//
کدخبر: ۱۱۹۸۷۲ //
روزنامه هندی:

سقوط روپیه هزینه خرید نفت هند را افزایش داد

مقامات هندی پیش بینی کردند که سقوط ارزش روپیه در مقابل دلار سبب خواهد شد تا هزینه واردات نفت هند در سال مالی 2018-19 تا 26 میلیارد دلار افزایش یابد.

سقوط روپیه هزینه خرید نفت هند را افزایش داد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا' ، هر دلار آمریکا در روزهای اخیر در بازارهای هند به قیمت بی سابقه 70.32 روپیه معامله شد. کارشناسان هشدار داده اند که این امر سبب افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و گاز ال پی جی در بازارهای داخلی این کشور خواهد شد.

هند که 80 درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می کند، در سال مالی گذشته، 220.43 میلیون تن نفت خام به ارزش 87.7 میلیارد دلار وارد کرد. انتظار می رود واردات نفت هند برای سال مالی جاری( 2018-19) حدود 227 میلیون تن نفت خام باشد.

یک مقام هندی در این خصوص گفت: در آغاز سال مالی جاری ما پیش بینی کردیم که هزینه واردات نفت هند بر اساس 65 دلار قیمت هر بشکه نفت خام و نرخ 65 روپیه برای هر دلار آمریکا، 108 میلیارد دلار باشد.

وی افزود: اما از چهاردهم ماه اوت تاکنون نرخ هر دلار آمریکا به طور متوسط 67.6 روپیه بوده است. اگر نرخ دلار در ادامه سال مالی جاری در حوزه 70 روپیه باقی بماند، بنابراین هزینه واردات نفت هند 114 میلیارد دلار خواهد بود.

روپیه یکی از ارزهای آسیایی با عملکرد بد بوده است و در سال جاری 8.6 درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

این درحالی است که کسری تجاری هند یا فاصله میان صادرات و واردات این کشور در ماه جولای به دلیل افزایش هزینه واردات نفت، به 18 میلیارد دلار افزایش یافت که در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است.

کاهش تجارت بر کسری بودجه تاثیر می گذارد. کسری بودجه یک عامل مهم برای رشد اقتصاد است.

کاهش ارزش روپیه به افزایش درآمد صادرکنندگان و همچنین تولید کنندگان نفت داخلی هند مانند شرکت گاز و نفت طبیعی که بهای نفت خود را با استفاده از ارز دلار به پالایشگاه ها می فروشند کمک خواهد کرد.

اما این امر سبب افزایش قیمت سوخت در هند خواهد شد و احتمالا تا اواخر ماه جاری قیمت های بالاتر سوخت اعلام خواهند شد.

قیمت های بنزین و گازوئیل در هند در روز پنجشنبه هرکدام 8 پیسا افزایش یافت و به ترتیب به قیمت 77.20 و 68.78 روپیه در جایگاه های سوخت این کشور ارائه شد.

سوخت در دهلی نو در مقایسه با سایر کلان شهرها و پایتخت ایالت ها به دلیل نرخ کمتر مالیات بر ارزش افزوده، با قیمتی ارزان تر ارائه می شود.

در صورتی که قیمت نفت در بازارهای جهانی در سطح کنونی باقی بماند و همچنین سقوط ارزش روپیه ادامه پیدا کند، قیمت هر لیتر سوخت در هند به قیمت 50 تا 60 پیسا افزایش پیدا خواهد کرد.

دربیست و نهم ماه مه سال جاری، قیمت بنزین در هند به رکورد بی سابقه 78.43 روپیه در هر لیتر رسید. در این روز همچنین هر لیتر گازوئیل به قیمت 69.30 روپیه در جایگاه ها عرضه شد.

پیش از این شرکتهای نفت هندی در اول و آخر هر ماه، قیمت بنزین و گازوئیل را بر اساس قیمت بازار تعیین می کردند. اما از سال گذشته با موافقت دولت هند، تغییر قیمت سوخت به صورت روزانه و با استناد به قیمت نفت خام در بازارهای جهانی انجام می شود.

دولت هند در سال 2010 میلادی قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در بازارهای هند را به عهده شرکت های وارد کننده نفت گذاشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۹۸۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان