//
کدخبر: ۱۲۲۴۸۵ //

چشم امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی

ترکیه در پی بروز تنش با آمریکا و افت ارزش پول ملی خود، در صدد جذب سرمایه گذاران کشورهای عربی و شرقی است و در این زمینه چشم امید زیادی به جذب سرمایه از کشور چین دارد.

 چشم امید ترکیه به جذب سرمایه گذاران چینی
به گزارش فرتاک نیوز،

 بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر و نیز اعمال تعرفه های متقابل برای کالاهای وارداتی از سوی دو طرف، نگرانی جدی در بازارهای مالی و پولی و سرمایه گذاری ترکیه ایجاد کرده است.

برخی از تحلیل گران معتقدند که با ادامه روند کنونی افت ارزش لیر و بی ثباتی اقتصادی، روند سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به شدت کاهش خواهد یافت چرا که ترکیه با اغلب کشورهای صاحب فناوری و سرمایه از جمله کشورهای اروپای غربی، آمریکا و کشورهای عربی خاورمیانه روابط سرد و گاهی پرتنش دارد.

مقامات ترکیه نیز به رغم تلاش برای عادی نشان دادن اوضاع، نگاه خود را از کشورهای صاحب سرمایه غربی به سمت شرق متمایل کرده و در صدد جذب سرمایه از کشور چین و کره و نیز قرار گرفتن در بلوک های اقتصادی جدید با محوریت چین هستند.

بر این اساس رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اجلاس ماه گذشته گروه کشورهای بریکس در آفریقای جنوبی در دیدار با رییس جمهوری چنین تلاش کرد که آنها را برای حضور در بازار سرمایه گذاری ترکیه ترغیب کند و در همین زمینه چندین تفاهم نامه امضا شد.

*****همکاری های تجاری و سرمایه گذاری ترکیه و چین

حجم روابط تجاری میان دو کشور ترکیه و چین در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از یک میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 30 میلیارد دلار کنونی رسیده است.

ترکیه و چین در سال جاری میلادی هم عزم خود را جزم کرده اند تا برای مقابله با حملات اقتصادی آمریکا و نوسان نرخ ارز در بازارهای داخلی خود و نیز مقابله با تحریم های خارجی، با استفاده از ارز ملی به تجارت بپردازند.

مقامات ترکیه همچنین در حال بررسی راهکارهای تجارت با پول ملی خود با کشور چین هستند تا علاوه بر مقابله با تاثیرات سوء نوسان نرخ ارز، حجم روابط تجاری خود را نیز گسترش دهند.

بر این اساس دو کشور چین و ترکیه توافق کرده اند که تجارت دوجانبه با استفاده از یوان به عنوان پول ملی چین و لیره به عنوان پول ترکیه انجام شود.

برای تحقق این هدف دو کشور توافق کرده اند که گردشگران چینی با استفاده از خدمات اپلیکیشن چینی وی چت، از خدمات گردشگری ترکیه استفاده کرده و هزینه های خود را با پول ملی یوان چین بپردازند.

پس از به وجود آمدن تنش بین ترکیه و آمریکا، نرخ دلار در بازار ترکیه رو به افزایش گذاشت و ترکیه برای کاهش فشار اقتصادی این تنش ها، اقدام به مبادله مالی با ارز ملی چین را سرعت بخشید تا علاوه بر ارائه خدمات آسان به گردشگران چنینی از طریق نرم افزار وی چت در ترکیه، بخشی از فشار نوسان ارز را کنترل کند.

بر این اساس، با انجام اقدامات لازم و زیرساختی بانکی، گردشگران چینی پس از این می توانند با استفاده از ارز ملی خود به خرید و فروش در ترکیه بپردازند و برای تحقق این امر از سال گذشته بانک های 'تجارت و صنعت' چین و نیز بانک 'چین' اقدامات خود را برای معامله به پول ملی آن کشور آغاز کرده و در هفته های اخیر اقدامات خود را سرعت بخشیده اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز چند روز پیش برنامه 100 روزه دوره جدید ریاست جمهوری خود را تشریح و در جریان آن اعلام کرد که در طول سال آینده میلادی، با همکاری متقابل و با انجام پرواز شرکت هواپیمایی چاینا ساترن به ترکیه، 500 هزار گردشگر چینی به ترکیه سفر خواهند کرد.

رسانه خبر.7 گزارش داد که بر این اساس، چینی ها که 78 درصد خرید اینترنتی خود را از طریق نرم افزار وی چت انجام می دهند، در ترکیه نیز به شیوه کشور خود می توانند از خدمات تجارت آنلاین با بهره گیری از این نرم افزار و پول ملی خود به خرید و فروش بپردازند.

ترکیه برنامه ریزی کرده است که با تسهیل در ارائه خدمات مالی و مبادله پولی و ارائه خدمات گسترده به گردشگران، تا سال 2023 بیش از یک میلیون گردشگر چینی را جذب کند.

دولت ترکیه همچنین برای سال جاری جذب 250 هزار گردشگر چینی را برنامه ریزی کرده و برای این کار اقدام به اطلاع رسانی در کشور چین از طریق برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های گردشگری با هدف معرفی جاذبه های گردشگری ترکیه کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو هفته پیش گفت که 'کشورهای ایران، چین و روسیه در جنگ اقتصادی در کنار ترکیه هستند.'

وی با اشاره به عزم دو کشور برای تجارت با پول ملی خود، هدف ترکیه از توافق با چین برای تجارت با پول ملی دو کشور را مصون ماندن از نوسانات نرخ ارز، جذب گردشگران پرشمار چینی و نیز تامین انرژی عنوان کرد.

اردوغان با اشاره به مذاکره کشورش با چین برای تجارت با پول ملی افزود: تجارت با پول ملی اثر نوسانات نرخ ارز را به کمترین حد ممکن می رساند.

*****انرژی، حمل و نقل و گردشگری مهمترین بخش سرمایه گذاری چین در ترکیه

چین و ترکیه در بخش ها و حوزه های مختلفی با یکدیگر همکاری دارند ولی در چند زمینه مهم از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری دو کشور قراردادهای مهمی را به امضا رسانده اند.

وبسایت خبر.7 ترکیه حدود یک ماه پیش طی گزارشی اعلام کرد که ترکیه که برای ساخت سه نیروگاه هسته ای با چین به توافق اولیه دست یافته و قرار است هزینه ساخت این سه پروژه را به پول ملی یوان چین پرداخت کند.

بر اساس توافق انجام شده بین ترکیه و چین، قرار است که چین سه نیروگاه هسته ای با 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در ترکیه بسازد که تامین مالی این سه پروژه با پول ملی یوان چین انجام خواهد شد.

دو کشور چین و ترکیه در حال همکاری و مطالعه درباره محل و شرایط احداث این سه نیروگاه هسته ای هستند ولی تاکنون جزئیاتی از همکاری خود در این زمینه را منتشر نکرده اند.

همچنین چین برای اجرای پروژه نیروگاه بادی به قدرت 170 مگاوات در استان آیدین و مانیسای ترکیه توافقنامه 226 میلیون دلاری امضا کرده است.

سازمان دولتی توسعه و سرمایه گذاری چین این نیروگاه ها را تا سپتامبر سال 2020 احداث کرده و تحویل دولت ترکیه می دهد.

همچنین روزنامه ینی شفق ترکیه چند روز پیش طی گزارشی نوشت: پس از اعلام دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا از سوی ترامپ، پیام های متعدد برای حمایت از اقتصاد ترکیه ارسال شد و بسیاری از شرکت های بین المللی سرمایه گذار نیز با مشاهده تسهیلات ارائه شده برای سرمایه گذاری، برای حضور در ترکیه اعلام آمادگی کردند.

بنا به اعلام این رسانه، در طول 45 روز گذشته تعدادی از شرکت های چینی، قطری ، آلمانی و حتی آمریکایی اقداماتی را برای سرمایه گذاری 21 میلیارد دلاری در ترکیه آغاز کرده اند.

به نوشته ینی شفق، قرار است شرکت علی بابای چین یک میلیارد دلار در بخش راه آهن ترکیه سرمایه گذاری کند.

ترکیه که در حال نوسازی و توسعه خطوط ریلی خود است، قصد دارد با همکاری کشور چین، بخش اعظمی از شبکه ریلی خود را نوسازی کرده و به قطارهای پرسرعت مجهز کند.

*****وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ترکیه

موسسه بین المللی تامین مالی(IIF) دو ماه پیش طی گزارشی ترکیه را با پیش بینی جذب 51.3 میلیارد دلار سرمایه خارجی، پیشتازترین کشور جهان اعلام کرد.

ترکیه در سال گذشته 39.1 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده بود ولی بر اساس پیش بینی این موسسه، این رقم در سال جاری 51.3 میلیارد دلار خواهد بود.

بانک جهانی هم در بازنگری آماری خود، پیش بینی میزان رشد اقتصادی ترکیه از 3.5 درصد را به 4.5 درصد افزایش داده است ولی مقامات ترکیه تا یک ماه پیش رشد 7.4 را پیش بینی می کردند که با بروز بحران ارزی یک ماه اخیر، تحقق این هدف بعید به نظر می رسد.

ترکیه سالانه حدود 160 میلیارد دلار صادرات و حدود 200 میلیارد دلار دارد و با 30 میلیارد دلار مبادله اقتصادی، از شرکای مهم تجاری چین به شمار می رود و با توجه به حجم وسیع تجارت بین ترکیه و چین، مقامات آنکارا برنامه ای جدی را برای توسعه تجارت با پکن تدوین و اجرای آن را آغاز کرده اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۲۴۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان