//
کدخبر: ۱۲۳۰۶۲ //

بازگشت هیات آمریکایی با دستان خالی از دمشق

در حالی که این روزها خبر حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه برای نجات تروریست های متحد واشنگتن به گوش می رسد، رسانه های بین المللی اعلام کردند که یک هیات آمریکایی چندی پیش برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرده است.

 بازگشت هیات آمریکایی با دستان خالی از دمشق
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری 'رویترز' شب گذشته (سه‌شنبه شب / ششم شهریور) گزارش منتشر شده در روزنامه لبنانی الاخبار درباره سفر یک هیأت امنیتی آمریکایی به دمشق را تایید کرد و به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که واشنگتن کانال‌هایی برای تماس با دمشق دارد.

روزنامه لبنانی 'الاخبار' دیروز این خبر را اعلام و رویترز نیز با پیگیری این خبر از منابع آمریکایی آن را تایید کرد.

الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشته بود، یک هیأت آمریکایی به ریاست یک افسر بلندپایه آمریکایی در یکی از شب‌های هفته پایانی ژوئن گذشته (اوایل تیرماه 97) با یک هواپیمای اماراتی به دمشق سفر کرده است.

به نوشته این روزنامه لبنانی این افسر آمریکایی و هیات همراه با 'علی مملوک' رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار و هیأت آمریکایی به دمشق پیشنهاد داده در صورت خروج مستشاران نظامی ایران از سوریه، نیروهای آمریکایی هم سوریه را ترک کنند.

مملوک نیز در پاسخ به این پیشنهاد، آمریکا را 'نیروی اشغالگر' توصیف و بر روابط مستحکم میان دمشق - تهران تأکید کرده است؛ رئیس دفتر امنیت ملی سوریه همچنین پیشنهاد مشارکت آمریکا در طرح‌های اقتصادی شرق سوریه را هم رد و عنوان کرده که اولویت سوریه همکاری با کشورهای 'دوست و هم‌پیمان' است.

با گذشت ساعاتی از انتشار این گزارش، خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک مقام ائتلاف حامی 'بشار اسد'، انجام این دیدار را تایید کرده و نوشته است که هیأت آمریکایی شامل مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی بوده است.

بنابر اطلاعاتی که الاخبار به دست آورده، طرف آمریکایی برای طرف سوری پیشنهاد و مطالبات زیر را مطرح کرده است:

- آمریکا آماده است سربازان خود را به صورت کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج کند که ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند.

در مقابل، دمشق نیز باید این مطالبات آمریکا را برآورده کند: نخست: خروج کامل ایران از منطقه جنوب سوریه؛ دوم، ضمانت مکتوب برای دریافت سهم شرکت های آمریکایی از بخش نفتی مناطق شرق سوریه؛ سوم، ارائه اطلاعات کامل از گروه های تروریستی و اعضای آن توسط طرف سوری به آمریکایی‌ها که شامل تعداد عناصر کشته شده خارجی این گرو هها و تعداد کسانی باشد که در قید حیات هستند.

علی مملوک نیز در پاسخ طرف آمریکایی گفته است: 'اولا، شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید؛ به زور و بدون اجازه وارد خاک ما شده ‌اید و می‌ توانید به همان صورت خارج شوید؛ تا زمانی که این مسئله صورت گیرد، ما با شما به عنوان یک نیروی اشغالگر برخورد می‌کنیم؛ ثانیا: سوریه کشور بی‌ریشه‌ای نیست، بلکه بخشی از یک محور گسترده است؛ موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تکرار کرده و مضمون آن، این است که روابط ما با تهران، حزب‌الله و نیروهای همپیمانی که در کنار ارتش سوریه با تروریست ها جنگیده‌اند، روابط محکمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد؛ ثالثا: اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشورهای دوست و همپیمانی است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و نمی‌توانیم به شرکت های وابسته به کشورهایی تسهیلات بدهیم که با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند'.

مملوک درباره اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی نیز تاکید کرد که سوریه اطلاعات بسیار زیادی از گروه های تروریستی دارد و 'ما به صورت کامل خطر این افراد برای خودمان و شما را درک می‌کنیم و از نیاز شما به این اطلاعات آگاهی داریم... پیشتر اطلاعاتی به اردنی ها و سایر کشورها از جمله امارات دادیم... ولی امروز موضع ما در قبال این مسئله، بستگی به تغییر موضع سیاسی شما در قبال سوریه و نظام و ارتش آن دارد، لذا سوریه پیش از اینکه در روابط سیاسی بین دو کشور ثباتی صورت نگیرد، هیچ همکاری یا هماهنگی امنیتی در این زمینه با شما (آمریکایی‌ها) انجام نخواهد داد'.

اگر نگاهی به تاریخ سفر این هیات آمریکایی به دمشق بیندازیم، مشاهده می کنیم که این سفر حدود دو ماه پیش انجام شده، ولی به یکباره ششم شهریور خبر آن علنی شده که در همین جا باید گفت که آمادگی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان دمشق برای حمله به استان ادلب در شمال غرب سوریه به عنوان آخرین پایگاه تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی، موجب نگرانی شدید مقامات واشنگتن شده و یانکی ها به دنبال نجات تروریست ها و به دنبال راه فرار برای آنها می گردند.

همچنین در روزهای اخیر آمریکا و همپیمانانش به دنبال سناریو سازی حمله شیمیایی به ادلب توسط ارتش سوریه و در ادامه حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه به همان بهانه قبلی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی می باشند.

با توجه به این که تروریست ها نفس های آخر خود را در سوریه می کشند، اما سران غربی - عربی - صهیونیستی آنها نمی خواهند به راحتی دست از حمایت آنها بردارند و قرار است دوباره سناریوی استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش سوریه توسط غربی ها برای نجات تروریست ها تکرار شود.

سران واشنگتن از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می روند و آمریکا در حمایت از گروه های تروریستی به طور غیرقانونی 2 هزار و پانصد نظامی خود را در خاک سوریه مستقر کرده است.

سیاست فعلی آمریکا در سوریه نامشخص است چرا که تروریست های مورد حمایت واشنگتن در سوریه طی دو سال اخیر شکست های زیادی خورده اند و یانکی ها نگران بازگشت امنیت در این کشور می باشند.

با وجود مشخص شدن طرف پیروز بحران سوریه و ناکامی غرب در تغییر حکومت دمشق، واشنگتن اکنون به دنبال خروج به زعم خود آبرومندانه (نداشته) نیروهایش از سوریه است؛ 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته دستور توقف برنامه آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای تسلیح و آموزش تروریست ها در سوریه را صادر کرد و چند ماه پیش نیز گفت که امیدوار است نیروهای آمریکایی زودتر (از سوریه) 'به خانه بازگردند'.

** بهانه آمریکا از حضور در سوریه

اسراییل (رژیم صهیونیستی) رمز حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه می باشد؛ این موضوع بدان معناست که سران کاخ سفید برای توجیه حضور خود در منطقه غنی خاورمیانه دلیلی واضح تر از حمایت رژیم صهیونیستی ندارند و در این راه از هر نوع ابزار به ویژه ابزار نامشروع مانند اشغال و ورود تجاوزکارانه استفاده می کنند، البته چپاول کشورهای عرب منطقه نیز از دیگر اهداف آمریکا در منطقه می باشد.

با آغاز بحران سوریه که گروه های تروریستی - تکفیری همچون النصره (تحریر الشام فعلی)، داعش و ارتش آزاد و سلفی ها پرچمدار مبارزه با حکومت سوریه شدند، ایالات متحده از انجام هیچگونه کمکی به آنها برای براندازی حکومت سوریه فروگذاری نکرد.

هرچند بحران سوریه با طرح و برنامه انگلیس یا همان روباه پیر آغاز شد، اما هدایت و سرکردگی بحران سوریه مستقیما در دست آمریکاست و این کشور از ابزار شورای امنیت و تصویب قطعنامه های ضدسوری گرفته تا اقدامات اطلاعاتی، ارسال سلاح و مهمات (تهیه شده با پول های عربستان و قطر) تروریست ها را در سوریه حمایت می کند.

با توجه به وجود چند پایگاه آمریکا در ترکیه و حضور مستشاران آمریکایی و اسراییلی در این کشور و در اختیار گذاردن چند پایگاه نظامی به مخالفان حکومت سوریه در مرز با ترکیه، مستشاران آمریکایی و اسراییلی با همکاری نظامیان ترکیه آموزش تروریست های ضد حکومت سوریه و همچنین طراحی برخی عملیات در سوریه را بر عهده دارند.

در کل باید گفت که نگاه آمریکا به سوریه نگاه با چشم اسراییلی است.

یکی از فعالیت های مهم آمریکا در سوریه، فعالیت اطلاعاتی است که از طریق تعدادی جاسوس سیا و برخی مزدوران محلی انجام می شود که کمک بسیار زیادی به جنگ افروزان در بیش از هفت سال گذشته کرده است.

اگر بخواهیم به نقش آمریکا در بحران سوریه نگاه کنیم باید به یک سال و نیم قبل از آن (نیمه سال 1387 به بعد) بپردازیم، یعنی زمانی که دو گروه دیپلماتیک آمریکایی به دمشق سفر کردند و طی این دیدارها، پیشنهاداتی به بشار اسد رییس جمهور سوریه ارایه داند که از آن جمله:

- بازپس دادن بلندی جولان اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی به سوریه

- تعیین سوریه به عنوان رهبر جهان عرب

و ارایه کمک به سوریه در بسیاری از زمینه ها بود.

اما آمریکایی ها برای اجرای پیشنهادات خود 2 درخواست از حکومت سوریه داشتند:

1- بشار اسد دست ایران را در منطقه (سوریه، لبنان و فلسطین) کوتاه کند.

2- حکومت سوریه حمایت خود را از حزب الله قطع کند.

* واکنش حکومت سوریه به پیشنهادات و درخواست های دو هیات آمریکایی

بشار اسد رییس جمهور سوریه به صراحت درخواست ها و پیشنهادهای هیات آمریکایی را که به نمایندگی از سران واشنگتن به دمشق سفر کرده بودند، رد کرد، زیرا مطمئن بود که طناب آمریکایی ها بسیار پوسیده تر از آن است که بتوان به آن اتکا کرد.

* اهداف غرب به ویژه آمریکا از به راه انداختن بحران سوریه

1- تضعیف و در حد امکان نابودی جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی

2- مشغول کردن مسلمانان به خود و دور کردن فکر مسلمانان از موضوع رژیم صهیونیستی

3- تضعیف ارتش قوی سوریه در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی

4- از بین بردن اسلام گراهای تندرو (مقیم کشورهای غربی) و یا همان القاعده با منابع و دست خود مسلمانان چرا که غرب ثابت کرده که توان نبرد با القاعده و مسلمانان تندرو را در سراسر جهان ندارد و این اقدام عملی نیست و هزینه های بسیار زیادی برای غرب دارد، لذا گزینه مسلمان کشی به دست مسلمانان تکفیری بهترین گزینه برای غرب می باشد تا با سرمایه مالی و انسانی خود مسلمانان، مسلمانان تندرو کشته شوند و ارتش سوریه و مقاومت اسلامی منطقه نیز ضعیف شود.

*** حمایت آمریکا از نیروهای دمکراتیک، داعش و دیگر گروه های تروریستی

آمریکا هم اکنون در حدود 2 هزار و 500 نیرو در سوریه دارد که بیش از دو هزار نفر آن در استان حسکه در شمال شرق سوریه به طور غیرقانونی حضور دارند و کمتر از 500 نفر آنها نیز در جنوب شرق سوریه در پایگاه التنف (هم مرز سوریه، عراق و اردن) مستقر هستند؛ آمریکا در سال های اخیر از پایگاه های خود در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بعضا شمال دریای مدیترانه اقدام به پرواز بمب افکن ها و بمباران مناطق مختلف سوریه کرده است.

آمریکا در سوریه در مجموع از نیروهای دمکراتیک (کردها و عرب ها)، گروه تروریستی داعش و تحریر الشام (و گروه های تابعه) که در حال جنگ با حکومت سوریه هستند، حمایت همه جانبه می کند (البته کردها با ارتش سوریه جنگ نمی کنند و با داعش و نیروهای متجاوز ترکیه درگیر هستند)؛ نکته جالب این که حمایت آمریکا از هر سه گروه مزبور در عین تضاد میان آنها در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد.

عناصر موسوم به نیروهای دمکراتیک سوریه در یکسال گذشته با حمایت آمریکا و همپیمانانش با انجام عملیات نظامی توسعه طلبانه در شمال و شمال شرق سوریه قلمرو مناطق تحت اشغال خود را در دو استان الرقه و دیرالزور گسترش داده اند که مساحت تحت تصرف آنها در خاک سوریه هم اکنون به حدود 25 درصد رسیده است.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که آمریکا هیچگاه با داعش در سوریه سرشاخ نشده و حتی در بسیاری از مواقع که عناصر این گروه تروریستی در محاصره نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه قرار گرفته اند برای نجات تروریست ها مواضع ارتش سوریه و مقاومت اسلامی را بمباران کرده است؛ فقط آن که هرگاه تضادی میان منافع نیروهای دمکراتیک و داعش به وجود آمده یانکی ها از نیروهای دمکراتیک حمایت کرده اند و همین امر موجب ناخرسندی کردهای سوریه از امریکا شده است.

مبحث آخر این که حضور هیات آمریکایی در دمشق به دلیل اطمینان واشنگتن از شکست نهایی تروریست ها در ماه های آینده می باشد و یانکی ها که شکست تروریست ها را شکست خود تلقی می کنند، پیشنهادهای گذشته خود را با زبانی دیگر به مقامات دمشق انتقال داده اند، اما غافل از این که حکومت سوریه فریب واشنگتن را به خاطر بی اعتباری وجه آن نزد جهانیان به خصوص در ارتباط با تعهدات مختلف بین المللی از جمله برجام و توافق آب و هوایی پاریس نخواهد خورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۰۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان