//
کدخبر: ۱۱۶۸۶۶ //
پولیتیکو

آمریکا مقابل قدرتمندترین متحدان خود قرار گرفت

پولیتیکو در گزارشی نوشت: تلاش اروپا برای حفظ برجام و محکومیت بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، ایالات متحده را در مقابل بزرگترین و قدرتمندترین متحدان ناتو خود قرار داده و این امر هنجارهای دیپلماتیکی که دهه ها میان این کشورها حاکم بوده را زیر سوال برده است.

آمریکا مقابل قدرتمندترین متحدان خود قرار گرفت
به گزارش فرتاک نیوز،

 'دیوید هرزنهورن' نماینده این تارنمی آمریکایی در بروکسل در گزارشی با عنوان 'اتحادیه اروپا قول داد تحریم های ترامپ علیه ایران را خنثی کند' افزود: مقامات ارشد اروپایی روز دوشنبه، تحریم های تازه آمریکا علیه تهران را 'غیرقانونی' و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته و متعهد شدند تلاش های خود برای خنثی کردن اقدامات ایالات متحده و حفظ توافق هسته ای ایران را تشدید کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: تلاش برای حفظ توافق هسته ای با ایران، به رهبری اتحادیه اروپا و سه کشور تاثیر گذار اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا، ایالات متحده را در مقابل بزرگترین و قدرتمندترین متحدان ناتو خود قرار داده است و این امر نشان دهنده آشکارترین درگیری میان واشنگتن و شرکای اروپایی آن در راستای سیاست خارجی از زمان آغاز ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' است و هنجارهای دیپلماتیکی که برای دهه ها میان این کشورها حاکم بوده را زیر سوال برده است.

نخستین دور تحریم های واشنگتن علیه ایران از نیمه شب دوشنبه ( 6 اوت) آغاز می شود و دور دوم تحریم ها که به مراتب شدید تر است و به ویژه صنعت نفت ایران را نشانه می گیرد، از 4 نوامبر (13 آبان ماه) اعمال می شود.

در این میان اما ترامپ در بیانیه ای، از اعمال سختگیرانه این تحریم ها خبر داده و به سایر کشورها در خصوص نقض آن هشدار داده است. مقامات ارشد دولت وی هم در دو نشست خبری به خبرنگاران گفتند: توافق هسته ای که در زمان ریاست جمهوری 'باراک اوباما' منعقد شد به اندازه لازم برای کاهش برنامه های هسته ای ایران و یا جلوگیری از اقدامات تهاجمی تهران در خاورمیانه و فراتر از آن، حمایت مالی از تروریسم کافی نبوده است.

یک مقام ارشد دولت ترامپ همچنین گفت: این دولت کاملا متعهد است تحریم های خود علیه ایران را به شدت اجرا کند و مانع ایران از دستیابی به سلاح هسته ای شود. مقام دیگر نیز ادامه داد: هدف از اجرای تحریم های شدید علیه رژیم تهران ممانعت از کسب درآمد برای تامین مالی تروریسم و سایر برنامه های شرورانه در سراسر جهان است.

از سوی دیگر، دیپلمات های ارشد اروپایی در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) نسبت به بازگشت دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده و قول دادند از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) حمایت کنند. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد 'مقررات مسدود سازی' اروپا برای محافظت از شرکت های اروپایی که همچنان در حال انجام کسب و کار و داد وستد با ایران هستند وارد عمل می شود و این قوانین به طور دقیق همزمان با اعمال تحریم های آمریکا از ساعت 6 صبح روز سه شنبه (16 مرداد ماه) اجرایی می شوند.

یکی از مقامات ارشد کمیسیون اروپا در توضیح قوانین مسدود سازی با متهم کردن دولت ترامپ به نقض قوانین بین المللی گفت: هدف از این قانون، اجبار شرکت های اروپایی به داد و ستد با ایران نیست بلکه این اطمینان خاطر را به آنها می دهد که بدون هیچ گونه زیانی می توانند به کسب و کار خود در ایران ادامه دهند. یکی دیگر از مقامات ارشد این کمیسیون نیز افزود: 'بسیار مهم است که به یاد بیاوریم برجام بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، بنابراین این قطعنامه براساس قوانین بین المللی دارای قدرت لازم برای اجرایی شدن است.

'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که به امضای 'ژان لودریان' وزیر امور خارجه فرانسه، 'هایکو ماس' وزیر امور خارجه آلمان و 'جرمی هانت' وزیر امور خارجه بریتانیا رسید در این خصوص اعلام کرد: 'ما عمیقا از بازگشت دوباره تحریم های ایالات متحده به دلیل خروج از برجام متاسف هستیم. آنها در این بیانیه تاکید کردند: برجام کار می کند و به هدف خود یعنی اطمینان از صلح آمیز بودن کامل برنامه هسته ای ایران همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است، خواهد رسید.

اما باید گفت بیشترین درگیری میان اروپا و آمریکا با آغاز دور دوم تحریم ها علیه ایران در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان ماه) شروع می شود؛ تحریم هایی که به گفته واشنگتن قرار است صادرات نفت ایران را قطع کند. هرچند مقامات اروپایی قبلا گفته اند که در حال تلاش برای پیدا کردن راهی برای زنده نگه داشتن تجارت نفت ایران، با استفاده از مکانیسم های مالی جدید از طریق بانک های مرکزی اروپایی هستند. چین هم به عنوان یکی از طرف های برجام، پیشتر اعلام کرده است که همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.

اما واشنگتن در تحریم های خود علیه صادرات نفت ایران مصر است و ادعا می کند درآمدهای نفتی ایران برای فعالیت های رژیم از جمله فعالیت های نظامی در سوریه، لبنان، یمن و جاهای دیگر و پشتیبانی از گروه هایی مانند حزب الله هزینه می شود.

در نشست خبری مقامات آمریکایی با خبرنگاران به اعلام ترامپ برای دیدار بدون پیش شرط با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز اشاره شد و یک مقام رسمی کاخ سفید در این خصوص به خبرنگاران گفت: رئیس جمهوری آمریکا هر زمان که رهبران ایران آماده باشند حاضر به دیدار با آنها است. مقامات آمریکایی در این نشست همچنین به شدت به رژیم ایران به دلیل قربانی کردن مردم خود، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم تاختند. در این نشست خبری، مقامات کاخ سفید از پاسخ به سوالات درباره تحریم های مربوط به بخش حمل و نقل و هواپیماهای مسافربری ایران و خطرات بالقوه ای که این تحریم ها برای شهروندان عادی ایرانی دارد، خودداری کردند و تنها به این پاسخ که دولت ایران از هواپیماهای مسافربری خود برای مقاصد نظامی استفاده می کند، بسنده کردند.

از طرف دیگر مقامات اروپایی، تحت فشار برای ارائه جزئیات در مورد نحوه عمل کرد قانون مسدودسازی اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کردند که این قوانین به طور کامل تاثیر تحریم های ایالات متحده را خنثی نخواهد کرد. اما اضافه کردند با این قوانین کسب و کارهای اروپایی اطمینان بیشتری برای ادامه کسب و کار با ایران خواهند داشت. آنها همچنین گفتند همبستگی قوی با روسیه و چین برای حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام و محدود کردن برنامه هسته ایش همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در این خصوص ادامه داد: ما بیشترین تلاش خود را بکار گرفته ایم، ایالات متحده یک سیگنال بسیار قوی برای بازارها ارسال کرده و اکنون ما سعی داریم این سیگنال را معکوس کنیم.'

در سوی دیگر ماجرا، برخی تحلیلگران بر این باورند که قوانین مسدودسازی بعید است بتواند نتیجه مطلوبی داشته باشد و استدلال می کنند این مقررات باعث ایجاد راهکار قانونی برای داد و ستد با ایران بدون آنکه بتواند جلوی هرگونه اقدام ایالات متحده علیه شعبات این شرکت های اروپایی و دارایی هاشان در آمریکا را بگیرد. چراکه برای بسیاری از شرکت ها، با احساس خطر نابودی کسب و کار خود در ایالات متحده که یک بازار بسیار بزرگتر از ایران است، وادار به تبعیت از خواست واشنگتن می شوند.

با این حال، مقامات اروپایی در پاسخ اظهار داشتند که ایالات متحده با توجه به تجارب گذشته در این خصوص چندان موفق نبوده است. این مقامات همچنین اظهار امیدواری کردند که بتوانند به یک توافق سیاسی با آمریکا دست یابند همانگونه که در سال 1990 موفق شدند در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کوبا و ایران به چنین دستاوردی برسند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۶۸۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان