عراق، فضای این کشور را در مرحله آتی به خاطر چالش بین این دو قطب سیاسی بر سر حفظ استقلال و تمامیت و حاکمیت ملی عراق، دچار تنش خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۴۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان