//
کدخبر: ۱۱۶۰۱۰ //

بازگشت نیروهای سازمان ملل به جولان بعد از تماس‌های روسیه، اسرائیل و سوریه

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، نیروهای حافظ صلح وابسته به این سازمان بین‌المللی برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ در گذرگاه اصلی بین بلندی‌های جولان سوریه و بخش اشغالی آن در پی هماهنگی با روسیه، اسرائیل و سوریه اقدام به گشت زنی کردند.

بازگشت نیروهای سازمان ملل به جولان بعد از تماس‌های روسیه، اسرائیل و سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: گشت زنی به سمت گذرگاه قنیطره بخشی از تلاش‌هایی است نیروها برای بازگشت بیشتر به منطقه آتش‌بس صورت می‌دهند.

گشتی مستقر در گذرگاه قنیطره اولین گشتی از زمان عقب‌نشینی نیروهای سازمان ملل از مرکز نظارت بر خط آتش‌بس (آندوف) در سال ۲۰۱۴ بود چراکه در سال مذکور افراد شورشی مرتبط با القاعده (النصره) بر این گذرگاه مسلط شدند.

نیروهای دولت سوریه با حمایت روسیه طی هفته‌های گذشته مناطق نزدیک به بلندی‌های جولان را پس گرفتند. فرحان حق ادامه داد، هیئت سازمان ملل تماس‌هایی با نیروهای سوریه و اسرائیل برای آغاز گشت‌زنی‌هایش برقرار کرده است.

حق تاکید کرد: گشت زنی نیروهای سوریه و پلیس نظامی روسیه در منطقه به طور هم‌زمان است.

بعد از اعلام ارتش روسیه در روز پنجشنبه در زمینه اینکه قصد دارد هشت مرکز نظارتی نظامی در جولان به پا کند سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد، هیچ گونه حضور نظامی روسیه "جدا و متمایز" از حضور نیروهای نظارتی سازمان ملل نخواهد بود.

سازمان ملل همواره برای بازگرداندن کامل نیروهایش در بخش سوری جولان تلاش کرده است.

در حال حاضر بیش از نیمی از نیروهای سازمان ملل برای نظارت بر خط آتش‌بس مستقر شده‌اند و تعدادشان به ۹۷۸ تن می‌رسد. این نیروها از زمان آغاز فعالیت‌شان در بخش سوری جولان در فوریه بیش از ۳۰ گشت زنی در بخش‌های شمالی و مرکزی منطقه آتش‌بس صورت داده‌اند.

نیروی "آندوف" سازمان ملل با هدف نظارت بر توافقنامه آتش‌بس مصوب سال ۱۹۷۴ به منظور تفکیک نیروهای سوری و اسرائیلی از یکدیگر در بلندی‌های جولان شکل گرفت.

اسرائیل در پی جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بخش اعظم بلندی‌های جولان را اشغال کرد و در گام بعدی آن را به سرزمین‌های اشغالی ملحق کرد که جامعه جهانی این گام را به رسمیت نشناخت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۶۰۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان