//
کدخبر: ۱۱۵۲۹۱ //
رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه:

مسکو روابط با تهران را فدای نزدیک شدن به واشنگتن نمی کند

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه این کشور برای رفع تنش ها در روابط با آمریکا تلاش می کند، اظهار کرد: روسیه روابط با ایران را فدای نزدیک شدن به آمریکا نخواهد کرد.

مسکو روابط با تهران را فدای نزدیک شدن به واشنگتن نمی کند
به گزارش فرتاک نیوز،

پروفسور آلکساندر پالیشوک که رئیس اتاق ایران در دانشگاه دولتی زبانشناسی روسیه است، امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو تاکید کرد: روابط ایران و روسیه تا سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته و عزم سران دو کشور بر توسعه همکاری ها استوار است.

وی افزود: هدف مسکو از تلاش ها برای احیای روابط با واشنگتن بهبودی مناسبات است که در سال های اخیر با اقدامات هدفمند کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تخریب شده است.

کارشناس روس با بیان اینکه روابط کنونی روسیه و آمریکا حتی در دوره جنگ سرد (زمان شوروی) که رویارو قرار گرفته بودند تا این حد تیره نبود، اظهار کرد: همکاری های واشنگتن و مسکو در بسیاری از عرصه ها متوقف یا به پایین ترین سطح رسیده است.

وی افزود: هم اینک نیز اقدامات آمریکا به ویژه اعمال تحریم های جدیدضدروسی بر بی اعتمادی حاکم بر روابط دو کشور می افزاید.

پالیشوک تصریح کرد: تیرگی روابط روسیه و آمریکا بر اوضاع بین المللی نیز تاثیر می گذارد و دو کشور نمی توانند برای حل مسائل مهم جهانی و منطقه ای همکاری لازم داشته باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل روسیه تلاش می کند روابط با آمریکا را بهبود بخشد، اما این به معنی قربانی کردن مناسبات مسکو و تهران نیست.

رییس انجمن دوستی ایران و روسیه تصریح کرد: مسکو شریک راهبردی تهران است و دو طرف در مسائل کلیدی مهمی مانند مبارزه با تروریسم و تامین امنیت دریای خزر همکاری های گسترده ای دارند.

وی افزود: همکاری روسیه و ایران در مساله سوریه نیز ثمربخش بوده و مانع سقوط حکومت قانونی این کشور شد.

به گفته پالیشوک اگر حمایت های ایران و روسیه از دولت بشار اسد نبود، حکومت سوریه نمی توانست در برابر تروریست های مورد حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه ایستادگی کند و تروریست ها قدرت را در دست می گرفتند.

وی ادامه داد: در صورت عملی شدن نقشه ضدسوری، سوریه نیز دچار سرنوشتی مانند لیبی می شد، اما سناریوی نوشته شده در کاخ سفید شکست خورد.

کارشناس ارشد روس گفت: امروز وضعیت سوریه نسبتا تثبیت شده است. ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن صلح در ایجاد این وضعیت سهم بسزایی داشته اند.

پالیشوک خاطرنشان کرد: در مذاکرات سوچی نیز که در دو روز گذشته به سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، توافق های مهمی از جمله در عرصه بازگشت آوارگان سوری به دست آمد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۵۲۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان