//
کدخبر: ۱۲۲۱۴۸ //

پرونده تخلفات آمریکا روی میز قضات لاهه

فردا دوشنبه 5 شهریور ماه دیوان بین المللی دادگستری رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا را ذیل خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای «برجام» و اتهام زنی های آمریکا به ایران در خصوص پرونده های تروریستی در کشورهای ثالث شروع می کند.

 پرونده تخلفات آمریکا روی میز قضات لاهه
به گزارش فرتاک نیوز،

«دیوان بین‌المللی دادگستری» در شهر «لاهه» کشور هلند اعلام کرده است که از فردا دوشنبه 5 شهریور ماه (27 آگوست) تا پنجشنبه 8 شهریور ماه (30 آگوست) به شکایت های ایران از ایالات متحده آمریکا رسیدگی خواهد کرد. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25 تیر ماه (16 ژوییه) اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل «نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955» شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه «دیوان لاهه» تسلیم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات آمریکایی ها، پرونده‌هایی را علیه دولت آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری به جریان انداخته است و دو شکایت علیه آمریکا مطرح کرده است. به گفته «لعیا جنیدی»، معاون حقوقی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، دعوی نخست به احکام پرونده‌هایی مربوط است که دادگاه‌های آمریکایی صادر کرده‌اند و ادعای آنها مسائل تروریستی است که اجرای آنها را در کشورهای دیگر شاهد هستیم و دعوی جدیدی که ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده مربوط به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای «برجام» و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه (8 می) به طور یکجانبه و بر خلاف اصول و موازین حقوق بین الملل خروج یکجانبه ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران و غرب اعلام کرد و ایران نیز بر همین اساس، از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد.

جنیدی در خصوص دعوی اول اعتقاد دارد: «اگر در محکمه بین المللی، حکم به نفع ایران صادر شود، شاید همه دادگاه‌های دیگر در دنیا علی‌الاصول ازحکم دیوان لاهه تبعیت کنند و دیگر حاضر نباشند هیچ دستور و اجرایی نسبت به این نوع احکام صادر شده از سوی دادگاه‌های آمریکا را صادر کنند. البته ممکن است در صورت موفقیت ایران در این محکمه، باز هم دادگاه‌های امریکایی از این قاعده اطاعت نکنند ولی در این صورت چون حکم دیوان بین‌المللی دادگستری است، منجر به مسئولیت بین‌المللی برای آمریکا خواهد شد.»

برای درک تبعات آرای احتمالی دیوان بین المللی دادگستری برای ایران و آمریکا، مرور تاریخچه این دادگاه، «عهدنامه مودت» بین ایران و آمریکا و همچنین شکایات مطرح شده از سوی ایران علیه آمریکا کمک کننده است.

**دادگاه لاهه چیست؟

«دیوان بین‌المللی دادگستری» معروف به «دادگاه جهانی»، رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد است که در «کاخ صلح» شهر «لاهه» در کشور هلند واقع شده‌ است. اختلافات حقوقی بین کشورها به این دادگاه ارجاع می ‌شود و ارائه نظر مشورتی در خصوص سوالات حقوقی سازمان‌ های بین‌المللی، آژانس ‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است.

این دیوان 15 قاضی سرشناس، با تجربه، معروف، مشهور و دانا دارد که آن‌ها را مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت به طور مشترک و برای مدت 9 سال انتخاب می‌کنند. احکام دیوان قطعی است مگر اینکه کشوری پس از صدور حکم، موضوعی را کشف کند که در رای موثر باشد و در در زمان صدور رأی، آن کشور به موضوع مذکور آگاه نبوده باشد و البته مشروط به اینکه این بی‌اطلاعی، به علت اهمال نبوده باشد - می‌تواند طی 6 ماه از تاریخ کشف موضوع جدید، از دیوان تقاضای اعاده دادرسی کند. این شرایط سخت باعث شده ‌است تا در عمل کمتر موردی پیش بیاید که کشوری تقاضای اعاده دادرسی کند.

**قانون مربوط به «عهدنامه مودت» و روابط اقتصادی وکنسولی ایران و آمریکا

در‌تاریخ 23 مرداد ماه 1334 (15 آگوست 1955) عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا مشتمل بر یک مقدمه و بیست و سه ماده در تهران به امضا رسید. این عهدنامه از سوی دولت وقت ایران تصویب شد و به دولت اجازه داده شد که اسناد مربوط مبادله شود. این معاهده در جلسه سه‌شنبه بیست و هشتم اسفند ماه 1335 به تصویب مجلس شورای ملی نیز رسید.

«جنیدی» معاون حقوقی رییس جمهوری ایران اعتقاد دارد که این معاهده گرچه در سال 1955 بین دو کشور به امضا رسیده و اکنون نزدیک به 40 سال است که واشنگتن و تهران با یکدیگر رابطه ندارند اما چون هیچ یک از طرفین خروج خود را به طور رسمی از این پیمان اعلام نکرده اند، « معاهده مودت» همچنان به اعتبار خود باقی است.

وی همچنین در این باره تاکید کرده است: «پیمان مودت مکررا در دیوان داوری ایران و آمریکا مورد استناد قرار گرفته و حتی در دادگاه‌های امریکا نیز به آن استناد شده است.» در واقع، معاون حقوقی رییس جمهوری بر اصل «بقا» در حقوق بین الملل تاکید می کند که بر اساس این اصل به سادگی نمی توان گفت یک عمل حقوقی که انجام شده و سال‌ ها از آن می‌گذرد و هیچ کدام از طرفین به صورت رسمی اعلام خروج از آن را نکرده‌اند، خودبه‌خود بی‌اعتبار شده باشد.

جنیدی همچنین در این باره تاکید کرده است:« اگر در مورد خروج یکجانبه آمریکا از برجام، حکم به سود ایران اعلام شود، این مسئله موجب تقویت مواضع ایران می‌شود چرا که در این صورت بسیار مشکل ‌تر خواهد بود که آمریکایی‌ ها بخواهند شرکت‌ ها و کشورها را مجبور و وادار به متوقف کردن همکاری‌های خود با ایران کنند. ‌اکنون نیز دولت‌ ها تصمیم سیاسی‌ شان را مبنی بر تداوم برجام و حمایت از ایران گرفته ‌اند و این حکم می‌ تواند پشتوانه حقوقی خوبی برای شرکت‌ هایی که ترس همکاری با ایران را دارند، باشد زیرا آنها می‌ توانند از آن به عنوان یک پشتوانه محکم در برابر جریمه‌ های احتمالی استفاده کنند.»

البته لازم به ذکر است که نمی توان در مورد پیروزی در محاکم بین المللی به سادگی پیش بینی کرد و در هر حال صدور رای بر عهده دیوان بین المللی دادگستری است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۲۱۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان